Citat:
Ursprungligen postat av
stifmeister89
Jag tycker också att det vore bra med en extra rättslig kontroll, och det säger jag som är neutral och inte är ett jättestort fan av Trump (även om jag tycker att han har gjort bra saker politiskt). Vid minsta antydan till valfusk så ska det utredas. Amerikanska staten är skyldig sina medborgare att göra det.
Om man gillar demokrati så ser jag inte problemet med en extra rättslig kontroll. Detta kommer inte låta bra, men jag hoppas nästan att det har förekommit ett omfattande valfusk och att det uppdagas. Det amerikanska valsystemet känns väldigt sårbart och i behov av förändring. Ett omfattande valfusk hade kunnat förändra systemet till att bli mer säkert. Det i sin tur skulle kunna påverka andra länder att förbättra sina valsystem. På sikt skulle ett omfattande valfusk kunna stärka demokratin. Som sagt, jag är medveten om att det inte låter bra, men jag är trött på att se videos när valarbetare förstör valsedlar och genomför annat valfusk (oavsett om det är för Trump eller Biden). Sen ska man sitta och låtsas som ingenting har hänt.
Väldigt bra poäng. Jag håller med om att alla demokratier bör se över sina valsystem, främst för att jag tror vi lever i en tid då valresultat i allt större utsträckning kommer ifrågasättas, vilket kommer leda till instabilitet.
En tanke jag hade var att sätta upp kameror i alla vallokaler och tydligt filma hela processen live, både under själva valet men framför allt under rösträkningen. Sen typ att man inför kamerorna ska räkna upp varje valsedel tydligt så att det är lätt för alla att se vad resultatet blev.
Sedan är jag tveksam till om man ska tillåta poströstning. Det är klart att vissa kommer behöva poströsta, t.ex. folk som har svårt att röra sig. Men då måste man, säg, ha tydligt läkarintyg att få poströsta eller något i den stilen. Poströstning i stor skala ser jag som allt för osäkert och kommer undergräva förtroendet för valresultatet oavsett om fusk skett eller inte.