2020-11-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Gott så. Dock lite oroande när andelen positiva ökar.

Jo men det gällde väl v 43 kontra vecka 44? Eller? Har väldigt svårt att se att andelen dubbleras även denna vecka.
Citera
2020-11-05, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jo men det gällde väl v 43 kontra vecka 44? Eller? Har väldigt svårt att se att andelen dubbleras även denna vecka.

Jo det har du ju rätt i. Antalet smittade är ju det första nyckeltalet där man ser skillnad. Hjärnsläpp.
Citera
Medlem
Vårdpersonal är inte så sugna på att vaccinera sig själva.

"En pandemi är tufft nog. Men att kämpa mot två pandemier samtidigt är ett "värsta scenario" som den kommunala vården gärna hade klarat sig utan. I intern kommunikation mellan cheferna i Östhammars kommun, som UNT tagit del av, står det att "Belastningen av två pandemier är oöverblickbar".

Lösningen är att vaccinera brukare och personal, berättar han. Kommunen kan inte tvinga någon. Men de kan uppmuntra alla som jobbar i så kallade kontaktyrken som äldreomsorg, personlig assistans eller på fritidshem att vaccinera sig för att på så vis minska smittan. Det är lättare sagt än gjort. I de interna mejlen mellan cheferna på kommunen som UNT begärt ut står det:

"Det finns ett stort motstånd mot att vaccinera sig. Vi kommer sällan över 30 procent som vaccinerar sig bland personalen ..."

Östhammars kommundirektör bekräftar bilden.

– Ett bra år kan det vara 30 procent, säger Peter Nyberg."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kurvorna går ner nu. Det mest intressanta är väl varför det steg. Och varför det stiger i Sverige nu. Det tar tyvärr lång tid innan restriktioner har någon effekt. Det vet vi i det här laget och det är den läxan vi ska dra från Tjeckiens hantering.
Du måste vara Gunde-Svan-optimist för att hitta en kurva som pekar signifikant nedåt i Tjeckien .

https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19?utm_source=general&utm_medium=widget&utm_campai gn=covid-19

Men förr eller senare vänder det nedåt även i Tjeckien precis på samma sätt som det gjorde här i Sverige i våras. Inga konstigheter med det, men väldigt onödigt att dra till med suboptimala och väldigt dyra och samhällsförstörande åtgärder som man gjort i onödan i Tjeckien.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-05 kl. 14:37.
Citera
Medlem
Efter ett halvår finns det fortfarande människor som inte fattat de unika problemet: smittsamheten. Fortfarande finns det människor som tror att detta är influensa typ. Dumhet kan man inte utrota, men vi som inte är totalt bombade får hålla ihop. Våra svenska myndigheter verkar fö vara otroligt förvirrade.

Nu har viruset tydligen slunkit ur vårt grepp igen, till råga på allt. Det hoppade från djur till människa i Kina, spreds sjukt snabbt över hela världen, hoppade till minkar (!) i Sverige och Danmark, och viruset har hoppat tillbaka till människor, från minkarna, som jag fattat det.

Influensa, i helvete heller...

Inte nog med 6000 döda, ett berg av akutfall och inställda operationer (100 000 st var det senaste jag hörde). Nu har vi ett bubblande djurproblem åxo.

Det pratas om måsar bla, som ska ha spridit viruset till minkar. Ingen vet riktigt nånting.

Jag väntar spänt på FHM:s kommentarer.

Varför förutsåg geniet Tegnell inte detta?

Och vad ska vi göra?

Ska vi planera olika flockimmuniteter, en för varje djurgrupp?

Spännande.

Jag hoppas att jag missuppfattat alltihop, alternativt att jag bara drömmer....

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/05/coronatester-pa-minkfarmer-i-osterbotten-alla-minkar-pa-samma-farm-avlivas-om
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-11-05 kl. 14:28.
Citera
2020-11-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det är vetenskapsmännen som rekommenderat avlivning av minkar i Holland, Spanien, USA och Danmark.

Sverige vägrar! Det är Sverige som håller en märklig anti-vetenskaplig linje och gör politik av smittbekämpningen!

Absolut är det så, men kommer ALLA minkar avlivas där? För annars är det bara ”fake” i samband med normal tidpunkt för slakt.

Som jag skrev tidigare är detta ett utmärkt tillfälle att sluta upp med minkuppfödning helt och hållet.
I hela världen.
Citera
2020-11-05, 14:26
Medlem
NirvanAs avatar
Hur stort är "gapet" nu då, eller fick de med allt igår och förrgår ?
Citera
2020-11-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur stort är "gapet" nu då, eller fick de med allt igår och förrgår ?
Vart tusan är ShariaInstructor en dag som denna? Hans modell blev ju verklighet idag. Förvisso 5 November och inte 1:a Augusti men likväl, Sverige passerade ju 6000 tillslut. Vi behöver en analys.
Citera
2020-11-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
När ska folk begripa att PCR-testerna är fullständigt värdelösa?
Förklara för en okunnig. Varför är PCR testerna värdelösa ? Gjorde ett själv i våras då jag var konstant förkyld i ca 8 veckor. Det var dock negativt för Corona.
Citera
2020-11-05, 14:32
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Den första smittade var i Blekinge och de nya 9 ligger alla nära den första

Stäng ner Blekinge nu. Finns inget annat att göra. Vi kan inte riskera allt vaccinarbete. Sverige har redan en osolidarisk högrisk-strategi som förstör för våra nordiska grannländer, det skulle vara förödande om Sverige skulle förstöra hela världens vaccinarbete.
Citera
2020-11-05, 14:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Man undrar ju hur Sverige ska få ett stopp på smittan.

Känns ju inte som att det här med max 8 personer vid samma bord på serveringar kommer ha så stor betydelse. Det är i alla fall känslan jag får.
Det behövs nog ytterligare tal av statsministern som belyser allvaret i det hela.
Citera
2020-11-05, 14:34
Medlem
AndersTengells avatar
älskar journalisten som stod på sig under presskonferensen när dom ville avsluta hennes frågor.

var det hon eller nån annan som skrek "JAG HAR TVÅ MINUTER PÅ MIG ATT STÄLLA FRÅGOR!!" ?

bra gjort iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in