Citat:
Ursprungligen postat av
GaretheGOLFERbale
Det finns 38 farmer i 6 regioner enligt djurrättsalliansen. Det rör sig om 12 samhällen som borde sättas under strikt karantän. Allmänheten måste varnas. Det skulle vara förödande om Corona 2.0 får spridning i Sverige.
Omkring hälften (19 stycken) av alla minkfarmer finns på Listerlandet utanför Sölvesborg i Blekinge. De övriga farmerna ligger i Skåne (två stycken i Kristianstad och en i Tomelilla), Småland (två farmer i Vaggeryd, en i Skillingaryd samt en farm i Tingsryd), Öland (en farm i Köpingsvik), Halland (en farm i Glommen), Västergötland (fem farmer i Skara, tre stycken i Värsås och en farm i Nossebro) samt Östergötland (en farm i Ydre). Farmerna i Tingsryd, Ydre och Värsås är relativt nystartade, de övriga har funnits under en längre tid.
Tack för info!
Jag har bott i denna tråd sedan i vintras - coronatråden på Flashback är alltid bättre än nyhetsflödet, vilket säger en hel del om vårt samhälle och medias inkompetens.
Vill man ha nyanser, snabba fakta och vettig diskussion, funkar denna tråd. TV4 och DN funkar inte.
Minknyheten borde verkligen vara het överallt och problemet med husdjur är överhängande. Om det finns enstaka fall där minkar sprider nytt virus/mutation, bör vi säkerställa att hästar, katter och hundar inte kan göra samma sak. Jag antar att det inte arbetas någonstans med problemet.
Virusets hastighet är såklart grundproblemet. Om muterat virus sprids med hjälp av diverse däggdjur (vilket jag verkligen inte hoppas) kommer det nya virusproblemet att växa lika snabbt som det första ..
Om minkfarmarna sätts i karantän, kommer det att ske för sent.
Nu väntar vi bara på att några smittade sminkar ska rymma ...
Minkar gör ju det ibland. De rymmer.
Eller så dyker de upp förvånade minkfarmare som fått smittan från djuren ...
Spännande, spännande ...