Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Efter det som hänt har jag svårt att tro att det Republikanska partiet någonsin kommer att tillåta någon Trump att ställa upp för dem.
Ett Trumpparti är absolut möjligt och då är USA tillbaks till det flerpartisystem de hade för länge sedan.
Edit
Jag tror i alla fall att det varit flera partier för länge sedan.
Håller med om att det Republikanska partiet sannolikt inte vill se en Trump som ställer upp i deras namn igen. Men vad jag kan förstå kan de inte hindra att någon ställer upp i deras Primärval, precis som de inte kunde hindra att Trump ställde upp senast, mot mångas vilja hos Republikanerna.
Om det blir ett Trump-parti så kommer de ju att spela demokraterna rätt i händerna. Ett sådant Parti kommer ju inte att ta några röster från Demokraterna utan främst från den yttersta högerflanken hos Republikanerna.
Varpå endast de mer moderata Republikanerna blir kvar. Det "nya" Republikanska Partiet kommer då att tvingas åt vänster (i enlighet med vänster höger skalan inom Politiken, men naturligtvis inte vänster i realpolitiska termer) för att vinna nya röster.
Detta kommer omedelbart att säkra Presidentmakten till Demokraterna för överskådlig tid, och om även Trump-partiet kommer att ställa upp i Senats- och Representanthusval, så kommer det på sikt även att påverka valet till kongressen.
#evictionnotice2020
#byebyenevergain