2020-11-06, 15:37
Medlem
.Dostoj.s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWWe30/professorn-om-nya-mutationen-avliva-de-svenska-minkarna

Björn Olsen tycker att man ska avliva de svenska minkarna och att DK gör helt rätt.

Vad tycker Tegnell, har han uttalat sig eller har han långhelg nu?
Citera
2020-11-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vårdskulden var gigantisk även 2019. Blir lite halvprovocerad att detta lyfts som en covid relaterad företeelse. 2020 har man lagt en skuld på en redan existerande skuld.

Det vet jag väl. Jag jobbade 20+ år inom Landstinget. Jag har sett eländet inifrån. Är ganska mätt.

Du är inte logisk.

Så en megabelastning till är bara en detalj, för att vården var trasig redan innan? Öhm...

Det fanns all anledning att inte överbelasta vården. Coronakrisen var synnerligen destruktiv, inte minst för personalen.

Arbetsskadorna har ökat enormt.

Jaja skit samma. Du får tro att vården inte kraschade i våras. Jag såg den krascha med egna ögon. Ha det gott.
Citera
2020-11-06, 15:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I så fall är det kanske hög tid att pensionera Folkhälsomyndighetens personal? Kanske är det hög tid att pensionera hela myndigheten?

Jag tro det är dags att lägga ner den myndigheten och återinföra smittskyddsinstitutet. De har misslyckats med sin uppgift. Karin Tegmark-Wisell kan sitta kvar, kanske den andra Anders, resten får gå.
Citera
2020-11-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Du kan kallt räkna med att dagens 4800 fall är i själva verket långt högre eftersom sjuka inte får testas i flera regioner senaste dagarna. Då blir ökningstakten större också.

Därför måste man gå på andra siffror som ex inläggningar, andel positiva etc och väga olika dataset. Ökningen under hösten i Europa var för övrigt något jag skrev om redan i början av april.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-11-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Dom har väl Sputnik 5?

De borde prova Sprutnik 13 med morfin som adjuvans. Kittlar dödsskönt i kistan. Väl utprovat inom svensk äldrevård.
Citera
2020-11-06, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Alle positive prøver i DK vil blive analyseret med helgenom-sekvensering.
Desværre tager det tid og jeg tror kun vi er på omkring 17% gennemført og 214 fundet.

Har jag förstått dig rätt om det är 17% av alla positiva covid-19 tester i DK som man har gjort "helgenom-sekvensering" på? Är det på grund av mink-virusutbrottet som man gör sekvensering på alla
positive covid-19 prov?

Jag trodde att man tog stickprov på vanliga covid-19 tester, målet med testningen hittills har varit att fastställa covid-19 positiv eller negativ.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
De borde prova Sprutnik 13 med morfin som adjuvans. Kittlar dödsskönt i kistan. Väl utprovat inom svensk äldrevård.
Glöm inte midazolamet. Det går att dela ut i huttar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWWe30/professorn-om-nya-mutationen-avliva-de-svenska-minkarna

Björn Olsen tycker att man ska avliva de svenska minkarna och att DK gör helt rätt.

Vad tycker Tegnell, har han uttalat sig eller har han långhelg nu?

Tror det eftersom möten gällande lokala restriktioner verkar få vänta till måndag
Citera
2020-11-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Senfärdigheten i Sverige är ibland på sådana nivåer så man undrar om vi har någon ansvarig i ledningen av landet:

Professor: ”Blekinge kan bli nya Wuhan”
I Danmark är krisen total sedan minkar gjort att viruset muterat. Nu är det i praktiken utreseförbud för alla på Nordjylland och 280 000 personer ska tvångstestas. Enligt professor Hans Jörn Kolmos är det bara en tidsfråga innan samma situation som lamslår Jylland även drabbar Blekinge. Det enda som kan stoppa utvecklingen är att omedelbart destruera alla minkar enligt honom.
https://www.blt.se/solvesborg/professor-blekinge-kan-bli-nya-wuhan-6ff36323

Professorn om nya mutationen: Avliva de svenska minkarna
15 miljoner danska minkar ska avlivas och hela Nordjylland är satt i lockdown efter upptäckten av en ny coronamutation.
Nu bör alla minkar på smittdrabbade farmer i Sverige också avlivas, enligt Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.
– I det här läget måste hälsa gå före industri, säger han.

I Expressen har de ett uttalande från statsepizootologen, men jag undrar om danskarna vet något som de inte berättar eftersom de gör det här med sån kraft, vore det så otroligt allvarligt borde väl statsminister Mette kasta sig över telefonen och ringa kollegan Stefan:

Karl Ståhl, tillförordnad statsepizootolog på Statens Veterinärmedicinska anstalt, menar att det inte finns något som säger att den ska uppstå även i Sverige.
– Det här har pågått sedan i juni i Danmark och de har enormt mycket mer minkar i Danmark. Vi har 600 000 och i Danmark är det 20 000 000. Det är helt olika förutsättningar, konstaterar han.
– Men vi följer situationen och tar ställning om man hittar det.

Finns det någon information om mutationen är farligare eller sprids lättare?
– Det som är rapporterat från danska ambassaden är att man hittat viruset hos tolv människor i Danmark. Det är inget som talar för att det sprids lättare eller är en form som gör oss sjukare eller som är farligare.

– Det enda man har sett är en mutation i proteinet, i ytan på viruset, och då har man farhågor om att det skulle kunna ta bort effekten av ett framtida vaccin.

https://www.expressen.se/kvallsposten/professorns-uppmaning-till-sverige-doda-alla-minkar-/
Citera
2020-11-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, flera experter som Tegnell och Olsen har ju låtit meddela att en andra våg under hösten var ytterst osannolik. De har bara trott på enstaka fall av klustersmitta. Nu sitter vi här 6 november, med en galopperande smittspridning över hela landet och det finns inte minsta tendens till avmattning. Tvärtom. Den sprids över hela landet i alla åldersgrupper. Man kan ju enkelt konstatera att de fick fel.

https://omni.se/professor-ger-tegnell-ratt-ingen-andra-vag-i-sverige/a/dlOm0w

Ska ändock vara ödmjuk och konstatera att jag inte trodde att smittan skulle dyka så mycket som den gjorde under sommaren. Det har visat vilken enorm betydelse skolan har i smittspridningen. När den dök så mycket redan i juni förstod man att det skulle bli en andra våg. Speciellt när man fick resultatet från antikropptesterna som visade att förhållandevis få bar på antikroppar. Skulle vilja säga att ALLT var bäddat och klart för den andra vågen redan vid midsommar ungefär. Senast i slutet av juni borde alla experter förstått vartåt det barkade.

Jag är högskoleutbildad inom statistik och ekonomi.

Olsen garderar sig..

"– För att det ska bli en andravåg enligt klassisk bemärkelse så måste viruset genomgå en mutation, en stor mutation som gör det allvarligare eller mer smittsamt, så är det ju inte, säger Olsen."

Men sen dök de danska minkfarmarna upp på kartan...

Nu vill han att vi avlivar alla svenska minkar också.

Antagligen bara för att han inte vill ha fel...
Citera
2020-11-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Har jag förstått dig rätt om det är 17% av alla positiva covid-19 tester i DK som man har gjort "helgenom-sekvensering" på? Är det på grund av mink-virusutbrottet som man gör sekvensering på alla
positive covid-19 prov?

Jag trodde att man tog stickprov på vanliga covid-19 tester, målet med testningen hittills har varit att fastställa covid-19 positiv eller negativ.

Ja omkring 17% af alle positive prøver. Langt de fleste med minkvarianter findes i Nordjylland.:

"I Danmark er der påvist minkvarianter af virus hos 214 mennesker blandt 5.102 prøver, der er blevet helgenom-sekvenseret fra uge 24 til uge 42. Det er den periode, hvor der har været udbrud af SARS-CoV-2 blandt mink.

I denne periode har der i alt være påvist 37.967 smittede, så andelen af sekvenserede prøver er på 13%. Ud af de 214 er disse minkvarianter fundet hos 200 mennesker i Region Nordjylland (94%). I denne periode er der i Nordjylland sekvenseret 535 prøver. Det vl sige, at der er påvist minkvarianter i 40% af prøverne. Dertil kommer 14 personer, der har været smittet med disse minkvarianter uden for Nordjylland, hvor der i perioden er sekvenseret 4.568 prøver, svarende til 0,3 % af prøverne.

Cluster 5 virus er fundet på fem minkfarme og hos 12 stikprøvepersoner i august og september. Af disse er 11 fra Nordjylland og 1 person på Sjælland,

Samlet tyder dette på, at smitte med minkvarianter indtil videre primært er et problem i Nordjylland tættere på de inficerede farme. "

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/mutationer-i-minkvirus
Citera
2020-11-06, 15:47
Medlem
Dbloodss avatar
Folk måste börja se andra sidan av myntet snart. Inte bara det faktum att Covid-19 patienter behöver sjukvårdsplatser och IVA. Utan att faktiskt patienter med andra allvarliga åkommor inte kan få adekvat vård.

Vi kanske ska vända på steken, omvänd triage. Alla mellan säg 18-50 år utanför riskgrupp får vårda sig hemma. Det kan väl ingen ha något emot? Det är ju en förkylning/influensa som alla friska inte behöver oroa sig för enligt många.

Det är tydligt att flertal tycker gamlingarna kan kastas åt deras öde i pandemin (Iaf i Sverige) , vilka är det som byggt upp landet och betalat den skatt som sjukvården nu bedrivs och utvecklats utav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in