2020-11-06, 15:17
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Många tar nog hellre risken att bli smittad än att tvingas leva ett liv i social isolation. Framförallt äldre i pension som inte har utbyte av te.x arbetskollegor. Många äldre har inte ens internet te.x. Många verkar inte förstå konceptet att människor av naturen är sociala varelser.
Jo, jag förstår det. Vad jag menar är att de gamla som går på fiket skulle kunna ha munskydd på sig. Lokalen skulle kunna öppna fönstren så att luften växlar. Det finns åtgärder att göra för att minska den luftburna smittan.

Dessutom så kan man träffas utomhus hur mycket som helst. Just nu är det inte ens kallt.

Jag tycker synd om gamlingarna som inte har fått information om viruset eller inte har förstått. Men jag förstår mycket väl när jag ser äldre damer som uppenbarligen lagt ner mycket arbete på sitt utseende innan de går ut och fikar.

Själv är jag bara några år yngre än damerna på fiket. Min man är också död, jag kan inte träffa mina barn som bor i Stockholm och mitt yngsta barn kan jag bara träffa ute nu när hon askulterar på en högstadieskola. Jag har inte heller något eget internet.
Vi är alla sociala varelser. Men varför kan inte myndigheterna gå ut på SVT och i alla tidningar med riktig information så att folk börjar att förstå smittan?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
FHM trodde givetvis att det var över nu, de har ju klappat sig på axeln och berömt sin strategi om och om igen. De är nog lika coronatrötta som vi andra. Problemet är att en sådan myndighet får aldrig tröttna, någonsin.

Ja, de är duktiga på att ge sig själva beröm i alla fall. Nu när ingen annan gör det....
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
De hade en lite filmsnutt på Svt från Rysk IVA, Oj, det ser inte bra ut, de sätter inskrivna i stolar i korridorerna, för det finns inte sängar nog. Jag undrar hur många som har dött där egentligen.
Det kommer bli en svår vinter, man får vara glad att man inte är ryss i all fall, där ligger vi i helt klart i lä, här har vi ju en bara slut på testkit.

”– Det är brist på allt. Medicinerna räcker inte till, sängplatserna är slut och personalen går på knäna, säger Valentina Ankudinova till SVT Nyheter på telefon.”

”– Värst är situationen inom ambulansvården. Det saknas så mycket personal att en patient kan få vänta i flera dagar på ambulansen.”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kronika-ambulansen-kommer-inte-och-svart-sjuka-tvingas-ligga-pa-golvet
Citera
2020-11-06, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Går det att säga nåt om mörkertalet vad gäller antalet smittade av minkviruset? 214 bekräftade fall rapporteras från Danmark men vid vanlig testning utreder man väl inte vilken variant som har medfört positivt covid-19 test eller?

Alle positive prøver i DK vil blive analyseret med helgenom-sekvensering.
Desværre tager det tid og jeg tror kun vi er på omkring 17% gennemført og 214 fundet.
Citera
2020-11-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
De hade en lite filmsnutt på Svt från Rysk IVA, Oj, det ser inte bra ut, de sätter inskrivna i stolar i korridorerna, för det finns inte sängar nog. Jag undrar hur många som har dött där egentligen.
Det kommer bli en svår vinter, man får vara glad att man inte är ryss i all fall, där ligger vi i helt klart i lä, här har vi ju en bara slut på testkit.

”– Det är brist på allt. Medicinerna räcker inte till, sängplatserna är slut och personalen går på knäna, säger Valentina Ankudinova till SVT Nyheter på telefon.”

”– Värst är situationen inom ambulansvården. Det saknas så mycket personal att en patient kan få vänta i flera dagar på ambulansen.”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kronika-ambulansen-kommer-inte-och-svart-sjuka-tvingas-ligga-pa-golvet
Dom har väl Sputnik 5?
Citera
2020-11-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, fallen blir fler. Andelen positiva test likaså. Att smittan ökar kraftigt råder det ingen tvekan om.

Att smittan ökar just nu är det inga tvivel om. Däremot är ökningstakten inte accelererande, om något är den i så fall konstant eller något inbromsande. Det går ju inte att säga säkert om inte testningen hänger med. Däremot är hastigheten i ökningen av antalet inläggningar lägre än i våras.

Vecka

10/39: 4/8
11/40: 20/15
12/41: 107/25
13/42: 306/22
14/43: 356/54
15/44: 382/64
Citera
2020-11-06, 15:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja jag var sarkastisk alltså.

Jag befarar att din sarkasm inte var alltför långt ifrån verkligheten.

Citat:
De tar ju långhelg mellan fre-tis.

Det var kanske befogat att minska ner rapporteringen när smittspridningen var låg. Men för närvarande galopperar smittspridningen. Nu bör siffrorna rapporteras löpande. Det handlar inte enbart om att ge allmänheten information. Även makthavare och myndigheter behöver aktuell information, för att snabbt kunna ta rätt beslut.

Citat:
I ett normalt land arbetar såklart politiker och fattarbeslut under helgen när det nu skenar åt fel håll. Inte ens testkapaciteten fungerar så det är väl klart de borde vara på jobbet i helgen. Men detta är Sverige.

Vårdpersonalen får inte chans att slappna av. Men det struntar makthavarna i.
Citera
2020-11-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jo, Danmark brukar vara så. Däremot kanske det inte är så relevant att skynda in utländska medier för att höra hur de löser problem med fattiga minkfarmare. Är väl lite mer annan information kring minkcorona som kan vara intressant, samt även om de nämnt fågelinfluensan

Den belønning blev ikke nævnt. Det var en kort gennemgang af situationen og hvornår den var opstået.
WHO ser endnu ikke tegn på at cluster5 skulle udgøre en risiko for vaccinerne. Det ved man først 100% om noget tid.

Alle spørgsmålene var fra danske reportere. Fugleinfluenza blev ikke nævnt.
Citera
2020-11-06, 15:30
Medlem
arbetets avatar
Senfärdigheten i Sverige är ibland på sådana nivåer så man undrar om vi har någon ansvarig i ledningen av landet:

Professor: ”Blekinge kan bli nya Wuhan”
I Danmark är krisen total sedan minkar gjort att viruset muterat. Nu är det i praktiken utreseförbud för alla på Nordjylland och 280 000 personer ska tvångstestas. Enligt professor Hans Jörn Kolmos är det bara en tidsfråga innan samma situation som lamslår Jylland även drabbar Blekinge. Det enda som kan stoppa utvecklingen är att omedelbart destruera alla minkar enligt honom.
https://www.blt.se/solvesborg/professor-blekinge-kan-bli-nya-wuhan-6ff36323

Professorn om nya mutationen: Avliva de svenska minkarna
15 miljoner danska minkar ska avlivas och hela Nordjylland är satt i lockdown efter upptäckten av en ny coronamutation.
Nu bör alla minkar på smittdrabbade farmer i Sverige också avlivas, enligt Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.
– I det här läget måste hälsa gå före industri, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWWe30/professorn-om-nya-mutationen-avliva-de-svenska-minkarna
Citera
2020-11-06, 15:33
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast nu var svaret på den ökning som Imbilden noterade eller tyckte sig notera.

Du kan kallt räkna med att dagens 4800 fall är i själva verket långt högre eftersom sjuka inte får testas i flera regioner senaste dagarna. Då blir ökningstakten större också.
Citera
2020-11-06, 15:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ja, dessvärre lär flertalet gå bort i både cancer och och andra sjukdomar denna helg . Kanske kör några till och med ihjäl sig?

Ja, tyvärr.

Citat:
Men den enda sanna dödsformen är Covid-19.

Nej. Men i just den här tråden, så är det bara Covid-19 som diskuteras. Det framgår av trådens rubrik:
"Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)".

Andra dödsfall är off-topic i den här tråden. Ifall du är intresserad av att diskutera trafikolyckor, så finns en plats för det.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
FHM trodde givetvis att det var över nu, de har ju klappat sig på axeln och berömt sin strategi om och om igen. De är nog lika coronatrötta som vi andra. Problemet är att en sådan myndighet får aldrig tröttna, någonsin.

I så fall är det kanske hög tid att pensionera Folkhälsomyndighetens personal? Kanske är det hög tid att pensionera hela myndigheten?
Citera
2020-11-06, 15:37
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Senfärdigheten i Sverige är ibland på sådana nivåer så man undrar om vi har någon ansvarig i ledningen av landet:

Professor: ”Blekinge kan bli nya Wuhan”
I Danmark är krisen total sedan minkar gjort att viruset muterat. Nu är det i praktiken utreseförbud för alla på Nordjylland och 280 000 personer ska tvångstestas. Enligt professor Hans Jörn Kolmos är det bara en tidsfråga innan samma situation som lamslår Jylland även drabbar Blekinge. Det enda som kan stoppa utvecklingen är att omedelbart destruera alla minkar enligt honom.
https://www.blt.se/solvesborg/professor-blekinge-kan-bli-nya-wuhan-6ff36323

Professorn om nya mutationen: Avliva de svenska minkarna
15 miljoner danska minkar ska avlivas och hela Nordjylland är satt i lockdown efter upptäckten av en ny coronamutation.
Nu bör alla minkar på smittdrabbade farmer i Sverige också avlivas, enligt Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.
– I det här läget måste hälsa gå före industri, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWWe30/professorn-om-nya-mutationen-avliva-de-svenska-minkarna

USA, Holland, Spanien avlivade och Danmark avlivar sina minkar. Sverige vägrar. Vi ska ju "rädda ekonomin". U-länder har kunnat stänga ner i månader för att rädda livet på sina medborgare. Sverige är enda landet i världen som inte har råd att stänga ner i några veckor eller avliva minkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in