2020-11-05, 09:02
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De här gamlingarna som du pratar om har betalat för din skolgång, din sjukvård och din möjlighet till att sitta här och debattera på flashback. Du kastar dem under en buss utan skrupler. Utan dem vore du en apa på savannen! Det säger mer om dig än dem. Må du få vad du förtjänar! Du är en ynklig varelse.

Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Tidningarna rapporterar idag att de utökade restriktionerna i Uppsala inte verkar fungera. Saxat från Aftonbladet:
För två veckor sedan infördes skärpta allmänna råd i Region Uppsala. Det eftersom smittan liksom antalet inlagda på sjukhus ökade snabbt.
Men smittspridningen har inte minskat, rapporterar DN. Tvärtom.
– På ett sätt har det inte fungerat alls som tänkt. Smittspridningen har dubblerats på en vecka. Åtminstone vad det gäller antalet fall. Det fyller på sig på sjukhuset, både på intensivvårdssidan och på vanliga vårdavdelningar, säger sjukvårdsdirektör Michael Köhler, till tidningen.
Anna Gillman, smittskyddsläkare i regionen, drar slutsatsen att de lokala råden inte verkar ha fungerat.
– Om de lokala allmänna råden hade stoppat smittspridningen skulle vi ha sett effekten av det nu. Slutsatsen är att spridningen fortsatte de första dagarna. Men det kan ha effekt framåt. Vi var ett pilottest för den här typen av lokala råd, säger Anna Gillman, biträdande smittskyddsläkare i Region Uppsala till tidningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektör Michael Köhler säger till DN att det behövs mer för att hindra smittspridningen.
Enligt Anders Tegnell är det lite för tidigt att utvärdera huruvida råden varit effektiva.
– Det tar säkert ett par till tre veckor innan man får ett genomslag i smittspridningen. Vi tror och hoppas att det ska fungera.
Vill man ordentligt avtryck på smittspridningen är det gammal hederlig lockdown som gäller. Uppsalas lättmjölksvariant räcker inte till mer än att de kan hoppas på en effekt.
Citera
2020-11-05, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Felpost

Jag håller med. Och jag kände precis på samma sätt när folk triumferande skrev i denna tråden om att mängder av deras landsmän dog i våras. Jag önskar jag vore en större man så jag kunde släppa det men så är inte fallet.
Citera
2020-11-05, 09:10
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.dn.se/sverige/smittspridningen-okar-i-uppsala-trots-skarpta-rad/

De skärpta lokala råden - som Uppsala fick först av alla städer i Sverige - har inte hjälpt ett dugg. Smittan ökar bara, och det är MER folk på bussarna nu... Känns som att våra makthavare snart måste haja, att det här inte kommer att gå att lösa på frivillig väg.

Jag skulle gärna vilja ha statistik från Systembolaget t.ex., på hur många som har handlat på de orter där det är skärpta råd. Om det har blivit någon minskad försäljning sedan de infördes. Min gissning är "inte".
Citera
2020-11-05, 09:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Tidningarna rapporterar idag att de utökade restriktionerna i Uppsala inte verkar fungera. Saxat från Aftonbladet:
För två veckor sedan infördes skärpta allmänna råd i Region Uppsala. Det eftersom smittan liksom antalet inlagda på sjukhus ökade snabbt.
Men smittspridningen har inte minskat, rapporterar DN. Tvärtom.
– På ett sätt har det inte fungerat alls som tänkt. Smittspridningen har dubblerats på en vecka. Åtminstone vad det gäller antalet fall. Det fyller på sig på sjukhuset, både på intensivvårdssidan och på vanliga vårdavdelningar, säger sjukvårdsdirektör Michael Köhler, till tidningen.
Anna Gillman, smittskyddsläkare i regionen, drar slutsatsen att de lokala råden inte verkar ha fungerat.
– Om de lokala allmänna råden hade stoppat smittspridningen skulle vi ha sett effekten av det nu. Slutsatsen är att spridningen fortsatte de första dagarna. Men det kan ha effekt framåt. Vi var ett pilottest för den här typen av lokala råd, säger Anna Gillman, biträdande smittskyddsläkare i Region Uppsala till tidningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektör Michael Köhler säger till DN att det behövs mer för att hindra smittspridningen.
Enligt Anders Tegnell är det lite för tidigt att utvärdera huruvida råden varit effektiva.
– Det tar säkert ett par till tre veckor innan man får ett genomslag i smittspridningen. Vi tror och hoppas att det ska fungera.
Ska man skylla på studenterna tro? Fast Västerbotten som också har en stor studentstad, Umeå, verkar ha klarat sig bra hittills.
Citera
2020-11-05, 09:12
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell var med på Morgonstudion för en stund sen.

Smittan sprids främst på privata sammankomster.

Smittan sprids inte på kollektivtrafiken och besökare på äldreboenden har inte med sig smittan dit.

Inte ett ord om minkar med programledarna frågade inte heller.

Låter nästan som om smittan är intelligent. Hur vet den om det är privat fest eller fullsmockad spårvagn?

Om man har privat fest i en buss, vad händer då?
Citera
2020-11-05, 09:14
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.dn.se/sverige/smittspridningen-okar-i-uppsala-trots-skarpta-rad/

De skärpta lokala råden - som Uppsala fick först av alla städer i Sverige - har inte hjälpt ett dugg. Smittan ökar bara, och det är MER folk på bussarna nu... Känns som att våra makthavare snart måste haja, att det här inte kommer att gå att lösa på frivillig väg.

Jag skulle gärna vilja ha statistik från Systembolaget t.ex., på hur många som har handlat på de orter där det är skärpta råd. Om det har blivit någon minskad försäljning sedan de infördes. Min gissning är "inte".

Snarare ökad eftersom folk återigen hamstrar. Jag bor på landsbygden men åkte genom ev mindre stad nyligen och det var extremt mycket folk i deras nybyggda galleria.
Citera
2020-11-05, 09:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Snarare ökad eftersom folk återigen hamstrar. Jag bor på landsbygden men åkte genom ev mindre stad nyligen och det var extremt mycket folk i deras nybyggda galleria.

Ja, men grejen med just alkohol är att de flesta inte klarar av att hamstra det. Utan de dricker så länge som de har något hemma, och sedan måste de ut igen. Jag tycker att vi skulle ha stängt Systembolagen under den här tiden. Och det beslutet borde ha tagits på kvällen efter stängning någon dag, så att ingen hade hunnit hamstra massor. Skulle dessutom fått massor av andra positiva effekter på folkhälsan! (Och det är inte för sent än.)
Citera
2020-11-05, 09:17
Medlem
.Dostoj.s avatar
I Sverige får regionerna be om att få skärpta restriktioner.

Får se om Tegnell ger sitt godkännande eller tycker det är onödigt.

https://omni.se/ytterligare-nio-regioner-vill-ha-skarpta-allmanna-rad/a/rggKRK
Citera
2020-11-05, 09:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Låter nästan som om smittan är intelligent. Hur vet den om det är privat fest eller fullsmockad spårvagn?

Om man har privat fest i en buss, vad händer då?

Det är det nya, man träffas på bussen/tunnelbanan istället för hemma. Party på bussen med BYOB haha
Citera
2020-11-05, 09:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nåja, politikerna jobbar ju ändå på folkets uppdrag. De representerar sina väljare och måste lyssna om väljarna vill att de ska agera. Det är något helt annat än att bara agera om de får 700 miljoner.

Jag tycker våra politiker varit förbaskat duktiga under pandemin på att inte ge efter för aggressiva påtryckningar och dem som skrikit "stäng skolorna" högst.

Ja du har 6000 duktiga skäl att känna dig nöjd, jämför gärna med Finland. Framför gärna dina åsikter till någon som förlorat anhöriga i den här pandemin, öga mot öga.

Det var verkligen inte mitt uppdrag att släppa ett helt okänt virus löst bland befolkningen. Då är man ju inte klok! Nu sitter vi här i skiten, du med.
Citera
2020-11-05, 09:23
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag håller med till 100%.

Finns det en ny mutation, som förs från minkfarmare till samhället i stort, är det total katastrof.

Jag tror inte heller att vi gör någonting. Ansvarig minister uttryckte sig nyligen på klassiskt svenskt vis ...
"Vi gör inget särskilt nu, utan litar på att vi är trygga och kompetenta, men går det åt h-e agerar vi kraftfullt.." Ungefär så lät det.

Dvs: "Vi har 0 koll, och när det oundvikligen skiter sig, kommer vi att kasta in låtsasåtgärder, som i våras, alldeles för sent, och sen sopar vi hela skiten under mattan".

Man kan inte luta sig mot gårdagens trygghet och regler, när hotet är helt nytt och okänt.

Och sen när hade minkfarmare god djurhållning?

Gud giv mig styrka.

Det finns 38 farmer i 7 regioner enligt djurrättsalliansen. Det rör sig om 12 samhällen som borde sättas under strikt karantän. Allmänheten måste varnas. Det skulle vara förödande om Corona 2.0 får spridning i Sverige.

Omkring hälften (19 stycken) av alla minkfarmer finns på Listerlandet utanför Sölvesborg i Blekinge. De övriga farmerna ligger i Skåne (två stycken i Kristianstad och en i Tomelilla), Småland (två farmer i Vaggeryd, en i Skillingaryd samt en farm i Tingsryd), Öland (en farm i Köpingsvik), Halland (en farm i Glommen), Västergötland (fem farmer i Skara, tre stycken i Värsås och en farm i Nossebro) samt Östergötland (en farm i Ydre). Farmerna i Tingsryd, Ydre och Värsås är relativt nystartade, de övriga har funnits under en längre tid.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-11-05 kl. 09:30.
Citera
2020-11-05, 09:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
I Sverige får regionerna be om att få skärpta restriktioner.

Får se om Tegnell ger sitt godkännande eller tycker det är onödigt.

https://omni.se/ytterligare-nio-regioner-vill-ha-skarpta-allmanna-rad/a/rggKRK

Trumpnell tycker ju inte covid är så farligt o bagatelliserar viruset så han gör väl så lite som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in