2020-11-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du gjorde fel.
Du måste alltid visa med blinker om/när du byter fil.

Ibland, i t ex "Rosersbergsrondellen", om jag kommer från "Långbrohållet" och ska in till Stockholm så brukar jag när jag har bilsläpet tillkopplat ligga i "ytterfilen" trekvarts varv för att slippa byta fil mitt i rondellen.
Finns ju idioter som försöker tränga sig mellan dragbilen och bilsläpet.
Kanske inte helt efter regelboken?
Hur skulle ni göra?
För att ta 2 andra rondeller(cirkulationsplatser) "i serie" som divergerande exempel.
Kör E20 från Stockholm mot Göteborg.
Avfarten till Eskilstuna C är i en mycket stor rondell.
Trots heldragna linjer är det svårt att inte "stöta sig" med lokala medtrafikanter.
Det här är en "högfartsrondell" där inte lämna företräde lämnas.
Nästa rondell (Årbyrondellen) är mycket liten men även den mycket tydligt märkt med skyltar och linjer i vägbanan.
Ändå är det med livet som insats man passera där.
I alla fall om man kommer från Torshällahållet och ska upp mot E20.
Inte alla Eskilstunabor är okunniga om hur man kör bil, men i just denna rondell verkar MENA dominera, eftersom det är i deras/ett "utsatt" område som rondellen finns.
Googla rondellen så förstår ni kanske vad jag menar.
Besöker sällan "Smestan" numera, tack och lov.
Citera
2020-11-05, 21:06
Medlem
Alla som skall in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt mot de som redan befinner sig där.
Personen som slängde sig in har alltså brutit mot sin väjningsplikt.
Citera
2020-11-05, 21:25
Medlem
miikoss avatar
Nej, man behöver inte byta körfält till högra fältet innan man kör ut ur cirkulationsplatsen.

Vad skulle det vara för vits med att försöka öka kapaciteten genom att dubbla antalet körfält om alla ska trängas i ett körfält.

Dock så får man ju bara köra ut när det är fritt, risken kan vara att någon kör om på höger sida, så det är viktigt att man har uppsikt.

Väjningsplikt råder med innan infart, så de i cirkulationsplatsen ska kunna pacera infarten och köra ut ur cirkulationsplatsen, innan man åker in och lägger sig framför eller vid sidan, ska man köra in framför någon i cirkulationsplatse så får man gasa på så att man inte är ivägen, många verkar tro att det räcker att krypköra in framför och sedan sega sig runt, så det blir kaus när man själv kommer snabbt och har snabb trafik bakom.

Vad som skulle hänt här beror på vad försäkringsbolaget tycker.

1. Du blir hellt vållande, då du bytte fil utan uppsikt.

2. Delat vållande, filbyte utan uppsikt, men brott mot väjningsplikten av andra föraren.

3. Andra föraren blir helt vållande för missad väjningsplikt.

Vilken som sker beror på vittnesuppgifter, avståndsberäkningar, dashcam osv.

Det kan då vara bättre att välja högra körfältet, då kan man inte bli vållande för filbyte utan uppsikt, då man inte gör något filbyte.
Citera
2020-11-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Nej, man behöver inte byta körfält till högra fältet innan man kör ut ur cirkulationsplatsen.

Vad skulle det vara för vits med att försöka öka kapaciteten genom att dubbla antalet körfält om alla ska trängas i ett körfält.

Dock så får man ju bara köra ut när det är fritt, risken kan vara att någon kör om på höger sida, så det är viktigt att man har uppsikt.

Väjningsplikt råder med innan infart, så de i cirkulationsplatsen ska kunna pacera infarten och köra ut ur cirkulationsplatsen, innan man åker in och lägger sig framför eller vid sidan, ska man köra in framför någon i cirkulationsplatse så får man gasa på så att man inte är ivägen, många verkar tro att det räcker att krypköra in framför och sedan sega sig runt, så det blir kaus när man själv kommer snabbt och har snabb trafik bakom.

Vad som skulle hänt här beror på vad försäkringsbolaget tycker.

1. Du blir hellt vållande, då du bytte fil utan uppsikt.

2. Delat vållande, filbyte utan uppsikt, men brott mot väjningsplikten av andra föraren.

3. Andra föraren blir helt vållande för missad väjningsplikt.

Vilken som sker beror på vittnesuppgifter, avståndsberäkningar, dashcam osv.

Det kan då vara bättre att välja högra körfältet, då kan man inte bli vållande för filbyte utan uppsikt, då man inte gör något filbyte.

Mht dylika risker är det således städse att anbefalla yttre fil oavsett vilken avfart som man avser att nyttja.
Citera
2020-11-05, 22:43
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Mht dylika risker är det således städse att anbefalla yttre fil oavsett vilken avfart som man avser att nyttja.

Ja, det är väl säkrast.

Dock så bör man också ha valt att köra in i cirkulationsplatsen i högra körfältet, om det finns fler.

Annars så uppstår också risken vid körfältsbytet ifrån vänstra till högre körfältet.

Jag brukar alltid välja vänster körfält, om ja ska till vänster längre fram, då jag tycker det är smidigast, men det är absolut inte säkrast, får stanna och vänta i filen, eller åka et extra varv, någon gång i veckan, för att bilen som valde höger körfält, skulle åka runt åt vänster.

Tur så har jag inte krockat än, då jag vet om att jag skulle bli vållande.

Personligen så tycker jag reglerna att man får använda vilket körfält man vill tar bort det nyttiga med öka kapaciteten med flera filer.
Citera
2020-11-06, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, det är väl säkrast.

Dock så bör man också ha valt att köra in i cirkulationsplatsen i högra körfältet, om det finns fler.

Annars så uppstår också risken vid körfältsbytet ifrån vänstra till högre körfältet.

Jag brukar alltid välja vänster körfält, om ja ska till vänster längre fram, då jag tycker det är smidigast, men det är absolut inte säkrast, får stanna och vänta i filen, eller åka et extra varv, någon gång i veckan, för att bilen som valde höger körfält, skulle åka runt åt vänster.

Tur så har jag inte krockat än, då jag vet om att jag skulle bli vållande.

Personligen så tycker jag reglerna att man får använda vilket körfält man vill tar bort det nyttiga med öka kapaciteten med flera filer.

Använder relativt ofta ytterfilen för vidare färd via avfart 3, men ser det inte som dåligt utnyttjande av kapaciteten. På flera ställen så går trafiken mestadels vidare mot utfart 3 eller 4, att då använda ytterfilen gör att det inte sällan är en kö till vänster som man passerar.
Citera
2020-11-06, 16:41
Medlem
Scalpings avatar
Ibland finns det t.o.m. skyltar som visar att yttervarv påbjuds innan CPL, men väldigt få tycks se dem och istället lägger sig i vänsterkön. Tänker på Västbergarondellen speciellt och du kommer norrifrån från essingeleden och ska in i industriområdet. Väldigt ofta trångt nere i rondellen under motorvägen och ofta kö från avfarten in i den, men för oss som inte är blinda så hänger en stor vägskylt över vägen med tydliga köranvisningar - båda filerna påbjuds för 3:e avfarten in i industriområdet. man får ju alltid ta yttervarv, men normalt gör man ju inte det med personbil.
Citera
2020-11-06, 16:44
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Alla som skall in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt mot de som redan befinner sig där.
Personen som slängde sig in har alltså brutit mot sin väjningsplikt.

2 fel gör inte 1 rätt.

Du måste lämna företräde åt dom som är höger om dig när du byter fil.
Citera
2020-11-06, 17:25
Medlem
Scalpings avatar
Det är en knivig situation det där. Han som kör in i rondellen lämnar ju företräde till ytterfilen där han lägger sig, och från hans perspektiv så har han ju då företräde mot den i innern som ska ut sen eftersom han också ligger i rondellen då, men han glömmer bort att väjningspliktsskylten gäller för båda filerna där inne och inte bara för den han kör in i. I en liten rondell så finns knappast utrymme för att anse väjningsplikten satt ur spel innan bilarna som skulle ut sen hann med det.
Citera
2020-11-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
2 fel gör inte 1 rätt.

Du måste lämna företräde åt dom som är höger om dig när du byter fil.
Inte om du blinkar innan personen åker in i cirkulationsplatsen. Då har personen brutit mot sin väjningsplikt.
Citera
2020-11-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Inte om du blinkar innan personen åker in i cirkulationsplatsen. Då har personen brutit mot sin väjningsplikt.

Eh, nej. Du måste ändå se till att ingen är i den fil du skall byta till.
Citera
2020-11-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Ibland finns det t.o.m. skyltar som visar att yttervarv påbjuds innan CPL, men väldigt få tycks se dem och istället lägger sig i vänsterkön. Tänker på Västbergarondellen speciellt och du kommer norrifrån från essingeleden och ska in i industriområdet. Väldigt ofta trångt nere i rondellen under motorvägen och ofta kö från avfarten in i den, men för oss som inte är blinda så hänger en stor vägskylt över vägen med tydliga köranvisningar - båda filerna påbjuds för 3:e avfarten in i industriområdet. man får ju alltid ta yttervarv, men normalt gör man ju inte det med personbil.

"Skylar som påbjuder yttervarv". Vilka skyltar har det varit och till vilket syfte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in