2020-11-05, 14:35
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
älskar journalisten som stod på sig under presskonferensen när dom ville avsluta hennes frågor.

var det hon eller nån annan som skrek "JAG HAR TVÅ MINUTER PÅ MIG ATT STÄLLA FRÅGOR!!" ?

bra gjort iaf!

Ja Annelie på TV4 är "vassast" av journalisterna.
Citera
2020-11-05, 14:36
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Absolut är det så, men kommer ALLA minkar avlivas där? För annars är det bara ”fake” i samband med normal tidpunkt för slakt.

Som jag skrev tidigare är detta ett utmärkt tillfälle att sluta upp med minkuppfödning helt och hållet.
I hela världen.

Du bor i Skåne och följer väl danska nyheterna så varför frågar du? Du vet ju att danska militären ska avliva alla minkarna.
Citera
2020-11-05, 14:37
Medlem
NirvanAs avatar
Att det inte är lika stora ökningar kanske beror på att det varit stopp för tester i Stockholm, hur mycket har den regionen rapporterat igår och idag? Även i Skåne har det varit svårt?

Mer intressant är ju %-nivån postiva bland testade, har den gått ner ?
Citera
2020-11-05, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
älskar journalisten som stod på sig under presskonferensen när dom ville avsluta hennes frågor.

var det hon eller nån annan som skrek "JAG HAR TVÅ MINUTER PÅ MIG ATT STÄLLA FRÅGOR!!" ?

bra gjort iaf!

Är det någon regel hon hittat på själv?

Jag kan förstå att dom ville avsluta hennes frågor med tanke på hur mycket dravel hon kommit med under året.
Citera
2020-11-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Stäng ner Blekinge nu. Finns inget annat att göra. Vi kan inte riskera allt vaccinarbete. Sverige har redan en osolidarisk högrisk-strategi som förstör för våra nordiska grannländer, det skulle vara förödande om Sverige skulle förstöra hela världens vaccinarbete.

Fantastisk möjlighet - låt oss kröna vårt narcissistiska, autistiska verk med ett nytt virus, som skickas ut över hela världen.

Låt oss bli Kina 2.0. Vi räddar livet på minknäringen, och odlar samtidigt en egen coronavariant.

Skulle fan inte förvåna mig om det blir så.

Vi är så dysfunktionella så det är inte sant.
Citera
2020-11-05, 14:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Noterade ni att smittskyddsläkaren i Sörmland sade att det sprids i skolan?
Ja.
Citera
2020-11-05, 14:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du måste vara Gunde-Svan-optimist för att hitta en kurva som pekar signifikant nedåt i Tjeckien .

https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19?utm_source=general&utm_medium=widget&utm_campai gn=covid-19

Men förr eller senare vänder det nedåt även i Tjeckien precis på samma sätt som det gjorde här i Sverige i våras. Inga konstigheter med det, men väldigt onödigt att dra till med suboptimala och väldigt dyra och samhällsförstörande åtgärder som man gjort i onödan i Tjeckien.

The Lancet:

The temporal association of introducing and lifting non-pharmaceutical interventions with the time-varying reproduction number (R) of SARS-CoV-2: a modelling study across 131 countries
/.../
Our findings on the effects of introducing NPIs were broadly in line with the findings from Flaxman and colleagues' multicountry study that assessed the impact of different NPIs among 11 European countries.4 Flaxman and colleagues reported that several NPIs (eg, school closure and public events ban), and lockdown in particular, had a large effect (81%) on reducing transmission.4 However, Flaxman and colleagues did not assess changes over time in the effect of lockdown and assumed that the effect was immediate. In this study, we estimated that an extreme intervention similar to lockdown, consisting of school and workplace closure, bans on public events and gatherings, requirements to stay at home, and limits on internal movement, could reduce R by 35% on day 7, 42% on day 14, and 52% on day 28. Our findings on the effects of introducing NPIs were also qualitatively similar to those from a study by Islam and colleagues that modelled the incidence rate ratio of COVID-19 with OxCGRT NPI data,15 although that study did not assess the effects of lifting NPIs.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30785-4/fulltext#seccestitle140

Vill du ha reda på vad som händer när man lyfter NPI:s? Fortsätt läs hela studien. Det finns där också. Lite från det:
/.../
Our analysis demonstrates that the effect of introducing and lifting NPIs was not immediate and that the time required to reach certain levels of effect differed by NPI. This finding provides important evidence to policy makers on when to expect a notable effect from introducing or lifting an NPI. The observed delay of effect could be explained by behavioural inertia, which is supported by the similar immediacy results of NPIs between using R and using Google mobility data.
Senast redigerad av arbetet 2020-11-05 kl. 14:52.
Citera
2020-11-05, 14:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är vetenskapsmännen som rekommenderat avlivning av minkar i Holland, Spanien, USA och Danmark.

Sverige vägrar! Det är Sverige som håller en märklig anti-vetenskaplig linje och gör politik av smittbekämpningen!

Det känns lite som hanteringen av andra världskriget, vi släppte in fienden genom landet och fick ha infrastrukturen intakt. Känns lite samma med minkarna, vi vill behålla möjligheten att starta upp produktionen igen. Stäng ner minkskiten, det är inget vi behöver.
Citera
2020-11-05, 14:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Stäng ner Blekinge nu. Finns inget annat att göra. Vi kan inte riskera allt vaccinarbete. Sverige har redan en osolidarisk högrisk-strategi som förstör för våra nordiska grannländer, det skulle vara förödande om Sverige skulle förstöra hela världens vaccinarbete.

Ja, eller Listerlandet i alla fall, där de flesta minkfarmerna finns. Borde vara relativt enkelt att spärra av, då det är en halvö.
Citera
2020-11-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Absolut är det så, men kommer ALLA minkar avlivas där? För annars är det bara ”fake” i samband med normal tidpunkt för slakt.

Som jag skrev tidigare är detta ett utmärkt tillfälle att sluta upp med minkuppfödning helt och hållet.
I hela världen.
I Danmark kommer ALLA minkar i fångenskap att avlivas och brännas med skinn och allt. Det är dessutom en passande tidspunkt för staten att "lösa ut" näringen eftersom Danmarks minkfarmer har gått med stora underskott de senaste åren pga växande överproduktion
Citera
2020-11-05, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte vad det är för påtryckningar du tänker på, men visst ska politiker stå emot i normalfallet. Nu är det allt annat än normalt.
Bör de stå emot när en minoritet vrålar att de ska stänga skolorna?

När anhöriga ber om att få besöka sina åldriga föräldrar?
Citera
2020-11-05, 14:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Att det inte är lika stora ökningar kanske beror på att det varit stopp för tester i Stockholm, hur mycket har den regionen rapporterat igår och idag? Även i Skåne har det varit svårt?

Mer intressant är ju %-nivån postiva bland testade, har den gått ner ?
Ja det är långa köer, i Skåne tre dagar tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in