2020-11-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Det blir ingen ombyggnad av KB-hallen i Köping som klubben hade önskat. Kostnaden skulle uppgå till ca 90 miljoner och politikerna säger nej till det vilket är ganska väntat. Köping Stars spelade i den nya sporthallen mot Luleå inför 300 åskådare på plastgolv efter dispens. Frågan är hur många fler matcher det blir i nya hallen, om spridningen av Covid-19 viruset fortsätter att öka i omfång så lär publiksiffrorna snart begränsas till 50 personer igen och då kan man lika gärna spela i KB-hallen. Personligen hade jag helst sett att KB-hallen byggts om och att Köping basket fortsätter spela där, men eftersom det inte kommer att ske så tycker jag att det är så jävla dåligt av politikerna att inte kunna inse att basketen behöver kunna ta in publik, vilket dom kommer att kunna göra när pandemin lagt sig. Men då kan man högst ta in 800 åskådare i KB då man tillåtelse till det inför den här säsongen. Men med tanke på att det finns en ny fin hall med allt som behövs för att kunna bedriva elitidrott (förutom golvet) så blir man nästan uppgiven. Den nya sporthallen skulle kunna ta in drygt 1400 åskådare när Köping spelar basket, frågan är om hallen överhuvudtaget kommer att vara fylld till hälften på dom innebandymatcher som ska spelas där, någon annan idrott som drar publik kommer inte att bedrivas i hallen, åtminstone inte regelbundet. Vi kommer alltså att stå med en ny modern sporthall utan publik, men med en KB-hall som inte kan ta emot alla som vill komma in. Allt hade kunna lösas med ett enkelt beslut om att lägga in ett trägolv i nya hallen och lägga tillbaka plastgolvet i KB-hallen, då hade alla aktiva varit nöjda. Som det är nu kommer detta att diskuteras och skapa irritation och in förlängningen antagligen kosta mer pengar eftersom något ändå "måste" göras åt KB-hallen om elitbasket ska fortsätta bedrivas där. Det handlar om omklädningsrum, kiosk, toaletter m m. Risken finns att Köping basket i förlängningen tappar fart då man inte kan utvecklas och så småningom tappar sin elitstatus när folk ger upp.
Förslag: ta bort trägolvet i KB-hallen och fixa plastgolvet (precis som du säger). Lägg in ett flyttbart trägolv i nya hallen. Då kan det golvet tas bort de matcherna som innebandyn behöver publikkapaciteten som finns där (vilket alltså kommer vara aldrig).

Helt sjukt att basketen ska tvingas säga nej till folk som vill se matcherna eftersom de ska spela i KB men innebandyn inte ens kommer fylla ena läktaren till 1/3 i den nya hallen. Varför vill man ens spela där då? Helt omöjligt att få någon vidare stämning.

Men det har väl gått prestige i det hela hos kommunfolket nu så de kan väl inte ändra sig.

Jonte Karlsson var inte nådig i sina sågningar av Köpings kommun under matchen mot BC Luleå.
Citera
2020-11-05, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Förslag: ta bort trägolvet i KB-hallen och fixa plastgolvet (precis som du säger). Lägg in ett flyttbart trägolv i nya hallen. Då kan det golvet tas bort de matcherna som innebandyn behöver publikkapaciteten som finns där (vilket alltså kommer vara aldrig).

Helt sjukt att basketen ska tvingas säga nej till folk som vill se matcherna eftersom de ska spela i KB men innebandyn inte ens kommer fylla ena läktaren till 1/3 i den nya hallen. Varför vill man ens spela där då? Helt omöjligt att få någon vidare stämning.

Men det har väl gått prestige i det hela hos kommunfolket nu så de kan väl inte ändra sig.

Jonte Karlsson var inte nådig i sina sågningar av Köpings kommun under matchen mot BC Luleå.

Politikerna har visserligen ändrat sig ang bandybanan två ggr och med lite påtryckning så kan dom nog komma på bättre tankar även ang basketen och golvet, men det som är så tråkigt är att dom ofta tar beslut som inte räcker ända fram. Det nya badhuset fick tex bara sex banor för simning vilket innebär att Simklubben inte kan arrangera tävlingar med SM-status. När det gäller bandybanan har man medvetet eftersatt skötseln trots att man vetat om att det kommer en dag då man måste göra något större, ungefär som att ge fan i att serva bilen och bli förvånad när man måste laga den dyrt. Det som ev kan vara hoppfullt är om det kommer lite nya (yngre) ansikten inom de politiska nämnderna som ser nyttan av att gynna tex en elitklubb på en mindre ort. Om basketen får bra föruttsättningar kan klubben förhoppningsvis etablera sig i SBL med allt vad det innebär.
Citera
2020-11-06, 01:31
Medlem
Citat:
Allt hade kunna lösas med ett enkelt beslut om att lägga in ett trägolv i nya hallen och lägga tillbaka plastgolvet i KB-hallen, då hade alla aktiva varit nöjda.
Det kommer inte ske. Meningen med att bygga sporthallen från första början var helt och hållet då innebandyn behövde en ny arena, dessutom låg Köping Basket i div2/basketettan och spelade inför max 300 när diskussionerna om ny hall började tas upp.

KB-hallen är för litet för att spela innebandy på, och man hade dispens från förbundet i åratals. Alltså, KB-hallens sarg är för farlig då innebandyplanen är bara decimeter ifrån. Nu med större golv i ny hall utgör det ingen fara för innebandyspelarna.
Citera
2020-11-06, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Det kommer inte ske. Meningen med att bygga sporthallen från första början var helt och hållet då innebandyn behövde en ny arena, dessutom låg Köping Basket i div2/basketettan och spelade inför max 300 när diskussionerna om ny hall började tas upp.

KB-hallen är för litet för att spela innebandy på, och man hade dispens från förbundet i åratals. Alltså, KB-hallens sarg är för farlig då innebandyplanen är bara decimeter ifrån. Nu med större golv i ny hall utgör det ingen fara för innebandyspelarna.

Att kommunen skulle bygga en ny sporthall enbart för innebandy har väldigt svårt att tro. Visst var basketen lägre rankad när man beslöt att bygga hallen, men under tiden som hallen byggdes hände det saker med basketen som ingen kunde undgå och det inte så svårt att inse att basketen skulle komma att behöva större och bättre förutsättningar. Att KB-hallen inte skulle vara ok att spela innebandy i har jag väldigt svårt att tro på.
Citera
2020-11-06, 02:06
Medlem
Citat:
Att kommunen skulle bygga en ny sporthall enbart för innebandy har väldigt svårt att tro. Visst var basketen lägre rankad när man beslöt att bygga hallen, men under tiden som hallen byggdes hände det saker med basketen som ingen kunde undgå och det inte så svårt att inse att basketen skulle komma att behöva större och bättre förutsättningar. Att KB-hallen inte skulle vara ok att spela innebandy i har jag väldigt svårt att tro på.
Det är hur kommunalrådets ordförande Elizabeth Salomonsson & kultur- och folkhälsonämndens ordförande Jonny Clefberg uttalade sig på ett socialdemokratiskt medlemsmöte 2-3 månader innan pandemin slog till när frågan var uppe på tapeten i diverse insändare i stadens två tidningar, Bblat och Magazin24.
Citera
2020-11-06, 14:46
Medlem
Citat:
Enligt källor hos den som fick uppdraget att bygga hallen så var informationen de fick att hallen skulle vara för innebandy och handboll... Alla vet ju hur blomstrande handbollen är i Köping så självklart behövs en ny hall för den....
Citera
2020-11-06, 15:01
Medlem
Citat:
Enligt källor hos den som fick uppdraget att bygga hallen så var informationen de fick att hallen skulle vara för innebandy och handboll... Alla vet ju hur blomstrande handbollen är i Köping så självklart behövs en ny hall för den....

Jag blir inte förvånad, men som jag sa så har det ju hänt saker under tiden som hallen byggts och då borde man ju kunna tänka om, det enda som man egentligen har behövt göra är ju att ändra beslutet om golvet. Nu när KB-hallen troligen inte kommer att byggas ut så måste manplanera efter det, och klubben säger ju att man har en bra kommunikation med kommunen så något är säker på gång.
Man bli lite frustrerad efter att ha varit på match i nya hallen, det skulle kunna bli så bra om det inte vore för en enda sak. Jag trivs i KB-hallen också, men det är ju inte optimalt för klubben att ha det som man har det just nu.
Citera
2020-11-06, 15:06
Medlem
Citat:
Jag blir inte förvånad, men som jag sa så har det ju hänt saker under tiden som hallen byggts och då borde man ju kunna tänka om, det enda som man egentligen har behövt göra är ju att ändra beslutet om golvet. Nu när KB-hallen troligen inte kommer att byggas ut så måste manplanera efter det, och klubben säger ju att man har en bra kommunikation med kommunen så något är säker på gång.
Man bli lite frustrerad efter att ha varit på match i nya hallen, det skulle kunna bli så bra om det inte vore för en enda sak. Jag trivs i KB-hallen också, men det är ju inte optimalt för klubben att ha det som man har det just nu.
Jonte Karlsson sågade, återigen, kommunen i sändningen. Även Adam Rönnqvist uttalade sig om att det är helt ofattbart att de bygger en innebandyhall när basketen ligger på den nivån de gör och säljer ut KB varenda match. Kommunen gör sig till åtlöje....
Citera
2020-11-06, 15:22
Medlem
Citat:
Jonte Karlsson sågade, återigen, kommunen i sändningen. Även Adam Rönnqvist uttalade sig om att det är helt ofattbart att de bygger en innebandyhall när basketen ligger på den nivån de gör och säljer ut KB varenda match. Kommunen gör sig till åtlöje....

Man kan ju hoppas att det når fram till ansvariga politiker och tjänstemän, vissa tjänstemän i kommunen har en förmåga att ofta göra dyrare kostnadsberäkningar när dom ska ta fram kalkyler på vad nya byggnationer kan komma att kosta. När det gällde bandybanan så påstod man att det skulle bli dubbelt så dyrt som vad klubben kom fram till och när det gäller de siffror som tagits fram ang KB-hallen så vet vi ju inte hur dessa siffror tagits fram.
Citera
2020-11-06, 15:28
Medlem
Citat:
Man kan ju hoppas att det når fram till ansvariga politiker och tjänstemän, vissa tjänstemän i kommunen har en förmåga att ofta göra dyrare kostnadsberäkningar när dom ska ta fram kalkyler på vad nya byggnationer kan komma att kosta. När det gällde bandybanan så påstod man att det skulle bli dubbelt så dyrt som vad klubben kom fram till och när det gäller de siffror som tagits fram ang KB-hallen så vet vi ju inte hur dessa siffror tagits fram.
Frågan är om någon vill bygga bandyplanen för summan som klubben tagit fram.

Men även om kostnaden för att fixa KB är hälften så är det ändå slöseri. Mobilt golv i KBS, nytt plastgolv i KB (+ renoveringar som ändå behövs för skolan osv). Kommer inte ens kosta 10% av den summan.
Citera
2020-11-06, 16:21
Medlem
Citat:
Frågan är om någon vill bygga bandyplanen för summan som klubben tagit fram.

Men även om kostnaden för att fixa KB är hälften så är det ändå slöseri. Mobilt golv i KBS, nytt plastgolv i KB (+ renoveringar som ändå behövs för skolan osv). Kommer inte ens kosta 10% av den summan.

När det gäller bandybanan är jag rädd att den inte har så många år kvar, dom har ju fått ett par år till, men sen är det nog slut. I övrigt håller jag med och någonstans tror jag att golvfrågan kommer att läsa sig, men det är bara en känsla.
Citera
2020-11-06, 22:59
Medlem
Citat:
När det gäller bandybanan är jag rädd att den inte har så många år kvar, dom har ju fått ett par år till, men sen är det nog slut. I övrigt håller jag med och någonstans tror jag att golvfrågan kommer att läsa sig, men det är bara en känsla.
Bandybanan är väl redan körd. Ingen mer is där utan i år får de träna i ishallen och spela på matcher på annan ort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in