2020-11-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
absolut, jag med.

och absolut, reps å dems är ju usas höger å vänster. hade typ hoppats på sanders mot trump för å kika hur han hade bemött politik som är på riktigt mer åt vänster i mina ögon, även om sanders rätt mycket låter som löfven efter januariöverenskommelsen i mina öron på va han faktiskt tycker.

men va tycker du?
tycker du trump gjorde nåt bra eller det mesta bra eller bryr du dig inte? behöver inte va rent sakpolitiskt heller såklart, han har ju helt klart varit en figur

Han har inte gjort något som egentligen påverkar mig nämnvärt, kanske dyrare varor ifrån USA.

Det jag gillade var fredsavtalen han ordnade och att han inte startade några krig. Han har helt enkelt räddat en del liv runt omkring på jorden. Sen om fredsavtalen håller är en annan sak, han försökte iaf.

Sen gillar jag att han försökte hålla sina vallöften, oavsett om man gillar dom så måste man respektera det.

Jag tex är högervriden. Men den svenska politikern jag har mest respekt för är sjöstedt. Han står alltid rakryggad och skäms inte för sina åsikter även om folk kallar honom för dum i huvudet eller kommunist.
2020-11-07, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, vi kommer att även få smaka på det i Sverige är jag rädd för.

Instämmer. Det amerikanska valet var ett ödesval för hela världen. Jag skrev innan att jag kunde leva med båda kandidaterna och jag kommer att anpassa mig till det nya. Jag tror att detta nu inte längre kan vändas (och då pratar jag om mer än valet i sig, vilket jag vet att du förstår, men det finns ju fler som läser här).
2020-11-07, 10:51
Medlem
Surtrutens avatar
Läs gärna den preliminära OSSE-rapporten, https://www.osce.org/files/f/documents/9/6/469437.pdf
2020-11-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det är väl uppenbart att Trumps succé i att få en massa människor som tidigare inte har røstat att røsta på honom 2016 har møtts med en motsvarande kampanj från demokraterna i det här valet. Då tog man det inte på allvar, men det har man definitivt gjort i år. Bägge kandidaterna har fått betydligt fler røster än tidigare val, økningen är ännu større før Biden.

1984 Ronald Reagan 54,455,472 (antal røster) 58.8 (andel popular vote)
525 / 538 (elektorførdelning)

1988 George H. W. Bush 48,886,097 53.4
426 / 538

1992 George H. W. Bush 39,104,550 37.4
168 / 538

1996 Bob Dole 39,197,469 40.7
159 / 538

2000 George W. Bush 50,456,002 47.9
271 / 538

2004 George W. Bush 62,040,610 50.7
286 / 538

2008 John McCain 59,948,323 45.7
173 / 538

2012 Mitt Romney 60,933,500 47.2
206 / 538

2016 Donald Trump 62,984,825 46.1
304 / 538

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_Republican_Party_presidentia l_tickets

Borde justeras för befolkningsökning. Om man räknar på procentandelen av hela befolkningen som just nu röstat på Biden så är det cirka 23% (inklusive folk som är för unga att rösta osv)

Reagan låg på cirka 22% 1984.
2020-11-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Men du för det resonemanget, genom att medvetet tolka min teori på ett felaktigt sätt.

Det kan finnas olika anledningar till varför en person hoppar ur en forumtråd.
Det blir dock uppenbart varför när helt plötsligt en stor del av gruppen lämnar i samband med att narrativet i tråden går ifrån att Trump vinner valet, till att Biden vinner valet.
Så ja, jag kan inte se några andra rimliga alternativ till det plötsliga avhoppet än att narrativet ändras och att det därigenom blir svårt att försvara sin världsbild.
Men du kanske har någon rimligare förklaring till denna vridning från Trumpsupporters till Bidensupporters, som du ju själv anser har skett?

Det att hoppa in i en tråd efterhand är inte samma sak som att skapa en tråd, och sedan hoppa ur den när det väl börjar brännas.
Därav allergorin jag gjorde med att gå walk over på motståndarsidans hemmaplan under en fotbollsmatch.
Ifall du klarar av att finna en tråd på Flashback där en grupp vänstermänniskor skriver unisont om en delad uppfattning, men sedan väljer att droppa av eftersom det uppstår en diskussion med meningsmotståndare (högermedlemmar) så är det beviset på att också vänstern på Flashback är snöflingor.

Det är ett fullt möjligt resonemang, jag tillhör en av dem som tycker om att ta debatten. Men jag kan inte svara för de andra.

Delvis korrekt. Resonemanget jag för är att många från högern (Trumpanhängare) i den här tråden har varit snöflingor som lämnat arenan när det bränt till.
Mitt resonemang gör dock inte gällande att snöflingorna endast går att finna bland högern, vilket du felaktigt påstår.

Rent konkret så existerar det ju ingen konfliktrisk ifall du yttrar sådana saker i ett forum där majoriteten delar dina åsikter, eller hur?

Som sagt, det är skillnad mot att gå ifrån en debatt som man själv skapat, och att helt frånvara från en.
När det gäller att vara frånvarandra från en diskussion så är det, som du säger, inte möjligt att veta vad som gör att man inte deltar i den.
Man kan alltså inte hävda att vänstermänniskor är snöflingor enbart eftersom de uteblir ifrån en diskussion, då det kan finnas fullt rimliga alternativa förklaringar för detta.
Det är dock en helt annan sak att först skapa en diskussion och sedan gå ur den när man blir tvungen att börja försvara sin världsbild, som Trumpsupportrarna gjorde i den här tråden.

Jag kan skriva det igen om du vill: många högermänniskor på Flashback verkar vara snöflingor eftersom de ofta lämnar en debatt när det går upp att deras förutfattade meningar eller världsbild visar sig vara en annan (exempelvis när en våldsman visar sig vara en vit, som i fallet med den stulna ambulansen i Oslo: (FB) Oslo: Flera påkörda av stulen ambulans (2019-10-22))

Och ja, Biden är en högermänniska enligt svenska mått, men inte enligt amerikanska. Man kan välja att tolka honom olika beroende på vilka referensmått man har.
Men det hoppades jag att du skulle förstå...
Nej, det är uteslutande du som sitter och hävdar att folk är snöflingor för att de lämnar en debatt. Jag försöker inte sitta och misstolka det du säger, utan jag går enbart på vad du faktiskt sagt. Och det du definierat som snöflinga är:
1. En person som lämnar tråden, där frånvaron är ett bevis för att de är snöflingor
Citat:
Att de successivt valt att lämna tråden är beviset på att de är snöflingor.

2. Folk som fortfarande diskuterar i tråden definierar du som MAGA-flingor
Citat:
Att det fortfarande finns MAGA-flingor i tråden är inget jag förnekat

3. Folk som lämnar tråden när de stöter på motstånd
Citat:
Man är en slöflinga inte på grund av sin frånvaro från ett ämne, utan eftersom man så starkt går in för det, men så fort man inser att man haft fel eller förlorar, så går man över till ett annat narrativ (i det här fallet genom att skapa andra trådar som handlar om valfusk) allt för att undvika sanningen om att man haft fel från början.

4. Folk som är konflikträdda
Citat:
Detta är konflikträdsla=snöflinga

Du kan ju inte sitta och säga att när högermänniskorna försvinner eller är frånvarande så beror det på att de är snöflingor, men om vänstern gör likadant så är de inte snöflingor. Du måste ju vara konsekvent, och att hävda att en sak gäller för den ena men inte för den andra är inte att vara konsekvent. Din egen definition av snöflinga var ju att de söker dig till safe spaces och är konflikträdda, och om vänstern inte var aktiva när Trump ledde så borde det alltså tyda på att de också vill ha ett safe space och att de är konflikträdda. Nu kanske du hävdar att det inte alls behöver bero på konflikträdsla. Det kan ju handlat om att de helt enkelt inte orkade diskutera med en massa Trumpsupporters. Detta resonemang hade varit fullt legitimt om det inte vore för att du själv aldrig ens övervägt om det kan ha varit detsamma för högermänniskorna som försvann. De kanske inte orkade diskutera med en massa vänstermänniskor och därför försvann de och diskuterade annat istället som de ansåg var mer givande. Som sagt, du måste vara konsekvent och utgå från att detsamma som du tar till vänstermänniskornas försvar också kan gälla högermänniskorna om du nu ska döma!

Och varför är vänstermänniskorna så aktiva i den här tråden medan de är så inaktiva i så många andra trådar där högern dominerar? Varför är t.ex. vänstern inte mer aktiva i trådar som rör integration och invandring? Varför är högerdominansen så stor på Flashback om nu inte vänstern är konflikträdda? Varför går inte fler vänstermänniskor in och diskuterar i trådarna? Och vart är alla de vänstermänniskor du hävdar fortfarande kämpar för öppna gränser? Det fanns ju en massa såna hävdar du. Borde inte Flashback krylla av vänsteranhängare som argumenterar för öppna gränser, eftersom att de vågar ta debatten mot högermänniskor? Och varför har vänstermänniskor sysslat med cancel-culture i USA och Sverige? Varför fick Alexander Bard kicken? Varför kämpade inte vänstermänniskor för att få debattera med honom? Och varför har vänstermänniskor velat förbjuda exempelvis Alex Jones från Youtube eller haft massdemonstrationer när personer som är höger ska tala på universitet eller på torg? Om de ni var intresserade av en debatt skulle de ju definitivt inte göra på det sättet utan snarare bjuda in till debatter. Eftersom du utger dig för att veta exakt vad det beror på när högermänniskor försvinner så förmodar jag att du också kan ge mig en förklaring till varför detsamma händer med vänstermänniskor? Eller är du bara expert på högermänniskors beteende?

Och rent konkret så borde ju, enligt din definition, vänstern vara mer aktiva på Flashback eftersom att de inte är rädda för konflikter, eller hur? Eller är det så att du helt enkelt har valt att ha dubbla måttstockar för höger- och vänstermänniskor? Och appropå det där du säger att du aldrig hävdat att det inte finns vänstermänniskor som är snöflingor har jag en fråga kring. Varför, om du nu aldrig gjort det, fortsätter du diskussionen med mig? Då är vi ju överens om att det finns snöflingor inom både högern och vänstern. Varför skulle det vara svårt att erkänna? Jag är liberal, men jag är mycket väl medveten om att det finns en massa liberaler som beter sig som snöflingor och har ett konstigt förhållningssätt till saker och ting där de hellre förbjuder än att tar debatten. Ser du, inte alls speciellt svårt att erkänna för mig. Så, kan du erkänna att det finns vänstermänniskor som är snöflingor?
Senast redigerad av thelastkingofscotland 2020-11-07 kl. 10:59.
Medlem
trillians avatar
Blir spännande att se när republikanska politiker, en efter en, nu kommer lämna det sjunkande Trumpskeppet som råttor.

Jag har redan sett sammanställningar på temat men vore kul att följa upp detta ytterligare.
Exempelvis: den republikanske senatorn Pat Toomey har sagt till CBS News:
“The president’s speech last night was very disturbing to me because he made very, very serious allegations without any evidence to support it,”

Vilka har vi fler?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det som tar tid är røsträkningen av postrøster men det verkar som att tillskottet är marginellt nu (du har säkert sett pressinformationen från den mycket formelle røstningschefen i Las Vegas) så postgången verkar ha fungerat ok. Det tar längre tid att sprätta kuvert, kolla ID, stämma av med røstlängden man inte røstat i annat county etc än att räkna de som avges i røstlokal. Omräkning är påbørjad i delstater där det är jämt och det kan säkert hittas några felreggade (som øverallt annars) som flyttas från ena till andra.

Tror därfør inte det blir några rättsliga processer som kommer att påverka något, vittnesmål från republikaner som jobbar med røsträkning øvertrumpar de konspirationer som The Donald klänger sig fast vid. Det är såvitt jag førstår primärt det som de nu førsøker få honom att førstå.

Han verkar ha oerhørt svårt att førstå i vilken ordning man har räknat røsterna - och att vissa delstater inte har tillåtelse att øppna och räkna postrøster innan alla andra røster var inne - och det verkar vara huvudproblemet även før det stabila geniet att fatta. Jag hoppas att det mest är en fasad før att visa att man inte førlorat, att rida på en konspiration, att inte tappa ansiktet på ett sätt - utan att førstå att han tappar det på alla andra sätt. En tragisk parantes.

-Vi vann, vi ledde efter en kvart.
-Matchen spelas i 90 minuter Donald.

Trump ledde med 5-0 i halvlek men förlorade med 6-5 på övertid pga motståndarna fuskade till sig en massa fördelar i andra halvlek. Så vill jag skildra det.
HD får rätta felen i ett senare skede.
2020-11-07, 10:59
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
OSSE kom dessutom häromdagen med inlindad men i sak ganska vass kritik mot Trumps babblande om valfusk och hans uppenbara försök att avbryta rösträkningen. Normalt är det typiska banan(halv-)ledare som ägnar sig åt den typen av grepp.

Dessutom påpekade de (OSSE) att Trump, på ett påtagligt och ofördelaktigt sätt, utnyttjat ämbetet i sitt kampanjade. Detta ansågs strida mot valreglerna.

#evictionnotice2020
#byebyeneveragain
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Han har inte gjort något som egentligen påverkar mig nämnvärt, kanske dyrare varor ifrån USA.

Det jag gillade var fredsavtalen han ordnade och att han inte startade några krig. Han har helt enkelt räddat en del liv runt omkring på jorden. Sen om fredsavtalen håller är en annan sak, han försökte iaf.

Sen gillar jag att han försökte hålla sina vallöften, oavsett om man gillar dom så måste man respektera det.

Jag tex är högervriden. Men den svenska politikern jag har mest respekt för är sjöstedt. Han står alltid rakryggad och skäms inte för sina åsikter även om folk kallar honom för dum i huvudet eller kommunist.

Kunde inte skrivit det bättre själv, står för sina vallöften och står för sitt land och dess medborgare, vilket ”svin”...

Kan inte vi ha ett ”svin” i Sverige med, som bryr sig om sin egna mer än resten av den typen av avskräde som väljer Sverige som deras livs guldgruva att råna utan knappt nåt motstånd?

Lugnt, vi skatteslavar betalar, piska gärna oss medans ni skrattar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
OSSE kom dessutom häromdagen med inlindad men i sak ganska vass kritik mot Trumps babblande om valfusk och hans uppenbara försök att avbryta rösträkningen. Normalt är det typiska banan(halv-)ledare som ägnar sig åt den typen av grepp.

OSSE har varit inbjudna som observatörer i amerikanska val sedan år 2002. De har aldrig tidigare släppt en sådan kritisk rapport som nu i ett amerikanskt val, som annars brukar anses vara världens mest transparenta och inkluderande valprocesser. Säger en hel del om Trump och hans möjliggörare inom det Republikanska partiet.
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Blir spännande att se när republikanska politiker, en efter en, nu kommer lämna det sjunkande Trumpskeppet som råttor.

Jag har redan sett sammanställningar på temat men vore kul att följa upp detta ytterligare.
Exempelvis: den republikanske senatorn Pat Toomey har sagt till CBS News:
“The president’s speech last night was very disturbing to me because he made very, very serious allegations without any evidence to support it,”

Vilka har vi fler?
Sen kommer dom springandes tillbaka då DONALD J TRUMP vunnit efter joe bajdens fusk är avslöjat i HD.
Medlem
Docklands avatar
Min undran är var alla röstberättigade är. Inte ens 150 mille av 250- miljoner röstberättigade i USA? Det måste vara världsledande i soffliggare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in