2020-11-07, 18:02
Avslutad
[quote=KnackeredVonAnka|73528855]Det är min gissning också, tyvärr.

Mer:

” Med en sådan här smittspridning som håller på att ske är det snarare så att vi och resten av Sverige nästan befinner oss i fritt fall.”

Håller fullständigt med att det är ett ”fritt fall” . Eftersom som jag jobbar inom digitalvården så har jag god insyn i vad som sker.

Spridningen är fullständigt katastrofal, likt en brand som räddningstjänsten har mist kontrollen på i stormen. Smittspridningen växer exponentiellt, det är otäckt att följa utvecklingen.

Det kommer in massor - mer passande är: horder av sökande med misstänkt covid-19. Det skrämmande är att åldern på de sökande har drastiskt sjunkit. Många unga har kraftiga andningssvårigheter och är förtvivlade eftersom de inte ”förstod” vidden av viruset.

Blir fan rasande på fegheten och undfallenheten. Att man har gjort politik av en samhällsfarlig sjukdom är inte bara förjäkligt, det är en symtom på något mer djupliggande problem med nationen Sverige.

Nu på eftermiddagen har ”vi” uppmanat ett flertal att uppsöka fysisk vård antingen via akutvård eller närakut eftersom tillståndet kan drastiskt försämras. Har man andnöd kan tillståndet snabbt bli försämrat.

Sjukvården kommer inte att klara detta - det är fullständigt uteslutet.
Citera
2020-11-07, 18:03
Medlem
En eftermiddagsrapport från området där jag bor, anno november i Coronans år 2020:

- Fullproppat med mammor och pappor och deras telningar i lekparken. De trängs och står i täta klungor, pratar, skrattar, hostar och nyser (ej i armvecket ska noteras!) om vartannat.

- Fullsmockat på den lokala restaurangen med fullsatta bord och folk stående i baren samt även utanför restaurangen där de står nära varann, pratar högt och röker.

- Trångt i livsmedelsbutiken med långa köer där folk knappast håller av folkhälsomyndigheten rekommenderat avstånd (stackars butikspersonal).

- I stort sett fullsatta bussar där folk trängs för att gå av samt gå på. Alldeles för mycket folk och trängsel på och intill busshållplatserna.

Detta allt medan smittan sprider sig, antal IVA-patienter i behov av respiratorvård ökar stadigt och fler rapporter gällande personer med långtidssymtom på upp till åtta månader med det ena otrevliga symtomet efter det andra.

Ja vad ska man säga? Vad ska man göra? Jag är inte längre arg på dessa människor som nonchalerar pågående pandemi och som fullständigt skiter i smittoriskerna samt inte bryr sig om någonting annat än sig själva, sin egen frihet och bekvämlighet. Jag orkar inte vara arg längre. Det enda jag kan göra är att uppgivet skaka på huvudet och tungt sucka med August Strindberg: "Det är synd om människorna".
Senast redigerad av kristensresa 2020-11-07 kl. 18:15.
Citera
Medlem
Hur var det nu med flockimmunitet i stockholm ?

40% räcker sa de i maj, i augusti trodde de att den var 40-45%

Någon som har lite mer senaste nytt ang. just flockimmunitetsläget ?

Att FHM fortfarande vill köra samma upplägg med "lagom" smittspridning för att uppnå flockimmunitet står väl fortfarande klart.

OM det nu skulle vara möjligt att just flockimmunitet fungerade så borde det väl finnas något ställe som inte längre får några nya fall.

Jag tänker mig t.ex. New York som hade höga siffror i våras, ligger på 789.000 testade per 1M men får ändå över 3000 nya fall per dag, lurigt att se på siffrorna på det viset jag vet men slänger ändå ut en boll i luften, vad är senaste nytt om flockimmunitet ?
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname

Att FHM fortfarande vill köra samma upplägg med "lagom" smittspridning för att uppnå flockimmunitet står väl fortfarande klart.

OM det nu skulle vara möjligt att just flockimmunitet fungerade så borde det väl finnas något ställe som inte längre får några nya fall.

Jag tänker mig t.ex. New York som hade höga siffror i våras, ligger på 789.000 testade per 1M men får ändå över 3000 nya fall per dag, lurigt att se på siffrorna på det viset jag vet men slänger ändå ut en boll i luften, vad är senaste nytt om flockimmunitet ?

Säkert 4 % och ej bestående.
Citera
2020-11-07, 18:04
Medlem
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/h%C3%A5rd-kritik-mot-gymkedjorna-under-pandemin-1.36711107

Borde gymmen stänga helt? Smittskyddsläkaren Eva Lindhusen Lindhé tycker det i alla fall.

Citat:
I Uddevalla väljer gymmen att trots rekommendationerna hålla öppet, men har vidtagit åtgärder på anläggningarna för att minska risken för smittspridning. Det är dock inte tillräckligt, enligt biträdande smittskyddsläkare Eva Lindhusen Lindhé, som menar att att människor och företag inte tar tillräckligt ansvar.

Citat:
– Vi anser att det är viktigt att fortsätta röra på sig under pandemin och vi på STC gör allt för att vidta åtgärder för att minska smittspridning. Vi kommer fortsätta att hålla öppet för våra medlemmar, säger Malin Tång som är anläggningsansvarig på STC i Uddevalla.

Ännu ett exempel på att folk inte tar restriktionerna på lika stort allvar denna gången:
Citat:
På Fitness 24 seven i Uddevalla upplever personalen att när första vågen av pandemin kom så minskade antalet besökare på gymanläggningen. Då kunde de se att medlemmar sa upp sina medlemskap. Men nu ser det annorlunda ut.

– Vi ser inte så stor skillnad den här gången. Det är många som fortsätter att träna som vanligt, säger Sebastian Carlsson, anläggningsansvarig på Fitness 24 seven i Uddevalla.
Citera
2020-11-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Säkert 4 % och ej bestående.

Nä, precis, ändå känns det som det är just den strategin de styrande försöker hålla sig fast vid, i våras var det nog just den stundande sommaren som räddade vårt land, denna gång är det mycket längre till något sådant.
Citera
2020-11-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Vanskelig å forstå akkurat dette, tydeligvis..

Mange sammenligner Sverige med land som Belgia og Frankrike som om de tilhører strategiske motpoler. Belgia og Frankrike handlet jo i praksis på samme måte som Sverige frem til det punktet der tilstanden var kritisk, det vil si det ble gjort veldig lite. I Belgia/Frankrike på grunn av neglect, i Sverige var det kanskje mer strategisk.

Strategisk kan vi dele opp i to store grener med undergrener:

1 - Early movers, proaktiv: lettere, preventive lock downs, stort fokus på testing og sporing og grensekontroll/karantene, angriper smitten tidlig, får R under 1 og beveger seg mot 1 nedenfra ved gjenåpning. Sør-Korea, Taiwan, New Zealand, Australia, Danmark, Norge, Finland, Tyskland. En del land var her i vår, men har falt ned i 2-eren i høst, deriblant en del østeuropeiske land som bommet helt: Tsjekkia og Polen.

1 A: Early movers med preventive lock downs. Tyskland, Danmark, Norge, Finland, Irland

1 B: Early movers som har klart seg med maskebruk, testing og sporing. Sør-Korea, Taiwan, Japan.

2: Late movers. Reaktiv, venter og ser, prioriterer ikke testing og sporing i særlig grad. Enten som en bevisst strategi eller fordi man rett og slett er for treig og dårlig forberedt og ikke klarer å komme opp med en god plan. Belgia, UK, Frankrike, Sverige etc.

2 A: Når the shit hits the fan, går man i hard lock down for å unngå sammenbrudd i helsevesenet. Belgia, UK, Frankrike. Disse landene prøvde vel også å komme seg opp i 1 før høsten, men har ikke klart det. Nederland kanskje et lite unntak.

2 B: Man fortsetter med light touch og forsøker å platte kurven uten harde inngrep. Sverige. Det funka OK for Sverige å velge dette i vår, men man kan ikke dermed si at det ville vært bedre for Belgia, Italia og Frankrike å gjøre det samme, ettersom disse landene helt åpenbart har bedre forutsetninger for smittespredning enn Sverige. En må også ha i mente at sesongvariasjonen hjalp til i vår. Så får vi se hvordan det går i høst/vinter.

--

Poenget med tidlige og distinkte tiltak er jo nettopp å unngå at problemet blir så ille, at en må vurdere langvarige og harde lock downs.

Få R under 1 tidlig = mindre problem for helsevesenet, sannsynligvis også bedre for økonomien.

God sammenfatning, men Japan, Syd-Korea og Taiwan har tilsammen udført færre test end Danmark i følge worldometers.
Japan har haft dobbelt så mange smittede og det virker som om det er ved at stikke lidt af.
Citera
2020-11-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Innan årskiftet säger Astra idag. Men hur många vill ta ett sånt vaccin? Med tanke på svininfluensa vaccinet i minnet. Jag vill inte i alla fall.
Nu har ju viruset muterat i flera olika delar så vaccin kanske inte hjälper på alla sorter.

Då hjälper inte flockimmuniteten heller. I så fall får mänskligheten lära sig att leva mer åtskilda.
Citera
2020-11-07, 18:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är väldigt många födda på 70-talet som drabbas hårt nu vad det verkar som. Jag personligen tror det kan ha att göra med att många som är födda på 70-talet har barn i skolåldern.

Så här säger de om skolor i Montreal, Kanada:

”“Schools were the driver to start the second wave in Quebec, although the government did not recognize it,” Dr. Karl Weiss, president of the Association des médecins microbiologistes-infectiologues du Québec, said in an interview Thursday.

“The number of cases started to go up 14 days after the French-language schools opened and 14 days after the English ones opened in Montreal. Schools are certainly a driver.

“It’s true for any respiratory virus,” Weiss added. “It’s true for the flu. It starts in schools, kids will bring the virus back home and infect the parents, and parents will get sick. Eventually the parents will infect their co-workers and it will spread to the community.”

Weiss suggested that arguably the main reason COVID-19 cases in Montreal have not sloped downward from a plateau of more than 200 a day in the last few weeks is that transmission is active in schools.”
There are currently 96 COVID-19 clusters in Montreal schools, up from 93 on Friday. By comparison, there are 70 active outbreaks in the workplace and 25 in health-care institutions, according to the public health department.

What’s more, the age group in Montreal that has been posting the highest number of cases in the past 14 days are 10-to-19-year-olds, most of whom attend high school. Since the start of the school year, this demographic has observed an increase of nearly 160 per cent in the number of COVID-19 infections, by far the greatest of any age group.”

https://montrealgazette.com/news/local-news/montreal-schools-now-driving-force-of-covid-19-spread-experts
Citera
2020-11-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tjeckerna hanterade det exemplariskt i våras, sen blev de arroganta och uppkäftiga mot viruset. De sparkade sin eminenta epidemiolog och öppnade upp. Ett virus skiter i om du är arrogant, det är ett virus. Den nya epidemiologen sneglade på Sverige och tyckte det var bra, sen gick det åt helvete. Då blev den nya sparkad och man bad och bönade att den första epidemiologen skulle komma tillbaka, det gjorde han. Nu är det lockdown igen för att rätta upp skiten. Du kanske ska fundera på hur historien ser ut innan du börjar kasta skit.

Haha du lyckades att skylla på Sverige igen...

Hade du kunnat skylla på Tegnell o Sverige för allt som har med Covid-19 att göra så hade du troligen gjort det...
Citera
2020-11-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname

Queens i New York hade 6 ggr fler döda per capita jämfört med Stockholm. Smittan ökar nu även där. Lite långsammare än i Stockholm men...
Citera
2020-11-07, 18:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Smitta och dödstal.
Sverige är ju redan mycket hårdare drabbad än dem? Vi har ju fler döda än de har tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in