Citat:
Ursprungligen postat av
tixla
Häromdagen blev det ett jävla liv på nån Nisse som först inte lämnade företräde till mig som redan var i rondellen och sen kastade sig på tutan när jag körde ut direkt från den innersta filen i rondelle till den innersta filen på av farten. Så min fråga är egentligen två.
Om det finns rondeller med två filer samt två filer på avfarten måste man då blinka höger och byta till ytterfilen i rondellen innan man väljer en av de två avfartsfilerna? Det känns ju bara för knäppt och omständigt? De två avfartsfilerna måste ju finnas där för att man ska kunna köra ut från de två filerna i rondellen?
Sen det som gör mig osäker. I vissa rondeller följer linjerna från båda filer ut från rondellen till tvåfilig avfart. Då känns det ju uppenbart att man inte behöver göra filbyte innan avfarten. Men betyder det också att jag gjorde fel i översta scenariot?
Du gjorde fel.
Du måste alltid visa med blinker om/när du byter fil.
Ibland, i t ex "Rosersbergsrondellen", om jag kommer från "Långbrohållet" och ska in till Stockholm så brukar jag när jag har bilsläpet tillkopplat ligga i "ytterfilen" trekvarts varv för att slippa byta fil mitt i rondellen.
Finns ju idioter som försöker tränga sig mellan dragbilen och bilsläpet.
Kanske inte helt efter regelboken?
Hur skulle ni göra?