2020-11-05, 21:13
Medlem
Varför stänger man inte skolorna? Det är ju större risk ha dom öppna och smitta hela landet. Så måste man ändå stänga - Så dåligt att köra igång skolorna nu i höstas.
Citera
2020-11-05, 21:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är förstås skolorna som är smittställen.

Man håller öppet alla skolor - fastän man har smittspridning som i våras.
Då hade man högskole och gymnasieskolor stängda.
Nu kör man alla skolor
Läser man Tegnells mejlkonversation som publicerades så är det väl ganska uppenbart att skolorna sprider smitta? Som jag tolkade den så såg det till och med ut som om vår statsepidemiologe till och med kunde stå ut med 10% fler döda gamlingar om skolbarn och deras föräldrar kunde bidra till flockimmuniteten.
Jag kan ha misstolkat, men jag fick den uppfattningen.
Citera
2020-11-05, 21:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I vår ska en bok släppas om spelet kring Sveriges coronastrategi. I SvD idag publiceras ett utdrag. Ni som kan bör läsa det. Jag tar ett litet utdrag här av texten:
/.../
Långt ute i Östersjön, i en östlig vik på det vintertomma Gotland, följde Peet Tüll smittspridningen inifrån ett vitputsat hus med röda fönsterfoder.

Tidigt på morgonen den 15 mars satte han sig framför datorn och började skriva ett mejl till Anders Tegnell.

De hade känt varandra länge. Peet Tüll hade varit chef för Socialstyrelsens smittskyddsenhet. Hans titel då var medicinalråd, och många av de uppgifter han hade skulle senare bakas in i statsepidemiologjobbet. När Peet Tüll gick i pension blev det Anders Tegnell som tog över hans jobb. Samtidigt byggdes tjänsten ut, och tilldelades fler uppgifter för att senare dammsugas upp av den nybildade Folkhälsomyndigheten.

”Hej Anders, Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”, skrev Peet Tüll.

Det första alternativet var en total nedstängning av samhället i fyra veckor.

Det andra alternativet var att hitta så många smittade som möjligt, spåra alla närkontakter och sätta dem i en tvåveckorskarantän.

Det tredje alternativet var:

”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk ´herd immunity´.”

Peet Tüll förespråkade alternativ två. Sverige var fortfarande i ett gynnsamt läge. Dessutom visste ingen om det nya viruset hade potential att cirkulera bland människor även i fortsättningen. Det närbesläktade SARS-viruset från 2003 hade ju inte haft den potentialen.

Att välja alternativ 3 skulle däremot leda till tusentals döda.

“Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll.”

Några timmar senare, tidigt på eftermiddagen, svarade Anders Tegnell:

Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”
https://www.svd.se/mejlen-avslojar-tegnells-val-huvudlos-strategi

Det framgår nu från flera källor med all önskvärd tydlighet att Tegnell och FHM valde flockimmunitet som strategi. Det ska han åtalas för då det inte står i samklang med smittskyddslagstiftningen vi har.

Det är min bestämda uppfattning.

Jag tog med ett litet utdrag ovan.

Det är även min bestämda uppfattning, tveklöst, han kommer inte undan.
Citera
2020-11-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Läser man Tegnells mejlkonversation som publicerades så är det väl ganska uppenbart att skolorna sprider smitta? Som jag tolkade den så såg det till och med ut som om vår statsepidemiologe till och med kunde stå ut med 10% fler döda gamlingar om skolbarn och deras föräldrar kunde bidra till flockimmuniteten.

Nej jag har inte läst hans mejl?
Citera
2020-11-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Notera att orsaken till att man dödar alla minkar i Danmark är att spike-proteinet (som I princip alla vacciner försöker ge sig på) hade muterat I Danmark. Man är livrädda att denna mutation sprider sig så att inga vacciner kommer att fungera. Detta nämndes tidigare idag i denna tråden.

En viktig punkt i det som är sagt, är att det KAN finnas VISS RISK att denna muterade variant kan försämra verkningsgraden hos vaccin.

Det är INTE bekräftat att det svart på vitt skulle göra vaccinet värdelöst.
Citera
2020-11-05, 21:18
Medlem
Citat:

Gjorde samma tolkning.
Citera
2020-11-05, 21:20
Medlem
Citat:
Var hittar du mejlen?
Citera
2020-11-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
En viktig punkt i det som är sagt, är att det KAN finnas VISS RISK att denna muterade variant kan försämra verkningsgraden hos vaccin.

Det är INTE bekräftat att det svart på vitt skulle göra vaccinet värdelöst.

Så är det. Men eftersom man inte vet om mutationen i spike-proteinet påverkar vaccinerna så tar man det säkra före det osäkra.
Citera
2020-11-05, 21:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag skrev ju även att jag inte tror det betyder så mycket för utvecklingen i sig. Men det är skönt att det inte är som i våras när det ökade med 20-30 varje dag nationellt under en lång period.

En hel Vinter med covid kommer vidga perspektivet.
Citera
2020-11-05, 21:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nej jag har inte läst hans mejl?

Ja han var helt medveten om att barn smittade.

https://www.thelocal.se/20200813/revealed-swedish-health-officials-emails-about-herd-immunity-and-schools
Citera
2020-11-05, 21:22
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Gjorde samma tolkning.

Dom säger ju att man inte ska vistas inomhus i närhet - och inte någon längre tid.

Men - skolorna då?
n
Citera
2020-11-05, 21:22
Medlem
31% på IVA i Skåne är under 60.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sjukhuschefen-aven-unga-kan-bli-valdigt-svart-sjuka/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in