2020-11-07, 21:07
Medlem
Jag hänger inte riktigt med i den andra vågen nu.
På Aftonbladet står det 20 nya dödsfall, men enligt FHM's hemsida är trenden under 10 per dag.
Jag vill inte undergräva något, men jag kan alltså inte hitta alarmerande källa på dödsfall per dag.

Stockholm Norrmalm hade vecka 44 36 Sjukdomsfall/10000 invånare, vad tycker ni om det? Fast mörkertalet är säkert flerdubbbelt.
Citera
2020-11-07, 21:07
Medlem
Trump har ju följt Tegnells strategi. Undrar om detta får någon effekt här hemma.

Joe Biden plans Monday to name a 12-member task force to combat and contain the spread of the coronavirus, sources tell Axios.

https://www.axios.com/biden-to-announce-covid-19-task-force-monday-23b353bd-863b-4e0f-bb64-c6da4a5758b2.html?utm_source=tw itter&utm_medium=social&utm_campaign=organic&utm_c ontent=1100
Citera
2020-11-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är inte så mycket spridning här, många länder har infört hårda restriktioner + att viruset inte trivs så bra i värmen, sen reser man inte lika mycket i dessa länder.
Iran var ju som bekant tidigt ute och hade kraftig smittspridning och höga dödstal under våren. I resten av Mellanöstern kom det igång rejält när Europas siffror började sjunka i början av sommaren och i många länder har man haft en hel del fall (Irak har haft fler än Belgien tex). Smittalen började generellt sjunka under september, men i några fall (Libanon och Jordanien) har det tagit fart igen. Israel hade en andra lockdown i september-oktober.

När det gäller Afrika så verkar många länder ha klarat sig hyfsat. Men det kan vara en effekt av mycket begränsad testverksamhet. En annan faktor är att folk är ute.
Citera
2020-11-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det var verkligen jobbigt att lyssna på.

När jag har tidigare hört siffror rabblas upp hur många som ligger på IVA har jag inte förstått riktigt hur illa det kan vara för dom som ligger där.

Folk som hamnar där är medvetna att om en stund bli nersövda på grund av dålig syreupptagningsförmåga och känna skräcken att man kanske inte vaknar nån mer.

Så många organ som kan ge upp när viruset härjar i kroppen.

Blodförgiftning. Dialys. Elshocker när hjärtat inte orkar. Musklerna tvivnar. Stämbanden skavs sönder. Svamp i munnen. Och många andra hemska saker som sker med kroppen under tiden man ligger nersövd i respirator.

OM man klarar sig är det lång väg tillbaka genom veckor och månader av rehabilitering.

Oavsett ålder man är är man en människa med tankar och känslor. Även de riktigt gamla som många här i tråden nervärderar känner samma dödsångest som en yngre person. Tro inget annat!

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1594536?programid=3103

Ja, en 47-årig frisk man. Och han kan bli så jävla sjuk så han nästan dör. Mirakel att han överlevde.
Citera
2020-11-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Iran var ju som bekant tidigt ute och hade kraftig smittspridning och höga dödstal under våren. I resten av Mellanöstern kom det igång rejält när Europas siffror började sjunka i början av sommaren och i många länder har man haft en hel del fall (Irak har haft fler än Belgien tex). Smittalen började generellt sjunka under september, men i några fall (Libanon och Jordanien) har det tagit fart igen. Israel hade en andra lockdown i september-oktober.

När det gäller Afrika så verkar många länder ha klarat sig hyfsat. Men det kan vara en effekt av mycket begränsad testverksamhet. En annan faktor är att folk är ute.

Och en tredje, ung population.
Citera
2020-11-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Och hon har varit för lockdown. Alltså detta känns inte bra. Nu får hon gå ut med vilket virus det rör sig om. Vi kommer bara börja spekulera. Är det CMV så blir jag nervös för vad det skulle innebära, säkert inget men ändå. Nu får hon kläcka ur sig.

https://www.lundbergsstiftelsen.se/2010/cecilia_soderberg_naucler/

Då får du betala för premium om du vill veta.

Citera
2020-11-07, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
På Aftonbladet står det 20 nya dödsfall, men enligt FHM's hemsida är trenden under 10 per dag.
Jag vill inte undergräva något, men jag kan alltså inte hitta alarmerande källa på dödsfall per dag.

Stockholm Norrmalm hade vecka 44 36 Sjukdomsfall/10000 invånare, vad tycker ni om det? Fast mörkertalet är säkert flerdubbbelt.
Man bör inte titta på döds-talet i nuläget. Här kommer det att manipuleras. Detta kan göras väldigt kort, nån månad, men sen kommer verkligheten ikapp.

Titta på smittade och jämför sedan länderna längre ned i Europa. Dessa länder har infört lockdown men Sverige tänker inte göra nåt. Här kommer snart siffrorna att skena.
Citera
2020-11-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100

FHM släpar alltid 2-3 veckor efter i sina dödstal. Rullande medelvärde på det så blir det omöjligt att se vad som händer just nu, vilket är meningen.
Citera
2020-11-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FHM släpar alltid 2-3 veckor efter i sina dödstal. Rullande medelvärde på det så blir det omöjligt att se vad som händer just nu, vilket är meningen.
För jag hittar inte i statistiken över dödsfall fog för rådande restriktioner.
Antal smittade har ju typ dubblerats per vecka, men kanske från små nivåer.
Jag får avvakta 3 veckor.
Citera
2020-11-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är en svår balansgång. Man kan ju förvisso ta vaccin Upprepade ggr.

Så ofta som var 3:e månad är knappast möjligt. Så snabbt går troligen inte att producera doser till hela jordens befolkning.
Citera
2020-11-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det var verkligen jobbigt att lyssna på.

När jag har tidigare hört siffror rabblas upp hur många som ligger på IVA har jag inte förstått riktigt hur illa det kan vara för dom som ligger där.

Folk som hamnar där är medvetna att om en stund bli nersövda på grund av dålig syreupptagningsförmåga och känna skräcken att man kanske inte vaknar nån mer.

Så många organ som kan ge upp när viruset härjar i kroppen.

Blodförgiftning. Dialys. Elshocker när hjärtat inte orkar. Musklerna tvivnar. Stämbanden skavs sönder. Svamp i munnen. Och många andra hemska saker som sker med kroppen under tiden man ligger nersövd i respirator.

OM man klarar sig är det lång väg tillbaka genom veckor och månader av rehabilitering.

Oavsett ålder man är är man en människa med tankar och känslor. Även de riktigt gamla som många här i tråden nervärderar känner samma dödsångest som en yngre person. Tro inget annat!

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1594536?programid=3103
Ja helt enkelt är det nog inte, man kan få börja om från scratch dvs om man överlever.
Citera
2020-11-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att bidra till en ny variant av "Digerdöden", där råttor spred smittan vidare, vore högst olämpligt. Brän skiten...

Hittills har det varit bråttom. Om djur också kommer in i ekvationen, är det ännu mer bråttom. Finlir är uteslutet.

Smittade grupper ska då avlivas och brännas. Långvariga kalkyler och sofistikerad strategi kan direkt uteslutas.

Det blir brutalt och jag hoppas vi slipper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in