2020-11-05, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är så jävla cyniskt att man nästan blir gråtfärdig. Nu tänker jag på själva ordet flockimmunitet. En flock är en väl sammanhållen ordning av djur med en naturlig hierarki. Vi människor är också flockdjur, men svenskar är verkligen ingen homogen flock, långt ifrån. Vi är en oerhört polariserad sammansättning av människor där många inte har mycket gemensamt. Minkarna kan vi styra för de är inlåsta, svenskarna går inte att styra för vi har inget styre att styra dem med, bara rekommendationer. Det är oroväckande att minkarna lever än, tänker jordbruksverket och FHM inte göra något åt saken? Var är journalisterna? Vad är FHM:s råd till minkarna? "Vi rekommenderar er att stanna i burarna"?

FHM kommer högst ovilligt att ta i minkfrågan.

När man mer eller mindre bjöd in ett okänt virus, riskerade man detta: att det äckligt snabba viruset rör sig och muterar i en svensk djurpopulation.

FHM arbetar stenhårt för att fejka kontroll, vetenskaplig insikt och logistik. Men fasaden har flagnat för länge sedan. Minkfrågan är bara ytterligare en pinsamhet, ett misslyckande och ingen plan finns.

En debattör listade nyss orter där minkfarmer finns. Problemet är överhängande.

Regeringen och FHM har inte lyckats hantera krisen hittills, och smittade minkar kommer inte att hanteras bättre än tex pensionärerna. This is hell in a handbasket, som jänkarna säger.

Minkar är ju sluga, små och snabba rackare också. De rymmer. Att eventuellt smittade minkar kommer att rymma, känns ju som en lågoddsare..

Danskarna dödar alla minkar, vad jag vet, men inte gör det intryck på Sverige inte.

FHM verkar fö ha tvärvänt. Nu ska vi "slå tillbaka smittan" enligt FHM, men nyss skulle vi smittas i "lagom takt" och bygga upp en immunitet. Hur fan ska de ha det?

För vidare läsning och citat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRRymK/skarpta-rad-for-regioner-och-restauranger
Citera
2020-11-05, 09:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och nu kommer visst Svinflunsan 2.0 också, en ovanlig form. Ska vi slå vad om, att vår kära Regering inte kommer att införa screening av passagerare från Kanada..? Och sedan stå där handfallna om en månad igen och säga "vi såg det inte komma!"?

Från Aftonbladet:

03:27Hans Österman
Ovanlig svininfluensa i Kanada
Kanada bekräftar landets första fall av en människa som smittats med H1N2-viruset, en ovanlig form av svininfluensa.

Det rör sig om en person som testats i provinsen Alberta i mitten av oktober, och myndigheter tror att det rör sig om ett isolerat fall.

Personen uppges må bra och ska ha tillfrisknat snabbt. Myndigheterna kommer att försöka att spåra varifrån viruset kommer, och säkerställa att ingen annan smittats. (TT)

Det är KALLT denna morgon, för övrigt, och krispigt i luften. Perfekt spridningsväder för coronaviruset... nu blir det ÄNNU värre!

Och Tegnell går från klarhet till klarhet, han uttalade sig i tvs morgonstund att det är de privata sammankomsterna som driver smittan. Jag menar att det är på arbetsplatsen samt i skolorna smittan sker i huvudsak. Nu vill jag se evidens för hans påstående.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-05 kl. 10:28.
Citera
2020-11-05, 09:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Idag så går Frankrike om Sverige vad gäller avlidna/antal invånare. Och inom dom närmsta dagarna lär även Montenegro springa förbi. Sverige rasar snart ut från ”Topp20- listan”.
Fantastisk nyhet!
Citera
2020-11-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och Tegnell hår från klarhet till klarhet, han uttalade sig i tvs morgonstund att det är de privata sammankomsterna som driver smittan. Jag menar att det är på arbetsplatsen samt i sklorna smittan sker i huvudsak. Nu vill jag se evidens för hans påstående.

Han KAN inte ha evidens för ett sådant påstående. Han har inte faktaunderlag, annat än i sin fantasi.
Och på vilket sätt driver privata sammankomster smittan, som är så himla unikt?
Vad skiljer en folksamling i en lägenhet från en folksamling på en buss, ett T-banetåg, en biograf osv? Ingenting. Det är ju snarare så att privata sammankomster är kontrollerade.
Du kan välja, du vet vilka som varit smittade, vilka som rest osv..
Tegnell figurerade fö på en gruppbild, med ett tiotal okända människor (23/10) på en restaurang i G-borg, glatt smilande. Dvs ung samtidigt som han presenterar skärpta råd, och motsäger sig själv totalt. Ursäkta språket, men AT är helt j-a sjuk i huvudet. Hur nån kan ta honom och FHM på allvar nu, det övergår mitt förstånd. Vilken patetisk cirkus detta är.
Citera
2020-11-05, 10:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det hjälper inte helt, så är det. Men problemet med detta virus är att man smittar innan man får symptom, därför kan man smitta hur försiktig man än är.
Så är det ju men jag menar att de anhöriga är mycket mer försiktiga än vad personalen är. Det framkommer ju att personal fortsätter gå mellan olika avdelningar och sprider då smittan. Personalen kommer ju mycket närmre de äldre under en mycket längre tid än vad anhöriga gör.
Citera
2020-11-05, 10:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Jo jag vet men det känns så ologiskt och tråkigt för gamlingarna att dom får träffa 5 olika personal på en dag men inte sin make/maka/son/dotter. Och så kommer smittan ändå av annan anledning än anhörig, för förr eller senare kommer den mer eller mindre. Annars får vi isolera personalen 14 dagar innan arbetspass...

Då kan dom väl kompromissa och säga att anhöriga får ta en promenad ute med rullstolen med sin gamle. Ensamhet dödar också.
Jag håller med dig och tror även jag att personalen är huvudorsaken till smittan hos de äldre, inte anhöriga. Ja, om de nu inte kommer i en grupp om 5-10 personer samtidigt och sitter inne på den äldres rum/lägenhet under flera timmar.
Citera
2020-11-05, 10:10
Medlem
Otroligs avatar
Fler individer testade, 189 301 föregående vecka men som väntat ökar positivitetsandelen kraftigt och nosar på 10%.

https://covidstatistik.se/provtagningar
Citera
2020-11-05, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Kommer 10000 tusen gränsen sprängas idag i antal döda per dygn? Just nu 9178 så inte helt osannolikt.

Antal smittade just nu 506.000 kanske även 600.000 gränsen sprängs.

Skrev ju det där 23:10 igår , det brukas ju uppdateras till cirka 2-3 tiden på natten innan det 0 ställs. Men när jag kollade statistik för gårdagen så var dödsfallen ”bara” 9067 . Att det inte ökat och dessutom försvunnit dödsfall känns ju konstigt . Någon som har en förklaring?
Citera
2020-11-05, 10:17
Medlem
Citat:
Och Tegnell hår från klarhet till klarhet, han uttalade sig i tvs morgonstund att det är de privata sammankomsterna som driver smittan. Jag menar att det är på arbetsplatsen samt i sklorna smittan sker i huvudsak. Nu vill jag se evidens för hans påstående.

Tegnell driver de sakfrågor som han tror sig ha störst möjlighet att påverka. Privata sammankomster kan man lätt stryka. Skolan är tabu att hantera (vilket då leder till att kommunerna inte förrän nu börjar diskutera hur de kan hantera det bättre, exempelvis genom att låta personalen arbeta mer barnfri tid hemma). Ärligt talat, man skall inte stänga skolorna, men det finns mycket man kan göra!

Att förhindra folk från att gå till jobbet i ännu större utsträckning är svårt om man inte börjar diskutera skolornas bemanning, samt övrig offentlig sektor. De privata företagen gör så gott de kan! De ligger ofta före FHM i dessa frågorna till och med.
Citera
2020-11-05, 10:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
FHM kommer högst ovilligt att ta i minkfrågan.

När man mer eller mindre bjöd in ett okänt virus, riskerade man detta: att det äckligt snabba viruset rör sig och muterar i en svensk djurpopulation.

FHM arbetar stenhårt för att fejka kontroll, vetenskaplig insikt och logistik. Men fasaden har flagnat för länge sedan. Minkfrågan är bara ytterligare en pinsamhet, ett misslyckande och ingen plan finns.

En debattör listade nyss orter där minkfarmer finns. Problemet är överhängande.

Regeringen och FHM har inte lyckats hantera krisen hittills, och smittade minkar kommer inte att hanteras bättre än tex pensionärerna. This is hell in a handbasket, som jänkarna säger.

Minkar är ju sluga, små och snabba rackare också. De rymmer. Att eventuellt smittade minkar kommer att rymma, känns ju som en lågoddsare..

Danskarna dödar alla minkar, vad jag vet, men inte gör det intryck på Sverige inte.

FHM verkar fö ha tvärvänt. Nu ska vi "slå tillbaka smittan" enligt FHM, men nyss skulle vi smittas i "lagom takt" och bygga upp en immunitet. Hur fan ska de ha det?

För vidare läsning och citat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRRymK/skarpta-rad-for-regioner-och-restauranger

Jag begriper inte vad man väntar på, om vi riskerar ytterligare mutationer som kan paja vaccinförsöken så är det hammaren som gäller, vad i helvete är det för fel på dem? Folkhälsomyndigheten är på väg att paja vår folkhälsa, på riktigt!

Att ge folket motstridiga fakta är helt galet och kan skjuta vilken strategi som helst i sank. Att gå från flockimmunitet till slå tillbaka smittan är kappvändande irl, det kan man göra med en åsikt men inte i ett krig där man först släppt in fienden och sen väljer bekämpa den när den grävt ner sig. Då är det för sent.

Hade man inte haft ett stabilt sinne hade man blivit mentalsjuk av det här.
Citera
2020-11-05, 10:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag håller med dig och tror även jag att personalen är huvudorsaken till smittan hos de äldre, inte anhöriga. Ja, om de nu inte kommer i en grupp om 5-10 personer samtidigt och sitter inne på den äldres rum/lägenhet under flera timmar.

Klart det huvudsak är personalen. Är du anhörig och har symtom åker du ju inte till din släkting. Går du på timmar och är utrikesfödd och har fått en 6 månader snabbutbildning till usk via arbetsförmedlingen, då kanske man inte har råd att tacka nej. Du vet då kanske inte arbetsgivaren ger lika mycket timmar sedan om man är sjuk ofta. Addera det att de springer mellan sina brukare. Detta är en generalisering av hur det ofta ser ut.
Citera
2020-11-05, 10:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det känns lite som att vi är i situationen i Tjernobyl precis innan det small när de hörde ett brummande ljud, det var locket på reaktorn som vibrerade.
Ja, det surrar i öronen sedan länge, konstigt att inte alla hör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in