Citat:
Ursprungligen postat av
Havhest
Det er viktig å være klar over at det ikke finnes bevis for at TH og AEH hadde et dårlig ekteskap, og at AEH ble utnyttet eller utsatt for psykisk og fysisk vold. Det forholder jeg meg til så langt.
Det er ikke belegg for å påstå at gaven på 200.000,- kroner, ikke kunne benyttes av AEH på det tidspunktet hun fikk den.
Avtalen var at pengene skulle settes på høyrentekonto, og det kunne foretas uttak når det var nødvendig. Det står ikke i avtalen at behovet for uttak skal vurderes av TH.
Poenget med å sette en slik pengegave på høyrentekonto, er at du får mer renter om du ønsker å spare, samtidig får du mulighet til å ta ut penger gebyrfritt (ca 8 ganger per år).
Jeg har selv benyttet slike kontoer, tror jeg hadde 10 gebyrfrie uttak i året.
Det står jo i THs dagbøker at de hadde et veldig vanskelig forhold fram til 2018, og at han fryktet konsekvensene sosialt og økonomisk ved en skilsmisse.
Bildet fra 17 mai, forteller at hun ble utsatt for vold.
Pengene kunne brukes kun hvis det var høyst nødvendig, eller etter fylte 67. Det er naturlig da å tenke at dette var en konto der uttak kunne skje kun hvis TH var sammen med henne til banken. Vi vet jo at han var svært opptatt av å ha kontroll. Mange barn som har en slik konto som står registrert i deres navn, men at uttak kun kan skje hvis en av foreldrene er med i banken.