2020-11-06, 20:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det intressanta är ju om LP sade blå täckjacka redan på mordplatsen eller inte.
NÄR SE första gången nämnde blå täckjacka är lika intressant och väsentligt,
Att han säger det den 1a mars när just det signalementet redan nämnts i media säger väl mer att SE ja hängde med i media.
Vidare så finns på Tunnelgatan.se fullt tänkbara förklaringar på hur SE ändå kan ha snappat upp vissa saker som hände på mordplatsen strax efter mordet även om han inte var där.
En del saker hade han inte det minsta koll på som han kanske borde ha känt till om han hade varit där.Om man inte läst på Tunnelgatan.se så rekommenderas det av mig.

Okalrheter och osäkerheter finns absolut även kring SE-teorin.
Emellertid så gäller det alla andra teorier och spår också.
De tveksamheterna och frågetecknen är fler och större för de allra flesta kanske alla andra teorier.
Den helhet som SE har är svår att bara vifta bort det är troligt därför som vi ändå är ett antal personer som tror på den.
Innan våren så lär vi veta än mer om honom och hans helhet lär va ännu större och kraftigare.

En rätt ledande fråga är:
Varför inte fokusera på att SE uppger att Lisbeth till honom sagt signalementet "mörkblå täckjacka" och någon timma efteråt upprepar samma signalement för Rimborn??

Går denna uppgift att förklara med annat än en gissning?

Du med flera undviker att bemöta denna fråga... Kolla Draifos svar till mig..
Citera
2020-11-06, 20:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Märker att du undvek frågan, men ska inte bråka mer.

Gällande film så är det inget jag är så pigg på, men självfallet lär väl den där han är GM vara den mest spännande.... det verkar ju vara det som folk går igång på..
Citat:
Men du besvarade heller inte min fråga om paret Palme vs. din logik.
Citat:
Du ställer ganska invecklade frågor, och ibland dessutom flera på en gång. Om du formulerar dina frågor på ett rakare och tydligare sätt (och gärna en fråga i taget) så är det säkert någon här som kan svara.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-06 kl. 21:01.
Citera
2020-11-06, 20:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det finns inget dokumenterat om att ”SE druckit middag” ALG säger i förhöret att SE kom strax efter kl 20 och då hade han varit ute och ÄTIT middag.
Versionen att han kommit efter 21 och då ”druckit middag” är något som TP trycker hårt på efter något mycket sent odokumenterat samtal som han haft med ALG.
TP vill alltså plantera bilden av att SE varit ute och supit i stället för att ätit, och sedan stått pin brinnande utanför Grand kl 21.
En mycket mycket sjuk fantasi är allt vad det är.

Instämmer och detta har blivit en sanning som man gärna sprider vidare utan källkritik eftersom man det på nåt sätt ända kanske talar för SE som GM.. på nåt indirekt sätt.. Läs boken.. avtrubbade känslor..

Och då är frågan vart dom "nyktrande" känslorna tog vägen tiden efter mordet?
Finns inga uppgifter om en ångerfull man som ändrade sitt beteende..

Helt otroligt och osannolikt vilken gärningsman SE var...
Citera
2020-11-06, 20:53
Medlem
Citat:
En rätt ledande fråga är:
Varför inte fokusera på att SE uppger att Lisbeth till honom sagt signalementet "mörkblå täckjacka" och någon timma efteråt upprepar samma signalement för Rimborn??

Går denna uppgift att förklara med annat än en gissning?

Och om Rimborn skulle avfärdas som icke trovärdig i det faller kan vi gå framåt till vad hon sa vid det första förhöret, och vad hon konstant hävdat in i döden. Blå täckjacka är odiskutabelt, och det är lika odiskutabelt att SE inte haft någon möjlighet att känna till det om han inte hört det från henne själv.
Citera
2020-11-06, 20:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du ställer ganska invecklade frågor, och ibland dessutom flera på en gång. Om du formulerar dina frågor på ett rakare och tydligare sätt så är det säkert någon här som kan svara.

Nåja, undvikande att inte ens välja en av mina frågor.
Du verkar ju uppenbart veta hur man klipper ut delar av inlägg!
Trevlig helg!... men kom igen nu.. var lite mer ärlig.
Citera
2020-11-06, 20:55
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Det finns inget dokumenterat om att ”SE druckit middag” ALG säger i förhöret att SE kom strax efter kl 20 och då hade han varit ute och ÄTIT middag.
Versionen att han kommit efter 21 och då ”druckit middag” är något som TP trycker hårt på efter något mycket sent odokumenterat samtal som han haft med ALG.
TP vill alltså plantera bilden av att SE varit ute och supit i stället för att ätit, och sedan stått pin brinnande utanför Grand kl 21.
En mycket mycket sjuk fantasi är allt vad det är.

+1. Jo, anhängarna vrider och vänder helt fritt och tar det sen för sanning.
Citera
2020-11-06, 21:01
Medlem
Citat:
Instämmer och detta har blivit en sanning som man gärna sprider vidare utan källkritik eftersom man det på nåt sätt ända kanske talar för SE som GM.. på nåt indirekt sätt.. Läs boken.. avtrubbade känslor..

Och då är frågan vart dom "nyktrande" känslorna tog vägen tiden efter mordet?
Finns inga uppgifter om en ångerfull man som ändrade sitt beteende..

Helt otroligt och osannolikt vilken gärningsman SE var...
Ja, det visar hur lätt det är att plantera in osanningar, och hur den fortsatta processen sedan formar om dem till sanningar.
Kvällspromenaden kan inte ha något med mordet att göra, och KP gick ju inte heller så långt som att påstå det, men den var ändå viktig eftersom SE vid ett tillfälle i april sagt att ”du menar den här kvällen? Ja då var jag på rummet hela kvällen”
Han tar alltså inte upp det för att det skulle ha någon betydelse för mordet, utan enbart för att utmåla SE som en lögnare.
Det är lättare att stämpla honom som gm om man först misskrediterar honom som person så mycket som möjligt.
Citera
2020-11-06, 21:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Och om Rimborn skulle avfärdas som icke trovärdig i det faller kan vi gå framåt till vad hon sa vid det första förhöret, och vad hon konstant hävdat in i döden. Blå täckjacka är odiskutabelt, och det är lika odiskutabelt att SE inte haft någon möjlighet att känna till det om han inte hört det från henne själv.

Tack! Ja det är detta jag försökt framföra här, men jag upplever att man inte vill förstå eller ens diskutera.

Men OK, för att ge en vink i detta forum.. så är det just Rikslarm 02:05:43 och Rapports Extra-sändning kl.04:30 som "mörkblå täckjacka" nämns... där det sistnämnda inslaget även innehåller signalement "lång mörk rock" men även 2 gärningsmän... Och vad ska då SE ljuga om?!
Men som GM så är han väl självklart uppe hela natten och följer media, eller?
Dock inga stödjande uppgifter från ex-fru Margareta..

MEN... här vi ju då även uppgiften om vem som säger detta... Lisbeth

(Och låt oss inte fastna här, för detta är sannerligen inte den enda uppgiften som försvårar SE som GM)
Citera
2020-11-06, 21:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, det visar hur lätt det är att plantera in osanningar, och hur den fortsatta processen sedan formar om dem till sanningar.
Kvällspromenaden kan inte ha något med mordet att göra, och KP gick ju inte heller så långt som att påstå det, men den var ändå viktig eftersom SE vid ett tillfälle i april sagt att ”du menar den här kvällen? Ja då var jag på rummet hela kvällen”
Han tar alltså inte upp det för att det skulle ha någon betydelse för mordet, utan enbart för att utmåla SE som en lögnare.
Det är lättare att stämpla honom som gm om man först misskrediterar honom som person så mycket som möjligt.
Det där är enligt det mig inte det tyngsta indiciet, det vill säga att han säger att han inte varit ute under kvällen fast han enligt väktaren AG har varit det. Sedan om han ätit eller druckit middag lägger jag inte så stor vikt vid men ute har han varit. Då är lögnerna om agerandet efter mordet mycket allvarligare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-06 kl. 21:21.
Citera
2020-11-06, 21:21
Moderator
OYs avatar
Citat:

Är det uteslutet att LP trodde att AB var skytten, och att SE såg på LP där och då att hon uppfattade AB som GM, går det att utesluta?

AB var ju den som uppenbarligen först av alla avvek från platsen och gömde sig.

Ögonblicket efter LP iakttagelse av AB hade LP fokus på OP och såg troligen inte att AB fanns kvar kring brottsplatsen. Allting skedde inom en mycket kort tidsrymd, var det inte ungefär så LP uttryckte sig i domstolen?

Knappast uteslutet att SE förstod att AB var den LP trodde var mördaren.
Citera
2020-11-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där är enligt det mig inte det tyngsta indiciet, det vill säga att han säger att han inte varit ute under kvällen fast han enligt väktaren AG har varit det. Sedan om han ätit eller druckit middag lägger jag inte så stor vikt vid men ute har han varit. Då är lögnerna om agerandet efter mordet mycket allvarligare.

Jag håller med om att det är oviktigt, och den mest naturliga förklaringen till att SE sa att han var på rummet hela kvällen beror troligast på att det gått två månader och 35 arbetspass borträknat semesterveckan. Det kan också vara så att han inte insåg att någon skulle göra detta felsvar till en nationell fråga 35 år senare, men KP påstod att ”han hela tiden nekat till att han var ute under kvällen”. Detta sätter den övriga argumentationen i ett perspektiv. ”Hala kontorsskor” och liknande substanslöst dragningar som genomsyrade hela presentationen. Direkt plagierade från TP:s bok som hårdlanserats under lång tid.
Det är så propaganda får fäste i samhällen, och det är välbeprövat genom historien.

Övriga ”tunga indicier” kommer att krackelera de också om du skrapar lite på ytan.
Citera
2020-11-06, 21:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag håller med om att det är oviktigt, och den mest naturliga förklaringen till att SE sa att han var på rummet hela kvällen beror troligast på att det gått två månader och 35 arbetspass borträknat semesterveckan. Det kan också vara så att han inte insåg att någon skulle göra detta felsvar till en nationell fråga 35 år senare, men KP påstod att ”han hela tiden nekat till att han var ute under kvällen”. Detta sätter den övriga argumentationen i ett perspektiv. ”Hala kontorsskor” och liknande substanslöst dragningar som genomsyrade hela presentationen. Direkt plagierade från TP:s bok som hårdlanserats under lång tid.
Det är så propaganda får fäste i samhällen, och det är välbeprövat genom historien.

Övriga ”tunga indicier” kommer att krackelera de också om du skrapar lite på ytan.
Jag lägger mig direkt om du eller någon annan lyckas skrapa fram något konkret som bevisar att SE varit på mordplatsen efter mordet. Alla kan inte ha sett eller lagt märke till alla, men åtminstone någon borde sett eller noterat SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in