Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Skönt att antalet fall inte dubbleras och att antalet rapporterat avlidna inte sticker iväg.
Man får vara grad för det lilla dagar som dessa.
Oavsett vad trådsanningen är så har det skett förändringar i Sverige. De senaste veckorna har stora skift mot hemarbete, mindre festande, mindre resande och mindre folk ute i butiker, restauranger och krogar. Folk bokar test om de bara är lite snuviga medan de tidigare inte brydde sig.
Jag hör det från alla jag känner och det blir striktare och striktare. Nästan alla jag pluggade med som fortfarande bor i Sverige (alla har typiska kontorsjobb) har nästan helt gått från att arbeta från kontor till att ni arbeta hemifrån. De i Stockholm från i måndags och Skåne sedan förra veckan.
Det syns på att svensk handel, krogbranchen, Ullared, kollektivtrafiken (inte stadsbussarna i Uppsala...) alla rapporterar kraftigt minskat fotfall från förra veckan.
Klart att det ger genomslag men det tar tid. Samma i Danmark där liknande regler och uppmaningar bromsat uppgången.
Nu när det rapporteras fler dödsfall och personer på sjukhus så blir folk allt striktare. Att vissa inte bryr sig spelar in, men om majoriteten bryr sig så kommer det göra stor skillnad. Om det helt kan vända trenden vet jag däremot inte, men absolut bromsa.