2020-11-07, 20:09
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Undrar vilket virus hon pratar om här:
/.../
– Man har diskuterat att det kan vara andra coronavirus, som orsakar till exempel förkylningar och som vi alla utsatts för, som ligger bakom denna korsreaktivitet och som kan förklara den T-cells-aktivitet som man sett mot viruset hos så många som 40-60 procent. Men förvånansvärt få likheter finns på genetisk nivå mellan andra coronavirus och det nya coronaviruset, som skulle kunna förklara detta scenario. Därför sökte vi efter andra virus, och hittade en trolig kandidat, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.

Cecilia Söderberg-Nauclérs preliminära data talar för att sars-cov-2 har vissa likheter med ett annat virus, som stora delar av befolkningen redan har utsatts för, och därför är immuna mot.

– Vilket virus det rör sig om kan jag inte uttala mig om i nuläget. Men vad denna möjliga korsreaktivitet betyder i verkligheten vill vi nu studera närmare. Det jag sett hittills gör att jag tror att om vi inte hade haft den immuniteten hade epidemin kunnat utvecklats till något mycket värre, och i värsta fall resulterat i total härdsmälta, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.
https://www.svd.se/sallan-den-vetenskapliga-diskursen-kollapsat-sa

Herpes?

Calicivirus? Vinterkräksjukan kanske....
Citera
2020-11-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej det är möjligt att viruset stöter på patrull förr eller senare. Men det gör ju också att flockimmunitet är omöjligt att nå. Om alla tar ett vaccin som ger samma eller bättre skydd än genomgången covid så får man flockimmunitet men det kommer alla länder få som inte offrade 6000 pers.
En viss andel av populationen är nog inte mottaglig för, alternativt immun mot SARS-CoV-2.
Citera
2020-11-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Hon kanske inte vill säga att det är herpes pga det finns risk att folk försöker skaffa det för att skydda sig mot covid?
Nja det tror jag nog inte. Det blir litet för konspiratoriskt för mig.

Det kommers säkert någon artikel från henne så småningom, då kanske vi får veta mer.
Citera
2020-11-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hon får faktiskt tala ur skägget. Har man sagt A får man säga B. Det är inte meningen att vi på Flashback ska sitta som på nålar och gissa vilt, eller hur?
Hon är forskare. Hon säger inte mer än hon med säkerhet kan visa, i nuläget.

Det kommer säkert en artikel över studien, så småningom.
Citera
2020-11-07, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Sverige är ju redan mycket hårdare drabbad än dem? Vi har ju fler döda än de har tillsammans.

Skrev det förut i ett inlägg. Sverige måste likställas med aktiemarknaden, aktiepriserna i nuet speglar priset flera månader framåt.

Att jämföra sig med nuet eller dra några som helst paralleller med andra länder i nuläget, är brist på kunskap. Tror nog mest det brister i tankeförmåga.

Vi kommer snart att komma i kapp och förbi Vi befann oss i liknande länge i våras men lärde oss inget. Nu skiter de flesta i det mesta och räkningen kommer bli därefter.

Hur i helvete kunde svensken drivas så långt att sunt förnuft försvann!
Citera
2020-11-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hon är forskare. Hon säger inte mer än hon med säkerhet kan visa, i nuläget.

Det kommer säkert en artikel över studien, så småningom.
Det måste vara CMV viruset, hon verkar forskat mycket kring det.
Citera
2020-11-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
röda hund, vattkoppor?

Påssjuka?
Citera
2020-11-07, 20:21
Medlem
Skoskav? Hemlängtan? Avund? Någon form av motiverande resonemang baserat i tidigare kända fakta?
Citera
2020-11-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En viss andel av populationen är nog inte mottaglig för, alternativt immun mot SARS-CoV-2.

Ja det får vi verkligen hoppas, att något annat virus, en kusin till Corona som vi är immuna mot hindrar vägen.
Citera
2020-11-07, 20:25
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hur var det nu med flockimmunitet i stockholm ?

40% räcker sa de i maj, i augusti trodde de att den var 40-45%

Någon som har lite mer senaste nytt ang. just flockimmunitetsläget ?

Att FHM fortfarande vill köra samma upplägg med "lagom" smittspridning för att uppnå flockimmunitet står väl fortfarande klart.

OM det nu skulle vara möjligt att just flockimmunitet fungerade så borde det väl finnas något ställe som inte längre får några nya fall.

Jag tänker mig t.ex. New York som hade höga siffror i våras, ligger på 789.000 testade per 1M men får ändå över 3000 nya fall per dag, lurigt att se på siffrorna på det viset jag vet men slänger ändå ut en boll i luften, vad är senaste nytt om flockimmunitet ?
Det verkar bara fungera någorlunda i de områden som drabbades väldigt hårt i våras. Som provinsen Limburg i Belgien som var hårdast drabbat då men som nu är den provins i Belgien som har minst smittspridning. De har dock en hel del fall nu också så det kan väl inte kallas flockimmunitet.

Jag kommer ihåg i somras då många här hävdade att nedgången i Stockholm berodde på flockimmunitet. Problemet var bara att liknande nedgångar skett i bl.a. Västerbotten och andra län som inte haft så mycket smittspridning. Jag trodde då betydligt mer på säsongsvariationer..

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av ncr04 2020-11-07 kl. 20:28.
Citera
2020-11-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Så kan det vara, men försvinner immunitet efter 3 månader kommer aldrig vaccin funka heller. Det ironiska är då, att det inte var något galet riskspel med "flockimmunitet strategin" eftersom världen i så fall, utan vaccin, inte har något alternativ till att återgå till hyffsat normalt liv tillsammans med corona. Ungefär som vi levt i Sverige sedan i våras enligt "flockimmunitet strategin".

Det är en svår balansgång. Man kan ju förvisso ta vaccin Upprepade ggr.
Citera
2020-11-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Meningen med lockdown är att stoppa en eskalerande smittspridning så att man kan få nytta av andra åtgärder som smittspårning, distanser mm när man fått ned smittan.
Riktigt i och för dig. Har ännu inte tagit ställning mot lockdown. Inser att jag själv inte skulle påverkas det minsta av lockdown under kort eller lång tid.

Det problematiska ligger närmast i att minskningen av den eskalerande smittspridningen likaväl kan bero på att folk som är inlåsta inte gör sig besväret att gå och testa sig och att allt annat än långvarig lockdown riskerar att vara förgäves. Jag säger inte att det är så, men den förklaringsmodellen måste utredas innan det går att uttala sig beträffande lockdowns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in