2020-11-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tjeckerna hanterade det exemplariskt i våras, sen blev de arroganta och uppkäftiga mot viruset. De sparkade sin eminenta epidemiolog och öppnade upp. Ett virus skiter i om du är arrogant, det är ett virus. Den nya epidemiologen sneglade på Sverige och tyckte det var bra, sen gick det åt helvete. Då blev den nya sparkad och man bad och bönade att den första epidemiologen skulle komma tillbaka, det gjorde han. Nu är det lockdown igen för att rätta upp skiten. Du kanske ska fundera på hur historien ser ut innan du börjar kasta skit.

När skulle Tjeckien ha öponat då tycker du ?..
Dom höll ju stängt rätt länge o nu hade dom ju inte heller kunnat öppna...

Så när tänker du att Tjeckien isåfall skulle öppna ?
Citera
2020-11-07, 18:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Haha du lyckades att skylla på Sverige igen...

Hade du kunnat skylla på Tegnell o Sverige för allt som har med Covid-19 att göra så hade du troligen gjort det...

Alltså det har bekräftats i tråden att den nya epidemiologen gjorde det. Jag skyller inte på Sverige, det vore lite som att jag ser dig snatta på Ica, inte fan tycker jag då att det är ok att snatta bara för att du gör det.
Citera
2020-11-07, 18:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Självklart kan vi inte förhindra virusets framfart, men vi kan försvåra den. När spridningen är på väg att bli stor så skulle en temporär nedstängning kunna leda till att man får en omstart. Slovakiens lösning med att testa alla invånare är också en lösning som tar ned spridningen till en lägre nivå.

Att låta det sprida sig fritt är rent vansinne då det kommer att döda ytterligare tusentals, troligen tiotusentals människor i Sverige.
Icke att förglömma de som får långtidssymptom vilka inte verkar försvinna. Den andelen blir ju högre ju fler som smittas.

Jag rekommenderar alla att titta på vetenskapens värld från i tisdags.
Citera
2020-11-07, 18:25
Medlem
Citat:
Alltså det har bekräftats i tråden att den nya epidemiologen gjorde det. Jag skyller inte på Sverige, det vore lite som att jag ser dig snatta på Ica, inte fan tycker jag då att det är ok att snatta bara för att du gör det.

Men trots det fick du med just Sverige ändå ...
Citera
2020-11-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/h%C3%A5rd-kritik-mot-gymkedjorna-under-pandemin-1.36711107

Borde gymmen stänga helt? Smittskyddsläkaren Eva Lindhusen Lindhé tycker det i alla fall.

Ännu ett exempel på att folk inte tar restriktionerna på lika stort allvar denna gången:

Träning är folkhälsa. Kontraproduktivt att stänga verksamheter som är hälsofrämjande. Öppna fönstren istället.

Att folk är ute och shoppar är lite annorlunda tycker jag. Men finns säkert de som mår dåligt av att inte shoppa också. Tragiskt nog.

Intressant och balanserad debatt från Irland:

https://www.rte.ie/player/series/prime-time/SI0000000825?epguid=IH000383031

Tycker den ger lite perspektiv på det hela.
Citera
2020-11-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Icke att förglömma de som får långtidssymptom vilka inte verkar försvinna. Den andelen blir ju högre ju fler som smittas.

Jag rekommenderar alla att titta på vetenskapens värld från i tisdags.

Det är som värre än smittan I sig själv är den psykiska rädslan som många bygger upp...
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
När skulle Tjeckien ha öponat då tycker du ?..
Dom höll ju stängt rätt länge o nu hade dom ju inte heller kunnat öppna...

Så när tänker du att Tjeckien isåfall skulle öppna ?

Den gamla epidemiologen vill fortsätta med lockdown ett tag till, för att sen öppna upp. Politikerna var hårt pressade då de sparkade honom med buller och bång, satte dit den ny och sen öppnade de upp med stor fest. Jag tyckte den första hade rätt. Vad jag tycker spelar väl ingen roll?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Haha du lyckades att skylla på Sverige igen...

Hade du kunnat skylla på Tegnell o Sverige för allt som har med Covid-19 att göra så hade du troligen gjort det...
Tegnells ande svävar över Tjeckiens misslyckande:

Eva Fronkova
@FronkovaEva
Yes, the chief epidemiologist of the Czech Republic admitted in September that she believed in a Swedish way..And our populist government was happy, because in their opinion it meant doing absolutely nothing. Now we are facing a second lockdown..
https://twitter.com/FronkovaEva/status/1315716070951485441?s=20
Citera
2020-11-07, 18:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men trots det fick du med just Sverige ändå ...

Att jag är motståndare till Sveriges strategi har väl varit klart från början i den här tråden? Det innebär inte att jag hatar Sverige för det, snarare att jag är orolig för folkets väl och ve.
Citera
2020-11-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hur var det nu med flockimmunitet i stockholm ?

40% räcker sa de i maj, i augusti trodde de att den var 40-45%

Någon som har lite mer senaste nytt ang. just flockimmunitetsläget ?

Att FHM fortfarande vill köra samma upplägg med "lagom" smittspridning för att uppnå flockimmunitet står väl fortfarande klart.

OM det nu skulle vara möjligt att just flockimmunitet fungerade så borde det väl finnas något ställe som inte längre får några nya fall.

Jag tänker mig t.ex. New York som hade höga siffror i våras, ligger på 789.000 testade per 1M men får ändå över 3000 nya fall per dag, lurigt att se på siffrorna på det viset jag vet men slänger ändå ut en boll i luften, vad är senaste nytt om flockimmunitet ?
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
Queens i New York hade 6 ggr fler döda per capita jämfört med Stockholm. Smittan ökar nu även där. Lite långsammare än i Stockholm men...
Hur många % smittade har Queens? (att de har 6ggr så många döda kan bero på deras oerhörda fetma). I Stockholm har absolut inte 40-45% haft corona (snarare20-30%) så utifrån utvecklingen i Stockholm den senaste tiden kan man väl inte dra några slutsatser om flockimmunitetens vara eller icke vara, eller ?
Senast redigerad av jerka11 2020-11-07 kl. 18:39.
Citera
2020-11-07, 18:32
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Dokumentär om kanske den sjukaste covid-patienten som överlevt.

Vi förberedde oss på att pappa skulle dö i covid-19
43 min
-
sön 08 nov kl 12.03
Johan Wohrne, 47 år är vältränad och mitt i livet. Men han insjuknar i covid-19 och vitala organ ger vika ett efter ett. Chanserna att överleva är minimala och familjen kastas mellan hopp och förtvivlan.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1594536?programid=3103

Det var verkligen jobbigt att lyssna på.

När jag har tidigare hört siffror rabblas upp hur många som ligger på IVA har jag inte förstått riktigt hur illa det kan vara för dom som ligger där.

Folk som hamnar där är medvetna att om en stund bli nersövda på grund av dålig syreupptagningsförmåga och känna skräcken att man kanske inte vaknar nån mer.

Så många organ som kan ge upp när viruset härjar i kroppen.

Blodförgiftning. Dialys. Elshocker när hjärtat inte orkar. Musklerna tvivnar. Stämbanden skavs sönder. Svamp i munnen. Och många andra hemska saker som sker med kroppen under tiden man ligger nersövd i respirator.

OM man klarar sig är det lång väg tillbaka genom veckor och månader av rehabilitering.

Oavsett ålder man är är man en människa med tankar och känslor. Även de riktigt gamla som många här i tråden nervärderar känner samma dödsångest som en yngre person. Tro inget annat!

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1594536?programid=3103
Senast redigerad av Pethuglin 2020-11-07 kl. 18:36.
Citera
2020-11-07, 18:34
Medlem
Citat:
Att jag är motståndare till Sveriges strategi har väl varit klart från början i den här tråden? Det innebär inte att jag hatar Sverige för det, snarare att jag är orolig för folkets väl och ve.

Men du får bestämma nu...

När tycker du att Tjeckien skulle ha öppnat ?

Du kan ta Spanien o UK när du ändå är igång...

Dom gick in i lockdown i Mars...När tycker du att dom skulle öppna upp ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in