Citat:
Ursprungligen postat av
pandemonium71
Den här tråden verkar mer handla om vad vissa "vill" tro på än fakta. Att vissa människor tror att den ultimata sanningen finns från främlingar på nätet och i de fallen inte behöver någon som helst mer fakta för att sprida det vidare som en sanning är så tragiskt.
Jag är fullt medveten att fox och cnn har sina agendor men har man inte gått in i någon form av psykos så bör man kunna avgöra vad som är propaganda och vad som inte är det. Ni som verkar tro att media tiger så kanske ni borde tänka ett varv till, det är inte deras jobb att spekulera och rapportera rykten som sanning.
Jag håller med dig till viss del. Folk är lite väl snabba att ta vissa saker som en sanning utan att granska källan. Men samtidigt finns det videos på när valarbetare förstör eller fifflar med röster. Det finns bevis på att det har kommit in röster från döda, födda på både 1800-talet och tidigt 1900-tal. Det går inte att förneka. Däremot kan vi inte veta i vilken omfattning det sker. Jag försöker se saker balanserat. Som det här med att valsedlarna är kodade. Dessa uppgifter kommer bl.a. från en snubbe som har påstått att CIA-agenter låg bakom 9/11. Det är varningsflagg för mig. Det finns inga starka bevis som pekar på att dessa valsedlar existerar. Det är bara ord och därför bör man vara mer misstänksam. Sen kanske det är sant. Men man kan fortfarande inte ta det för en sanning.
Sen har vi det med media. Bortsett från Fox så hatar amerikansk media Trump. CNN vill inget annat än att Trump ska bort. Det står helt klart på demokraternas sida. Sen tänker jag inte gå all out foliehatt och påpeka en massa som jag inte har belägg för.
Sen tror jag att media försöker vrida på sanningen när det gäller vissa saker, för att det ska passa in i den politiska inriktning som den har. Ta Aftonbladet t.ex., en oberoende socialdemokratisk tidning. Hur många gånger har man inte sett Anders Lindberg sitta och skönmåla flyktinginvandring, trots att vi vet vilka problem den innebär?
Det gäller att lägga sig någonstans i mitten, d.v.s var skeptisk mot saker som kommer från både etablerad media och från icke-journalister på sociala medier, men var samtidigt öppen för att det kan finnas obekväma sanningar hos båda. Det gäller bara att vara noggrann i att granska sanningshalten bakom påståendet.