2020-11-07, 19:18
Medlem
Om nuvarande spridningstakt håller i sig så kommer vi att ha 400000 fall till våren. För att vi ska bli flockimmuna så krävs 8 miljoner fall. Det kommer att ta 10 år med tanke på att R-talet sjunker kraftigt under sommaren.
Tegnell o Co vill ju såklart inte vänta så länge så dom försöker skynda på smittan. Och ni som tror att sjukvården kommer att hålla öppet för er när ni blir sjuka kommer att mötas av en stängd dörr när vårdplatserna är slut så är dom.
Citera
2020-11-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hur många % smittade har Queens? (att de har 6ggr så många döda kan bero på deras oerhörda fetma). I Stockholm har absolut inte 40-45% haft corona (snarare20-30%) så utifrån utvecklingen i Stockholm den senaste tiden kan man väl inte dra några slutsatser om flockimmunitetens vara eller icke vara, eller ?

Jag tror att andelen som haft corona i Stockholm är mycket lägre än så. I slutet av mars hade enligt FHM 2,5 procent en pågående infektion, i april 2,3 procent och i maj 0,7 procent. För hela mars-juni gissar jag på ett snitt på 1,2-1,4 procent i snitt. Antag att man testas positivt under 10-15 dygn i snitt, som internationell forskning visar på, så blir det ungefär 10-15 procent som fick smittan i våras. Så inte mer än 15 procent nu. Det är något högre än antikroppstesterna från i våras.
Citera
2020-11-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om nuvarande spridningstakt håller i sig så kommer vi att ha 400000 fall till våren. För att vi ska bli flockimmuna så krävs 8 miljoner fall. Det kommer att ta 10 år med tanke på att R-talet sjunker kraftigt under sommaren.
Tegnell o Co vill ju såklart inte vänta så länge så dom försöker skynda på smittan. Och ni som tror att sjukvården kommer att hålla öppet för er när ni blir sjuka kommer att mötas av en stängd dörr när vårdplatserna är slut så är dom.
Spridningstakten kommer inte att hålla i sig.
Citera
2020-11-07, 19:22
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Spridningstakten kommer inte att hålla i sig.

Ne precis, den kommer eskalera.
Citera
2020-11-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ne precis, den kommer eskalera.
Nej den kommer att avta.

Inga epidemier fortsätter att tillväxa obegränsat.
Citera
2020-11-07, 19:26
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Absolut! Saknar också sociala kontakter och det mer obekymrade livet, som man hade innan allt detta med Corona.

Att känna sig fri och obehindrad. Att kunna ta folk i hand, när man träffas, som en artighetsgrej. Att kunna krama vänner och bekanta helt obekymrat, utan en tanke. Att spontant boka frisörtid eller dra en AW med jobbet.

Att inte hela tiden behöva tänka på avstånd till andra och att tvätta händerna hela tiden. Man vet aldrig hur bra man har det, förrän det rycks bort. Hoppas vi blir av med det här eländet nån gång!

(Och ifall ngn nu tycker jag förminskar eländet osv. för att jag pratar om personliga inskränkningar. Jag har många många ggr i tråden redan beklagat dödstalen och lidandet, för det är ju det som är det verkligt hemska, självklart!).

Instämmer med allt. Särskilt spontan närkontakt. En kram, handslag, ett vanligt simpelt samtal med en främling som varit en självklar del av vardagen.
Dödstal och lidande gnager säkert alla med en uns empati. Svårt att vara tillfreds när man vet att sjukdomen orsaker så mycket förluster och ens möjligheten att ta farväl på ett värdigt sätt. Må vi alla bli bättre och större medmänniskor av tragedin med pandemin.
Citera
2020-11-07, 19:27
Medlem
severustheemperors avatar
Att 70-talisterna drabbas hårt är inget konstigt. Vi vet ju redan att TBC vaccinerade drabbas
lindrigare.

60-talisterna var den sista generationen som fick vaccin.

70-talisterna är de äldsta utan vaccin...............
Citera
2020-11-07, 19:29
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det finns ett sätt att snabba upp avvecklingen av pandemin.
När vaccin kommer så sätter all nattklubbar, restauranger, flygplatser mm som krav att man ska vara vaccinerad för annars släpps man inte in.

Då får alla vaccinmotståndare sitta hemma.
De flesta kommer mycket snabbt omvändas till att tycka vaccin är bra.

Är du själv villig att vaccineras?
Citera
2020-11-07, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
De har väl inte haft någon första våg vad jag förstår. Går inte att komma undan eländet. Bara att bita ihop som (nästan) alla andra länder fått göra. Andra vågen bör bli lugnare.

Det var en sådan dag idag! Gött, jag föredrar när du är på det humöret!

För övrigt är det intressant att staplarna över avlidna i Tjeckien nu är på väg nedåt, vid ungefär samma tillfälle som våra började sjunka i våras. Skrämmande likhet mellan våra diagram. Jag gissar att vi kommer se en utdragen nedgång bland avlidna i Tjeckien nu.
Senast redigerad av trazke 2020-11-07 kl. 19:34.
Citera
2020-11-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Att 70-talisterna drabbas hårt är inget konstigt. Vi vet ju redan att TBC vaccinerade drabbas
lindrigare.

60-talisterna var den sista generationen som fick vaccin.

70-talisterna är de äldsta utan vaccin...............
Vid vilken ålder fick man TBC..Det var nån spruta som uteblev för mig men jag minns inte vilken,..jag var överkänslig så jag fick inte ta..hur vet jag inte att det visste jag var överkänslig.
Citera
2020-11-07, 19:34
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Globalt vill jag inte sia om. Men ser vi till Europa så kan konstateras att överdödligheten i hela regionen toppade vecka 14-15 alldeles oavsett åtgärder, eller inte.

Viruset är alltså krafigt säsongsstyrt.

Vintern blir mörk i dubbel bemärkelse alltså. Dystert så det räcker och blir över.
Citera
2020-11-07, 19:37
Medlem
arbetets avatar
Undrar vilket virus hon pratar om här:
/.../
– Man har diskuterat att det kan vara andra coronavirus, som orsakar till exempel förkylningar och som vi alla utsatts för, som ligger bakom denna korsreaktivitet och som kan förklara den T-cells-aktivitet som man sett mot viruset hos så många som 40-60 procent. Men förvånansvärt få likheter finns på genetisk nivå mellan andra coronavirus och det nya coronaviruset, som skulle kunna förklara detta scenario. Därför sökte vi efter andra virus, och hittade en trolig kandidat, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.

Cecilia Söderberg-Nauclérs preliminära data talar för att sars-cov-2 har vissa likheter med ett annat virus, som stora delar av befolkningen redan har utsatts för, och därför är immuna mot.

– Vilket virus det rör sig om kan jag inte uttala mig om i nuläget. Men vad denna möjliga korsreaktivitet betyder i verkligheten vill vi nu studera närmare. Det jag sett hittills gör att jag tror att om vi inte hade haft den immuniteten hade epidemin kunnat utvecklats till något mycket värre, och i värsta fall resulterat i total härdsmälta, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.
https://www.svd.se/sallan-den-vetenskapliga-diskursen-kollapsat-sa

Herpes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in