Citat:
Ursprungligen postat av
Proofred
Jag tror att andelen som haft corona i Stockholm är mycket lägre än så. I slutet av mars hade enligt FHM 2,5 procent en pågående infektion, i april 2,3 procent och i maj 0,7 procent. För hela mars-juni gissar jag på ett snitt på 1,2-1,4 procent i snitt. Antag att man testas positivt under 10-15 dygn i snitt, som internationell forskning visar på, så blir det ungefär 10-15 procent som fick smittan i våras. Så inte mer än 15 procent nu. Det är något högre än antikroppstesterna från i våras.
Du kan ha rätt, det är ännu väldigt stora osäkerheter (vilket iofs är skandal, att man inte har koll på detta än). Jag räknar med generisk IFR på 0,5% (trodde det va konservativt högt, men jag kan säkert ha fel) och får då att ca 22% av Stockholms län (ca 2,3milj invånare ) haft covid. Hursomhelst långt ifrån 40-45% där flockimmunitet enligt vissa uppstår. Så summarum, det går inte att konstatera att flockimmunitet inte funkar med Stockholm som exempel som någon stolle påstod i början av denna diskussionen.