2020-11-05, 13:38
Medlem
Häromdagen blev det ett jävla liv på nån Nisse som först inte lämnade företräde till mig som redan var i rondellen och sen kastade sig på tutan när jag körde ut direkt från den innersta filen i rondelle till den innersta filen på av farten. Så min fråga är egentligen två.

Om det finns rondeller med två filer samt två filer på avfarten måste man då blinka höger och byta till ytterfilen i rondellen innan man väljer en av de två avfartsfilerna? Det känns ju bara för knäppt och omständigt? De två avfartsfilerna måste ju finnas där för att man ska kunna köra ut från de två filerna i rondellen?

Sen det som gör mig osäker. I vissa rondeller följer linjerna från båda filer ut från rondellen till tvåfilig avfart. Då känns det ju uppenbart att man inte behöver göra filbyte innan avfarten. Men betyder det också att jag gjorde fel i översta scenariot?
Citera
2020-11-05, 14:52
Medlem
Peta_Es avatar
Du gjorde fel, du kan ju inte lämna rondellen utan att ha koll från höger oavsett om det är 2 filer eller ej.

Du ger tecken för att underlätta, men ansvaret ligger på dig.
Citera
2020-11-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tixla
Häromdagen blev det ett jävla liv på nån Nisse som först inte lämnade företräde till mig som redan var i rondellen och sen kastade sig på tutan när jag körde ut direkt från den innersta filen i rondelle till den innersta filen på av farten. Så min fråga är egentligen två.

Om det finns rondeller med två filer samt två filer på avfarten måste man då blinka höger och byta till ytterfilen i rondellen innan man väljer en av de två avfartsfilerna? Det känns ju bara för knäppt och omständigt? De två avfartsfilerna måste ju finnas där för att man ska kunna köra ut från de två filerna i rondellen?

Sen det som gör mig osäker. I vissa rondeller följer linjerna från båda filer ut från rondellen till tvåfilig avfart. Då känns det ju uppenbart att man inte behöver göra filbyte innan avfarten. Men betyder det också att jag gjorde fel i översta scenariot?
Du gjorde fel.
Du måste alltid visa med blinker om/när du byter fil.

Ibland, i t ex "Rosersbergsrondellen", om jag kommer från "Långbrohållet" och ska in till Stockholm så brukar jag när jag har bilsläpet tillkopplat ligga i "ytterfilen" trekvarts varv för att slippa byta fil mitt i rondellen.
Finns ju idioter som försöker tränga sig mellan dragbilen och bilsläpet.
Kanske inte helt efter regelboken?
Hur skulle ni göra?
Citera
2020-11-05, 16:25
Medlem
vemsfels avatar
Jag förstår om du inte vill posta den exakta rondellen, men om du med Google maps kan hitta en likadan som du syftar på ska jag med glädje hjälpa dig.
Citera
2020-11-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du gjorde fel.

Ibland, i t ex "Rosersbergsrondellen", om jag kommer från "Långbrohållet" och ska in till Stockholm så brukar jag när jag har bilsläpet tillkopplat ligga i "ytterfilen" trekvarts varv för att slippa byta fil mitt i rondellen.
Hur skulle ni göra?
Går alldeles utmärkt att åka varvet runt i ytterfil, det eliminerar behovet av filbyte i cpl.
Citera
2020-11-05, 17:50
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Går alldeles utmärkt att åka varvet runt i ytterfil, det eliminerar behovet av filbyte i cpl.

Inte sant, det beror på hur det är skyltat innan du kör in i CPn och orsaken till att vi brhöver få se bild på en CP TS menar.
Senast redigerad av vemsfel 2020-11-05 kl. 17:55.
Citera
2020-11-05, 18:53
Medlem
Citat:

I båda fallen gör du ett körfältsbyte och har således väjningsplikt. I första fallet behöver du inte gå ut i ytterfilen tidigt, då du har en egen avfartsfil, men du har fortfarande väjningsplikt ifall ytterfilen vill fortsätta sitt varv runt.
Citera
2020-11-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du gjorde fel.

Hur skulle ni göra?

Det är så du SKA göra med ditt ekipage, annars drar du med dig bilarna som du samsas med. Lastbilar ska vara i ytterfilen för att slippa bli instängda och slippa klättra på rondellen.
Citera
2020-11-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Inte sant, det beror på hur det är skyltat innan du kör in i CPn och orsaken till att vi brhöver få se bild på en CP TS menar.

Nej, det beror inte på skyltning. Du kan alltid köra ytterfil så länge som inte ytterfilen är heldragen.
Citera
2020-11-05, 19:00
Medlem
Självfalles blinkade jag!
Det var en ganska liten rondell. Och jag började blinka innan den här föraren körde in i rondellen påfarten efter min. Jag åkte alltså av andra avfarten i min väg. Tänkte också att man kör väl för fan inte in i en liten rondell utan att ha koll på vad dom som redan är i rondellen gör eller?!

Det va ju inte årsta-rondellen eller där i Bromma. Då är det ju en annan sak. Säger känslan iaf...
Citera
2020-11-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Det finns möjlighet till att styra det med skyltning, helt korrekt, men sker nästan aldrig. Däremot förekommer ofta vägvisartavlor, men de innebär inte någon hänvisning till specifik fil.
Citera
2020-11-05, 19:41
Medlem
Citat:
Självfalles blinkade jag!
Det var en ganska liten rondell. Och jag började blinka innan den här föraren körde in i rondellen påfarten efter min. Jag åkte alltså av andra avfarten i min väg. Tänkte också att man kör väl för fan inte in i en liten rondell utan att ha koll på vad dom som redan är i rondellen gör eller?!

Det va ju inte årsta-rondellen eller där i Bromma. Då är det ju en annan sak. Säger känslan iaf...
Kör man in i en tvåfilig rondell ska man lämna företräde åt båda filerna. Anledningen till det är att bilen i den inre filen kan göra ett körfältsbyte. Missar man detta kan man få böter.
Alltså, om du då till och med blinkade att du skulle ut och muppen försökte klämma sig förbi, så gjorde han fel. Oavsett hur mycket han tutade pådig när han körde in i cirkulationsplatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in