2020-11-07, 14:11
Medlem
Sedan i går har nio personer dött med covid-19 i Skåne, uppger Region Skåne.

Totalt har nu 323 personer i Skåne dött med covid-19.

Antalet nya fall i regionen har ökat med 400 det senaste dygnet och ytterligare 67 personer har tvingats söka vård mot covid-19 på sjukhus.

Sedan fredagen har även antalet intensivvårdspatienter i Skåne gått från nio till 15.

9 personer på ett dygn i bara Skåne är ju otroligt mycket. Det är fruktansvärt till och med.
Det är dock frågan vilka dessa 9 är? Pratar vi om barn? Pratar vi om folk som är frisk i sina bästa år? Pratar vi om äldre?

Det är otroligt idiotiskt att man inte går ut på ålder eller åtminstone säger att alla döda är över 70 år eller något så folk slipper oroa sig....
Citera
2020-11-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ser mörkt ut i Skåne, kanske den regionen kommer drabbas extra hårt i vinter eftersom de klarade sig förhållandevis väl i våras ?

Det är tyvärr ganska troligt.
Citera
2020-11-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Sedan i går har nio personer dött med covid-19 i Skåne, uppger Region Skåne.

Totalt har nu 323 personer i Skåne dött med covid-19.

Antalet nya fall i regionen har ökat med 400 det senaste dygnet och ytterligare 67 personer har tvingats söka vård mot covid-19 på sjukhus.

Sedan fredagen har även antalet intensivvårdspatienter i Skåne gått från nio till 15.

9 personer på ett dygn i bara Skåne är ju otroligt mycket. Det är fruktansvärt till och med.
Det är dock frågan vilka dessa 9 är? Pratar vi om barn? Pratar vi om folk som är frisk i sina bästa år? Pratar vi om äldre?

Det är otroligt idiotiskt att man inte går ut på ålder eller åtminstone säger att alla döda är över 70 år eller något så folk slipper oroa sig....

9 personer har inte dött i Skåne senaste dygnet vad jag kan läsa mig till.
Tidningarna fattar fortfarande inte hur man läser data.

Att ytterligare 9 har rapporterats döda sedan igår är ju såklart tragiskt, men det blir jävligt missvisande att påstå att dessa dött sedan igår.
Citera
2020-11-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Medelåldern är 37 år.

Var är medelåldern 37 år? På IVA?
Citera
2020-11-07, 14:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vart ser du det? Det vore häpnadsväckande om medelåldern vore så låg. Det kan inte vara möjligt, det skulle i så fall råda extrem triagering. Det kan däremot hända i vinter/vår.

De äldre hamnar inte på intensivvården.
Citera
2020-11-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hur är det med läsförståelsen, ingenstans i min text påstår jag detta!

Tror den är bra...

För att få en massa "zombies" behövs massor av smittade då endast ett fåtal får allvarliga prolem och följdskador, då endast ett fåtal blir smittade med symptom så stämmer inte Ert påstående.

Om vi så får 10000 smittade per dag i 30 dagars tid så är det fortfarande väldgt få i förhållande till befolkningen i stort så antingen stämmer mina påståenden eller så får Ni leverera ett alternativ.

Om mina 2 påståenden stämmer så kommer Ert påstående inte inträffa.

Ni påstår även att detta komer inträffa för vi inte utsätter oss för smittämnen, alltså att vi bör riskera smittas nu för att slippa bli "zombies" senare.

Vad har jag missat i läsförståelsen?
Citera
2020-11-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ja, alla får lämna IVA förr eller senare. En del i en liksäck.
Ja man minns ju de gula liksäckarna som var utströdda lite överallt i kina. Vad sverige har för färg, vet jag inte riktigt.
Citera
2020-11-07, 14:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Och de flesta behöver inte ens besöka iva...
Själv hade jag lite feber i 2 dagar sedan var det över. Inget för massan att oroa sig över.

Problemet är ju att även om en majoritet bara för symtom likt dina, så är det ändå fruktansvärt många som blir svårt sjuka och dör. Sjukvårdens kapacitet kommer inte att räcka till.
Citera
2020-11-07, 14:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Var är medelåldern 37 år? På IVA?

De som är äldre (de allra flesta som har dött har varit 70+) har aldrig legat på IVA.
Citera
Medlem
Citat:
De äldre hamnar inte på intensivvården.

Har du någon som helst källa till att medelåldern på IVA skulle vara 37 år?
Vore fullständigt häpnadsväckande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är tyvärr ganska troligt.

Jag håller inte med.

Det ser inte bra ut på sjukhusen just nu. Detta är pga den exploderande smittan de senaste veckorna. Detta visar sig först på infektionsavdelningen och sedan några dagar senare på iva.
Min analys är ändå att det börjar lugna sig lite senaste dagarna.
Jag vet att testningen slagit i taket, men det var färre fall både torsdag och fredag mot föregående vecka.
Det borde inte hända om inte man börjat dra ner på testningen (vilket jag inte tror) eller att andelen smittade minskat.
Citera
2020-11-07, 14:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har du någon som helst källa till att medelåldern på IVA skulle vara 37 år?
Vore fullständigt häpnadsväckande.

Vad tror du att den ligger på? Det är inte de äldre multisjuka som hamnar på IVA. Knappt någon är över 50 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in