2020-11-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det verkar bara fungera någorlunda i de områden som drabbades väldigt hårt i våras. Som provinsen Limburg i Belgien som var hårdast drabbat då men som nu är den provins i Belgien som har minst smittspridning. De har dock en hel del fall nu också så det kan väl inte kallas flockimmunitet.

Jag kommer ihåg i somras då många här hävdade att nedgången i Stockholm berodde på flockimmunitet. Problemet var bara att liknande nedgångar skett i bl.a. Västerbotten och andra län som inte haft så mycket smittspridning. Jag trodde då betydligt mer på säsongsvariationer..

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

I norra Italien som drabbades hårdast i våras är det mest smitta även nu i andra vågen.
Så tror det är tillfälligheter också.

Viruset gillar ju inte sommarvärme, tyvärr fick vi ju ingen varm sommar i år.
Citera
2020-11-07, 20:32
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det måste vara CMV viruset, hon verkar forskat mycket kring det.

70 % av vuxna har antikroppar mot det. Då borde ju barn tämligen inte vara immuna?
Var femte är immun mot vinterkräksjukan...
Citera
2020-11-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En viss andel av populationen är nog inte mottaglig för, alternativt immun mot SARS-CoV-2.

Som det verkar är det en väldigt liten del av befolkningen..
Citera
2020-11-07, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tjeckerna hanterade det exemplariskt i våras, sen blev de arroganta och uppkäftiga mot viruset. De sparkade sin eminenta epidemiolog och öppnade upp. Ett virus skiter i om du är arrogant, det är ett virus. Den nya epidemiologen sneglade på Sverige och tyckte det var bra, sen gick det åt helvete. Då blev den nya sparkad och man bad och bönade att den första epidemiologen skulle komma tillbaka, det gjorde han. Nu är det lockdown igen för att rätta upp skiten. Du kanske ska fundera på hur historien ser ut innan du börjar kasta skit.

Ja, de tog tag i viruset mycket kraftfullt. Men fy fasen vad de tappade efter ”Sveriges modell” dvs: vi ignorerar problemet.

Nu härjar viruset helt fritt och de får skylla sig själva.

I Sverige härjar också viruset fritt och vi får också skylla oss själva. Men här har vi en faktor till: inget görs och i ekvationen för döda och svårt sjuka får en variabel till.
Citera
2020-11-07, 20:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hur var det nu med flockimmunitet i stockholm ?

40% räcker sa de i maj, i augusti trodde de att den var 40-45%

Någon som har lite mer senaste nytt ang. just flockimmunitetsläget ?

Att FHM fortfarande vill köra samma upplägg med "lagom" smittspridning för att uppnå flockimmunitet står väl fortfarande klart.

OM det nu skulle vara möjligt att just flockimmunitet fungerade så borde det väl finnas något ställe som inte längre får några nya fall.

Jag tänker mig t.ex. New York som hade höga siffror i våras, ligger på 789.000 testade per 1M men får ändå över 3000 nya fall per dag, lurigt att se på siffrorna på det viset jag vet men slänger ändå ut en boll i luften, vad är senaste nytt om flockimmunitet ?

3000 nya fall per dag på hur stor befolkning? 16,5 miljoner invånare?
Citera
2020-11-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Som det verkar är det en väldigt liten del av befolkningen..
Hur stor är den andelen då?
Citera
2020-11-07, 20:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Vintern blir mörk i dubbel bemärkelse alltså. Dystert så det räcker och blir över.

Men det kommer en ny Vår -- och med den även ett flertal vaccinkandidater. Då kan alla som vill och kan vaccinera sig.

Därmed ser jag den aktuta fasen med C-19 som avklarad.
Citera
2020-11-07, 20:55
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Det måste vara CMV viruset, hon verkar forskat mycket kring det.

Cecilia Söderberg-Nauclér och hennes forskargrupp har upptäckt att aktivt cytomegalovirus (CMV) kan spela en avgörande roll vid många cancersjukdomar. Ja hon har forskat mycket om det viruset, vad säger detta nu? Det fanns ju likheter i viruset.
Citera
2020-11-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Cecilia Söderberg-Nauclér och hennes forskargrupp har upptäckt att aktivt cytomegalovirus (CMV) kan spela en avgörande roll vid många cancersjukdomar. Ja hon har forskat mycket om det viruset, vad säger detta nu? Det fanns ju likheter i viruset.
Var det inte Cecilia Söderberg som fick en irriterad Tegnell på andra sidan luren. Det sa klick..
Citera
2020-11-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag tror att andelen som haft corona i Stockholm är mycket lägre än så. I slutet av mars hade enligt FHM 2,5 procent en pågående infektion, i april 2,3 procent och i maj 0,7 procent. För hela mars-juni gissar jag på ett snitt på 1,2-1,4 procent i snitt. Antag att man testas positivt under 10-15 dygn i snitt, som internationell forskning visar på, så blir det ungefär 10-15 procent som fick smittan i våras. Så inte mer än 15 procent nu. Det är något högre än antikroppstesterna från i våras.
Du kan ha rätt, det är ännu väldigt stora osäkerheter (vilket iofs är skandal, att man inte har koll på detta än). Jag räknar med generisk IFR på 0,5% (trodde det va konservativt högt, men jag kan säkert ha fel) och får då att ca 22% av Stockholms län (ca 2,3milj invånare ) haft covid. Hursomhelst långt ifrån 40-45% där flockimmunitet enligt vissa uppstår. Så summarum, det går inte att konstatera att flockimmunitet inte funkar med Stockholm som exempel som någon stolle påstod i början av denna diskussionen.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-07 kl. 21:08.
Citera
2020-11-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det var en sådan dag idag! Gött, jag föredrar när du är på det humöret!

För övrigt är det intressant att staplarna över avlidna i Tjeckien nu är på väg nedåt, vid ungefär samma tillfälle som våra började sjunka i våras. Skrämmande likhet mellan våra diagram. Jag gissar att vi kommer se en utdragen nedgång bland avlidna i Tjeckien nu.

Ja, det bästa är väl att naturen får ha sin gång. 70% av de som dör är äldre än medellivslängden i Sverige. Lever man på övertid så får man nästan räkna med att livet kan ta slut när som helst.

Frågan är om det ens är lönt att hålla på med testning i det här läget. Tryck på IVA blir det ju i vilket fall men knappast lika högt som i våras. Borde landa på max 50% av vad vi hade då. Men jag kan ha fel.
Citera
2020-11-07, 21:05
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Var det inte Cecilia Söderberg som fick en irriterad Tegnell på andra sidan luren. Det sa klick..

Och hon har varit för lockdown. Alltså detta känns inte bra. Nu får hon gå ut med vilket virus det rör sig om. Vi kommer bara börja spekulera. Är det CMV så blir jag nervös för vad det skulle innebära, säkert inget men ändå. Nu får hon kläcka ur sig.

https://www.lundbergsstiftelsen.se/2010/cecilia_soderberg_naucler/
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-07 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in