2020-11-06, 21:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Har varit aktiv på FB sedan den var ett nyhetsblad. Då var det en sida för intellektuella och åsiktsfriheten var något man tog ansvar för. Idag är forumet översvämmat med trollkonton/trådar och ingen tar ansvar för att styra upp det. Vissa underforum är helt oläsbara. FB verkar anse att personpåhopp/hat/förföljelser ligger i linje med åsiktsfriheten men det kommer endast påskynda förfallet och slutet för FB.

Människan är helt enkelt inte redo för anonymitet.

Så är det tyvärr. Synen på "åsiktsfrihet" och "yttrandefrihet" är ganska naiv. Det är inte "yttrandefrihet" när de som skriker högst överröstar alla andra.
Citera
2020-11-06, 21:27
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så är det tyvärr. Synen på "åsiktsfrihet" och "yttrandefrihet" är ganska naiv. Det är inte "yttrandefrihet" när de som skriker högst överröstar alla andra.

Allt har hårdnat, användarna har blivit fler och alla slåss om att synas mest i ett snabbt växande sociala medie-samhälle. I ett hårdare samhälle hårdnar även debatten, frustrationen växer och forumet speglar bara detta. Att lösa problemet genom att förbjuda viss typ av diskussion tror jag inte på, då faller allt som gjort Flashback till Flashback direkt.

Forumet är varken mer eller mindre än totalen av oss som skriver här, men vi är inte endast 1000 användare på ett coolt undergroundforum längre.

Det vi kan göra som jag ser det är att fortsätta skriva seriöst, ha bättre argument än den du debatterar med och på så sätt "röka ut" skräpskribenterna. Man får lära sig sålla också för man måste inte läsa och svara på all skit.
Citera
2020-11-06, 21:29
Medlem
psykosnyckels avatar
Tråkiga forum delar kanske därför.
& stor del av fb är:
rashygien spam
hat mot vänstern & media
jag är så ensam får bara knulla & knarka var 3dje månad legalisera självmord
jag ser ner på xxxx, jag är bäst
vilket knark är bäst om jag redan har 3 st knark i mig
jorden är platt
jag såg en gorill ande i skogen
vilken skärm är svart
gympaläraren på gotland
covid är som en snuva
varför tog hon en neger jag är mycket bättre
brottsfall ala skvallerkärring

flashback var bäst innan de skaffa ett forum på 90 talet.
Citera
2020-11-06, 22:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Allt har hårdnat, användarna har blivit fler och alla slåss om att synas mest i ett snabbt växande sociala medie-samhälle. I ett hårdare samhälle hårdnar även debatten, frustrationen växer och forumet speglar bara detta. Att lösa problemet genom att förbjuda viss typ av diskussion tror jag inte på, då faller allt som gjort Flashback till Flashback direkt.

Detta är ju det nostalgiska argumentet som jag kritiserade ovan:

"Flashback hade mycket trams och personangrepp redan för 20 år sedan, när det var ett subkulturellt forum med 500 användare. Det är trams och personangrepp som gjort Flashback till Flashback."

Jag skulle hävda att ni nostalgiker har rätt så tillvida att det är trams och personangrepp som gjort Flashback till Flashback: ett forum som håller på att gå i graven i stället för att bli det som Flashback skulle kunna bli: en virtuell mötesplats för alla svenskar.

Citat:
Forumet är varken mer eller mindre än totalen av oss som skriver här, men vi är inte endast 1000 användare på ett coolt undergroundforum längre.

Nej, just det. Men Flashback kan lätt bli ett subkulturellt forum med 500 användare igen. Det är bara att fortsätta ignorera problemen och drömma om gamla tider.

Citat:
Det vi kan göra som jag ser det är att fortsätta skriva seriöst, ha bättre argument än den du debatterar med och på så sätt "röka ut" skräpskribenterna. Man får lära sig sålla också för man måste inte läsa och svara på all skit.

Varför ska jag lägga ner tid på att skriva välformulerade inlägg som sedan dränks i en flod av personangrepp och trams? Skräpinläggen tystar debatten eftersom ingen hinner svara på seriösa inlägg.

Jag undviker numera vissa av Flashbacks underfora, inte därför att jag är ointresserad av de ämnen som borde diskuteras där utan därför att en seriös debatt är omöjlig på grund av floden av personangrepp och trams.
Citera
2020-11-06, 22:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trendman
Det jag tycker är det största problemet med forumet som gör att besöken minskat (om de nu gjort det) är allt som skrivs i trådar som inte hör dit. Som exempel (påhittat) skriver någon om en Audi i ett bilforum som uppför sig konstigt. Då hoppar det genast in någon fjant som skriver att det beror på att antingen en "mena" ägt den eller ännu värre, en "vänsterbliven". Därefter beklagar sig någon för den posten som nedvärderande eller liknande. Vad händer? Jo, den senaste posten tas bort medan idiotens post får vara kvar!? Har sett det flera gånger. Trådar måste rensas från sådant som inte tillhör trådens ämne. Det tycker jag. Det är jobbigt med alla dessa invandrarkritiker som hoppar in i stort sett överallt för att sprida sin galla.

Jag tycker dock att man ska tillåta mer OT än nu. Det du tar upp är både trams och OT, och skulle lätt kunna tas bort med en hårdare moderering mot trams.

Skriver någon att han har en Toyota som uppför sig likadant bör inlägget däremot få vara kvar, även om tråden handlar om Audi. Utvikningar som för diskussionen framåt bör tillåtas även om de avviker från topic i TS.
Citera
2020-11-06, 22:23
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Detta är ju det nostalgiska argumentet som jag kritiserade ovan:

"Flashback hade mycket trams och personangrepp redan för 20 år sedan, när det var ett subkulturellt forum med 500 användare. Det är trams och personangrepp som gjort Flashback till Flashback."

Jag skulle hävda att ni nostalgiker har rätt så tillvida att det är trams och personangrepp som gjort Flashback till Flashback: ett forum som håller på att gå i graven i stället för att bli det som Flashback skulle kunna bli: en virtuell mötesplats för alla svenskar.

Nej, just det. Men Flashback kan lätt bli ett subkulturellt forum med 500 användare igen. Det är bara att fortsätta ignorera problemen och drömma om gamla tider.

Varför ska jag lägga ner tid på att skriva välformulerade inlägg som sedan dränks i en flod av personangrepp och trams? Skräpinläggen tystar debatten eftersom ingen hinner svara på seriösa inlägg.

Jag undviker numera vissa av Flashbacks underfora, inte därför att jag är ointresserad av de ämnen som borde diskuteras där utan därför att en seriös debatt är omöjlig på grund av floden av personangrepp och trams.

Det är nog ett oundvikligt problem man ställs inför. Det är ju inte direkt som tonen och klimatet är bättre på etablerade plattformar som Facebook och Twitter. Jag tror ändå inte på att förbjuda viss typ av diskussion eller sätt att uttrycka sig. Det är lätt att tro ett forum med hundratusentals användare plötsligt då kommer blomstra och fyllas med givande diskussioner om man bara förbjuder och censurerar "lite grann". Men som sagt.. jag tror inte på det. Försvinner Flashback så sker det av andra orsaker.

Sen kan man dock bli bättre på att rensa OT och skit som inte hör till ämnet men det är en uppgift alla användare har på sina axlar. Utan rapportering från er så blir det ohållbart för moderatorer att rensa och hitta regelbrott när stekheta trådar växer med 1 inlägg per sekund. Trams ska definitivt bort från trådarna om inläggen inte tillför något i övrigt.

Det kan tyckas vara en otacksam uppgift att RP:a men faktum är att det är det viktigaste verktyget vi har för att styra upp trådar (om man bortser från okynnesrapportering för att man inte håller med). Det borde faktiskt lyftas fram oftare i metadiskussionerna.
Citera
2020-11-06, 23:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är nog ett oundvikligt problem man ställs inför. Det är ju inte direkt som tonen och klimatet är bättre på etablerade plattformar som Facebook och Twitter. Jag tror ändå inte på att förbjuda viss typ av diskussion eller sätt att uttrycka sig. Det är lätt att tro ett forum med hundratusentals användare plötsligt då kommer blomstra och fyllas med givande diskussioner om man bara förbjuder och censurerar "lite grann". Men som sagt.. jag tror inte på det. Försvinner Flashback så sker det av andra orsaker.

Sen kan man dock bli bättre på att rensa OT och skit som inte hör till ämnet men det är en uppgift alla användare har på sina axlar. Utan rapportering från er så blir det ohållbart för moderatorer att rensa och hitta regelbrott när stekheta trådar växer med 1 inlägg per sekund. Trams ska definitivt bort från trådarna om inläggen inte tillför något i övrigt.

Det kan tyckas vara en otacksam uppgift att RP:a men faktum är att det är det viktigaste verktyget vi har för att styra upp trådar (om man bortser från okynnesrapportering för att man inte håller med). Det borde faktiskt lyftas fram oftare i metadiskussionerna.

Visst, Twitter och Facebook har också problem, men delvis av andra skäl än Flashback. Formaten och målsättningarna är ju annorlunda.

Då är det bättre att jämföra Flashback med andra diskussionsfora som fungerar bättre, och se vad vi kan lära av dessa. Ett exempel är det amerikanska Debate Politics, ett forum där både vänster- och högerfolk diskuterar aktuella frågor med varandra:

https://debatepolitics.com/

Debatterna är minst lika hårda som på Flashback, men till skillnad från här har man nolltolerans mot personangrepp som gör att trådarna trots hårda politiska motsättningar inte spårar ur. Forumets regler hittar man här:

https://debatepolitics.com/threads/forum-rules.28594/

Om yttrandefrihet skriver de:

At Debate Politics we see freedom of speech as the right to communicate ideas. With this right comes the responsibility to choose your words carefully and respect the rights of others. Common sense dictates the difference between one expressing themselves and one who is disruptive. If you are focused on contributing to the community, you will not have to be concerned with being a disruption. Disruptive behavior, such as personal attacks, can lead to temporary or permanent revocation of posting privileges.

Man har alltså högt i tak, men tolererar inte forumförstörande beteenden av den typ vi alltför ofta ser på Flashback. Detta därför att man av erfarenhet vet att politiska troll använder forumförstörande beteenden för att tysta andra och förhindra en seriös debatt i känsliga frågor. Alltså själva motsatsen till yttrandefrihet.
Citera
2020-11-07, 14:06
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Visst, Twitter och Facebook har också problem, men delvis av andra skäl än Flashback. Formaten och målsättningarna är ju annorlunda.

Då är det bättre att jämföra Flashback med andra diskussionsfora som fungerar bättre, och se vad vi kan lära av dessa. Ett exempel är det amerikanska Debate Politics, ett forum där både vänster- och högerfolk diskuterar aktuella frågor med varandra:

Debatterna är minst lika hårda som på Flashback, men till skillnad från här har man nolltolerans mot personangrepp som gör att trådarna trots hårda politiska motsättningar inte spårar ur. Forumets regler hittar man här:

At Debate Politics we see freedom of speech as the right to communicate ideas. With this right comes the responsibility to choose your words carefully and respect the rights of others. Common sense dictates the difference between one expressing themselves and one who is disruptive. If you are focused on contributing to the community, you will not have to be concerned with being a disruption. Disruptive behavior, such as personal attacks, can lead to temporary or permanent revocation of posting privileges.

Man har alltså högt i tak, men tolererar inte forumförstörande beteenden av den typ vi alltför ofta ser på Flashback. Detta därför att man av erfarenhet vet att politiska troll använder forumförstörande beteenden för att tysta andra och förhindra en seriös debatt i känsliga frågor. Alltså själva motsatsen till yttrandefrihet.

Kollat in forumet lite snabbt bara, men det verkar hållas en rätt ok ton som du säger trots infekterat ämne. Jag köper att man kan bli hårdare på att få bort personangrepp i diskussioner om det faktiskt är på nivån att det skrämmer eller tystar. Yttrandefriheten får ju inte motverka sig själv.

Sen tycker jag ändå man ska få kalla en idiot för idiot om man tycker så, förutsatt att man diskuterar och tillför något i övrigt. Jag ska själv försöka bli bättre på att identifiera forumförstörande påhopp för regelverket i sig är det inte något fel på. Det finns regler mot sådant.
Citera
2020-11-07, 21:24
Moderator
Jeckes avatar
Citat:

HAHAHAHAHAHAHA
Du är för rolig du, Regulus.

Du gnäller på Flashback, och snackar om när forumet hade 500 användare, och som exempel på ett bättre forum så tar du Debatepolitics.com

Men om man tittar på det forumet, under den aktiviteten som finns där så ser vi följande:
Under Members Online: Total: 279 (members: 119, guests: 160)
Och under forum statistics: Members: 14,546

Nästan lika roligt som de övriga forumen du postade som föredömen i en annan tråd du skapade, på forum med förbud mot personangrepp och hur mycket friare debattklimatet var på dessa forum. Inklusive ett antal forum som uttryckligen förbjöd politiska motståndare....
Kommer du ihåg den fadäsen?
(FB) Personangrepp/trakasserier förstör diskussionerna på Flashback

Roligt för övrigt att det totala antalet användare på det forumet verkar ha minskat, så tydligen rensar de rejält bland användarna.
Citera
2020-11-08, 02:22
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
HAHAHAHAHAHAHA
Du är för rolig du, Regulus.

Du gnäller på Flashback, och snackar om när forumet hade 500 användare, och som exempel på ett bättre forum så tar du Debatepolitics.com

Men om man tittar på det forumet, under den aktiviteten som finns där så ser vi följande:
Under Members Online: Total: 279 (members: 119, guests: 160)
Och under forum statistics: Members: 14,546

Nästan lika roligt som de övriga forumen du postade som föredömen i en annan tråd du skapade, på forum med förbud mot personangrepp och hur mycket friare debattklimatet var på dessa forum. Inklusive ett antal forum som uttryckligen förbjöd politiska motståndare....
Kommer du ihåg den fadäsen?
(FB) Personangrepp/trakasserier förstör diskussionerna på Flashback

Roligt för övrigt att det totala antalet användare på det forumet verkar ha minskat, så tydligen rensar de rejält bland användarna.

Det här är återigen en exemplifiering där ni moderatorer inte ens är i kontakt med era kunder och inte har en god etikett - kunderna som är - skribenterna.

Ni förlorar ju bara mer på det här.
Läs relational exchange i marknadsföring och va lite trevliga så blir atmosfären bättre.

Det är 19 966 besökare nu as we speak.
Citera
2020-11-09, 00:20
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det här är återigen en exemplifiering där ni moderatorer inte ens är i kontakt med era kunder och inte har en god etikett - kunderna som är - skribenterna.

Ni förlorar ju bara mer på det här.
Läs relational exchange i marknadsföring och va lite trevliga så blir atmosfären bättre.

Det är 19 966 besökare nu as we speak.
Och med tanke på att det skrevs klockan 2 på natten så får nog nästan 20K besökare ses som rätt imponerande.
Angående relational exchange så är du välkommen att läsa mer av den tråden det länkades till, liksom även den historia som Regulus har av att klaga på Flashback forum och sedan jämföra med bättre forum som fungerar mycket bättre och som Flashback ska se som föredömen och ta efter. Dock med problemet att när man sedan granskar dessa forum så blir Regulus lovsång plötsligt rätt falsk då han verkar ha en väldigt udda åsikt om vad "högt i tak" betyder och föredrar fina ord i reglerna snarare än praktiskt tillämpbara regler och sedan ignorerar att sådana regler blir väldigt subjektiva och makten hamnar helt hos moderatorerna som ska tolka dessa regler etc.
Det räcker med att titta på vad han skrev i sitt förra inlägg i tråden och sedan jämföra det med verkligheten.

Och vad står i reglerna på detta fantastiska forum?
Svaret är ett det handlar om en massa godtyckliga subjektiva åsikter

T ex regel #4
Citat:
4. Don't Be A Jerk (DBAJ) - This simply means what it sounds like.

Men favoriten, som nog alla som klagar på Flashback bara måste älska är förstås regel #6.
Citat:
6. Moderators - Moderators are the key to the success of any board. They are expected to live up to a higher standard and as such we expect you to treat them with a higher standard. Any rule broken against a Moderator could result in a temporary suspension of posting priveleges. Publicly disrespectful behavior from a member toward a Moderator regarding Moderator actions or decisions may also result in a summary suspension of that member's posting privileges.
Samt deras version av 0.06:
Citat:
Publicly disrespectful and/or negative behavior from a member regarding a Moderator's capacity as a Mod, the Moderator Team in general, or Moderator actions may not occur on any open open areas of the website. Violations of any of the above guidelines is termed Insubordination and may result in a summary suspension or termination of that member's posting privileges.

Och sedan vem som avgör om du brutit mot någon regel och möjlighet att överklaga?
Citat:
16. Disciplinary Action - Users that break any rules may be issued a Warning, either in the thread where the offense took place in or via a Private Message (PM) - sometimes both. Repeated violations of the rules can result in a permanent or temporary revocation of posting privileges. Temporary suspension of posting privileges might range in duration from 24 hours to 2 weeks or more. If the conduct is severely detrimental to the board, the account will be banned and posting privileges revoked permanently. This is at the sole discretion of the Moderator. You may submit an appeal using the "contact us" link at the bottom of every page.
Men Regulus tycker de reglerna är fantastiska eftersom en av reglerna säger att det är förbjudet med personangrepp.
Vem som avgör om det är ett personangrepp är den enskilde moderatorn, och vad ditt straff blir avgörs av den enskilde moderatorn och om du inte gillar det så blir du avstängd och bannlyst.
Ett fantastisk forum, så länge man håller med moderatorerna.

Jag har inte kollat debatterna i forumet, men med tanke på några andra exempel Regulus hållit fram som opartiska, fria forum med högt i tak och stor yttrandefrihet som bara råkar ha regler som förbjuder de med avvikande åsikter, så finns det vissa misstankar om att hans omdöme i den frågan är rätt dåligt.
Övriga forum han höll fram som föredömen går att hitta i den länkade tråden, och det här var det bästa av de han kunde hitta. Som, som sagt, är ett väldigt litet forum i jämförelse med Flashback.
Citera
2020-11-09, 00:38
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Jag skulle säga såhär, man är inne och läser men loggar enbart in för att skriva inlägg, sen utlogg direkt.

Jag har inga belägg men gissar att "lurking" är populärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in