2020-11-05, 20:34
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Fortfarande högst smittspridning i åldersgruppen 20-29 år.
Vad är det som gör att det är så svårt för er att förstå det handlar om liv och död nu?
Helt obegripligt. Inte var jag lika ansvarslös när jag var i er ålder. Vad har hänt med denna generation?

Nu kan jag inte tala för alla. Men i mitt umgänge 25-30 är de flesta på AW, ute luncher, hänger som vanligt. Går på gym. Åker buss. Typ jag och ett par till som håller sig borta från sån.
Citera
2020-11-05, 20:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jodå, vi kommer att avliva uppemot 80% av våra minkar, precis som varje år. De kvarvarande avelsdjuren kommer ändå snart att uppnå flockimmunitet, enl. statsepizootologen i Studio ett i P1 idag.

Då får vi hoppas att de inte ynglar av sig några nya otrevliga virusstammar på vägen till den där flockimmuniteten.
Citera
2020-11-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Skåne : -"Den yngsta patienten är 11 år gammal"

https://www.expressen.se/kvallsposten/sjukhuschefen-aven-unga-kan-bli-valdigt-svart-sjuka/

När IVA = halfullt (230). Dagsläge : 100 st på IVA.

Kommer jag ha barnen hemma.

Kvittar vad psykosmyndigheten säger.

Utövar i det läget -min rätt som självutnämd resolut diktator - agera & värna om barn/andra barn/mig själv/andra föräldrarskolpersonal.

Mer än skolgång/ekonomi.

Jag kan säga att jag resonerar i liknande banor...
Citera
2020-11-05, 20:42
Medlem
arbetets avatar
I vår ska en bok släppas om spelet kring Sveriges coronastrategi. I SvD idag publiceras ett utdrag. Ni som kan bör läsa det. Jag tar ett litet utdrag här av texten:
/.../
Långt ute i Östersjön, i en östlig vik på det vintertomma Gotland, följde Peet Tüll smittspridningen inifrån ett vitputsat hus med röda fönsterfoder.

Tidigt på morgonen den 15 mars satte han sig framför datorn och började skriva ett mejl till Anders Tegnell.

De hade känt varandra länge. Peet Tüll hade varit chef för Socialstyrelsens smittskyddsenhet. Hans titel då var medicinalråd, och många av de uppgifter han hade skulle senare bakas in i statsepidemiologjobbet. När Peet Tüll gick i pension blev det Anders Tegnell som tog över hans jobb. Samtidigt byggdes tjänsten ut, och tilldelades fler uppgifter för att senare dammsugas upp av den nybildade Folkhälsomyndigheten.

”Hej Anders, Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”, skrev Peet Tüll.

Det första alternativet var en total nedstängning av samhället i fyra veckor.

Det andra alternativet var att hitta så många smittade som möjligt, spåra alla närkontakter och sätta dem i en tvåveckorskarantän.

Det tredje alternativet var:

”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk ´herd immunity´.”

Peet Tüll förespråkade alternativ två. Sverige var fortfarande i ett gynnsamt läge. Dessutom visste ingen om det nya viruset hade potential att cirkulera bland människor även i fortsättningen. Det närbesläktade SARS-viruset från 2003 hade ju inte haft den potentialen.

Att välja alternativ 3 skulle däremot leda till tusentals döda.

“Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll.”

Några timmar senare, tidigt på eftermiddagen, svarade Anders Tegnell:

Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”
https://www.svd.se/mejlen-avslojar-tegnells-val-huvudlos-strategi

Det framgår nu från flera källor med all önskvärd tydlighet att Tegnell och FHM valde flockimmunitet som strategi. Det ska han åtalas för då det inte står i samklang med smittskyddslagstiftningen vi har.

Det är min bestämda uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vet inte om denna artikel länkats förut (tror iofs den är låst):
https://www.svd.se/mejlen-avslojar-tegnells-val-huvudlos-strategi

Det är ett utdrag ur den kommande boken om de diverse mail som skickades av herr Tegnell avseende flockimmunitet. Hyfsat skrämmande läsning.

Jag tog med ett litet utdrag ovan.
Citera
2020-11-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Visst är det så. I båda länderna förekommer det ett omfattande valfusk. I båda länderna är det så att förlorarna gapar högst.

Det är sant att både Tengele och Trump hatar masker. Men där stoppar likheten. Trump hatar även en hel del annat.

Vilka vetenskapsmän snackar Tengele skit om ?

Alltså, hur kan man överhuvudtaget jämföra Trump med Tegnell? Tegnell är en tråkig, tjurig och uthållig vetenskapsman som tänker total folkhälsa. Extremt osexig. Trumpen är den raka motsatsen på gott och på ont. Dock inte det mesta sexig....
Citera
2020-11-05, 20:45
Medlem
Det enda som kan toppa en av de sämsta åren någonsin är om covid nu har muterat i Danmark och en ny våg sköljer över världen. Det vore ta mig fan sorligt och får fan inte hända. Då är det bara att börja från början med vaccinutvecklingen.

Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Fortfarande högst smittspridning i åldersgruppen 20-29 år.
Vad är det som gör att det är så svårt för er att förstå det handlar om liv och död nu?
Helt obegripligt. Inte var jag lika ansvarslös när jag var i er ålder. Vad har hänt med denna generation?

Antagligen för att det inte handlar om liv och död (för de allra flesta i den åldern). Om covid-19 vore digerdöden skulle ingen våga gå ut, men vi vet nu att de flesta bara får en liten förkylning som är över några dagar senare.

Däremot är det extremt respektlöst mot riskgrupper och äldre att inte bry sig om restriktioner, eftersom det kan handla om liv eller död för dessa människor.
Citera
2020-11-05, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Oj! Det var riktigt hårda ord mot Folkhälsomyndigheten.

Från Göteborgsposten:
Coronastrategin måste bli faktabaserad och sluta vilseleda

Debatt Bland de länder som har lyckats sämst i världen med att hålla nere de covid-19-relaterade dödstalen finns USA och Brasilien, och Sverige. I de förstnämnda länderna beror misslyckandena på att politikerna har vilselett befolkningen. I Sverige däremot är det de som ska vara experter som har fört oss bakom ljuset.
Svenska folket behöver inse att dom har blivit lurade.
Politiska beslut har bidragit till att några länder nästan helt har lyckats stoppat smittan.
Det går helt emot Anders Tegnells oundviklighets-läror.
De länder som vid pandemins början använde alla verktyg för att hindra smittspridning har klarat sig bäst. Ett exempel är Taiwan som tidigt införde fysisk distansering och ansiktsmasker. Taiwan införde även effektiv testning, smittspårning och isolering. Landet som har 24 miljoner invånare har endast registrerat sju dödsfall i covid-19 (Worldometer.info, 25 oktober 2020). De tidiga åtgärderna baserades på erfarenheter från historiska virusepidemier.
Anders Tegnell borde också ha hämtat lärdomar från tidigare epidemier. Eller har han kanske gjort det? Finns några historiska bevis på att det är en bra strategi att så snabbt som möjligt få in ett nytt virus i landet, och snabbt dränka landet i smitta? Finns några historiska bevis på att den bästa strategin är att satsa på att snabbt bygga upp immunitet genom infektion? Finns några historiska bevis på att immunitet genom infektion är en bra strategi även när det gäller helt nya okända virus?

Bygger Anders Tegnells strategi på kunskap eller gissningar?
– Stanna hemma när du känner dig sjuk

Uppmaningen är extra viktigt vid covid-19. Men, frågan är om mantrat har tolkats som att vi bara smittar när vi har symtom, vilket är helt fel. Pandemin drivs till stor del av personer som inte har några symtom.
Nej, det handlar inte om hur svenskarna har tolkat budskapet. Det handlar om vad Anders Tegnell själv har sagt. Anders Tegnell har påstått att smittspridning utan symtom bara står för en minimal andel av smittspridningen.
Anpassa Sveriges förhållningssätt
Covid-19 är den största katastrof som har drabbat Sverige sedan spanska sjukan för 100 år sedan. I vårt land finns det en djup splittring avseende coronastrategin. Vi måste komma ur denna låsning. Det är utmärkt att det under allhelgonahelgen anordnas en minneshögtid för offren, då vi gemensamt kan sörja de döda och förstå katastrofens omfattning. Vi menar att vi nu måste anpassa Sveriges förhållningssätt till deras ära. En väg som baseras på vetenskap, beprövad erfarenhet och att vi alla hjälps åt utan låsningar.

Jan Lötvall, professor i klinisk allergologi, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet

Gunnar Steineck, senior professor i klinisk cancerepidemiologi, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet
Så länge Anders Tegnell styr Sveriges smittskydd, så kommer Sverige inte att komma ur någon låsning. Anders Tegnell är en konflikt-skapare, och inte konflikt-lösare. Ett exempel är att Anders Tegnell har skapat helt onödig osämja med Italien.
De länder som valde rätt strategi i början och förhindrade smittspridningen som grannländer Norge och Finland har nytta av det nu.
Sverige visar 4600 smittade på en dag och de här länderna visar 450 smittade tillsammans.
Låter man smittan sprida sig i samhället då är det förväntad att andra vågen blir det värre än första vågen.
Något flockimmunitet existerar inte för Covid-19 har aldrig gjort det heller.
Flockimmunitet har aldrig haft någon vetenskaplig grund. Den är påhittad ur tomma intet. Den är fiktion i högsta grad.
En lätt såld myt.
Att flockimmunitet skulle rädda svenskarna från andra vågen är en lögn större än den första lögnen som var flockimmunitet.
Citera
2020-11-05, 20:48
Medlem
.Dostoj.s avatar
Frankrike fortsätter att skena med 58.000 nya fall idag. WHO har rätt att smittan exploderar i Europa nu. I december kommer det vara illa här.
Citera
2020-11-05, 20:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det finns en mycket god anledning till det.

De som inte bar mask under spanska sjukan var de som överlevde och fick begrava de som oförsiktigt bar sina kontaminerade masker.

Dr Fauci har skrivit om detta

Jag tycker jag känner igen rösten, visst är det Ivor "case-demic" Cummins? I och med att antalet inläggningar på sjukhus och IVA nu ökar så får vi anse hans teorier som debunked!
Citera
2020-11-05, 20:51
Medlem
Sverige verkar ha gått om Danmark när det gäller antal sjuka. Så något verkar inte vara rätt, det som vi eller FHM håller på med...
Senast redigerad av starshipp 2020-11-05 kl. 20:54.
Citera
2020-11-05, 20:51
Medlem
BREAKING NEWS

Tegnell varnad om Sveriges strategi redan i början

Anders Tegnell varnades för det som senare skulle bli den svenska strategin, redan vid pandemins början.

Medicinalrådet Peet Tüll skrev i ett mejl till att den ”skulle leda till tusentals döda”, enligt ett bearbetat bokutdrag publicerat i Svenska Dagbladet.

”Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3”, svarade Tegnell i ett mejl.

Läs mer om detta i artikeln!

Vi vet ju sen innan att t.ex. Olsen sagt att han varnade extremt tidigt för viruset men att myndigheterna inte lyssnade. Nu finns det dock mer och mer som sipprar fram svart på vitt, är min gissning... Intressant!

https://www.expressen.se/nyheter/varningen-till-tegnell-innan-valet-av-strategi/
Citera
2020-11-05, 20:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Jag tog med ett litet utdrag ovan.

Bra utdrag=) Och håller med: de sista tvivlen (om det nu fanns några) om FHMs strategi kring flockimmunitet skingras när man läser artikeln. Tegnell verkar inte särskilt villig att lyssna på andra experters åsikter heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in