2020-11-05, 08:48
Medlem
Pethuglins avatar
[quote=trazke|73493270]Idag så går Frankrike om Sverige vad gäller avlidna/antal invånare. Och inom dom närmsta dagarna lär även Montenegro springa förbi. Sverige rasar snart ut från ”Topp20- listan”.[/QUOTE

Det här är ingen tävling!
Du låter som en sportkommentator eller någon som kommenterar Melodifestivalen.

Hela världen är mitt i en fruktansvärd pandemi, inget att skämta om.
Citera
2020-11-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Sverige ska minkarna uppnå flockimmunitet

Ha ha ja det är väl så ..

Jag tänker att virusets hastighet är grundproblemet, alltid. Så enkelt är det väl? Det smittar snabbt och muterar snabbt. Det har tydligen hunnit med tusentals mutationer redan (globalt antar jag inte i Sverige).

Vi har också bjudit det på "mutationsyta" så att säga, gett det i princip fri lejd överallt, inklusive hos riskgrupperna, som vi tappade direkt. De var i princip skyddslösa från början.

Om det nu börjar studs mellan djur och människor, kan vi slutligen anse att situationen är bortom all kontroll. Vi har inte ens koll på svenska människor. Hur fan ska vi punktmarkera, testa och isolera minkar, katter, hundar osv?

Vi vet inte när och hur de aktuella minkarna (i Sverige och Danmark) smittades, eller hur de eventuellt smittar djurskötare osv .. vi har inte ens forskat färdigt på det ursprungliga coronavisruset. En ny djurburen mutation är en extra enskild katastrof som Sverige troligen inte kan hantera överhuvudtaget. Kolla hur det gått hittills.

Jag säger som jag sagt sedan i vintras: Vi får hjälpa varandra att tänka och var och en får se om sitt hus .. myndigheterna och regeringen kommer uppenbarligen inte att tänka åt oss.

Vintern verkar bli motsatsen till FHM:s förhoppningar ... Sjukhuset i V-ås gick nyss i stabsläge.

Gute reise, allihop.
Citera
2020-11-05, 08:50
Avslutad
[quote=Pethuglin|73494149]
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Idag så går Frankrike om Sverige vad gäller avlidna/antal invånare. Och inom dom närmsta dagarna lär även Montenegro springa förbi. Sverige rasar snart ut från ”Topp20- listan”.[/QUOTE

Det här är ingen tävling!
Du låter som en sportkommentator eller någon som kommenterar Melodifestivalen.

Hela världen är mitt i en fruktansvärd pandemi, inget att skämta om.

Det är absolut inget skämt. Däremot är det en pik till dom i denna tråden som kom i byxan varje dag som Sverige låg värre och värre till i våras och steg på listan över dödlighet/befolkning.

Om du inte var en utav dom behöver du inte ta åt dig.
Citera
2020-11-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Sverige ska minkarna uppnå flockimmunitet

Ja men vi vill plana ut kurvan. Det är det viktigaste. Minkarnas kurva ska planas ut långsamt.
Citera
2020-11-05, 08:53
Medlem
Tidningarna rapporterar idag att de utökade restriktionerna i Uppsala inte verkar fungera. Saxat från Aftonbladet:
För två veckor sedan infördes skärpta allmänna råd i Region Uppsala. Det eftersom smittan liksom antalet inlagda på sjukhus ökade snabbt.
Men smittspridningen har inte minskat, rapporterar DN. Tvärtom.
– På ett sätt har det inte fungerat alls som tänkt. Smittspridningen har dubblerats på en vecka. Åtminstone vad det gäller antalet fall. Det fyller på sig på sjukhuset, både på intensivvårdssidan och på vanliga vårdavdelningar, säger sjukvårdsdirektör Michael Köhler, till tidningen.
Anna Gillman, smittskyddsläkare i regionen, drar slutsatsen att de lokala råden inte verkar ha fungerat.
– Om de lokala allmänna råden hade stoppat smittspridningen skulle vi ha sett effekten av det nu. Slutsatsen är att spridningen fortsatte de första dagarna. Men det kan ha effekt framåt. Vi var ett pilottest för den här typen av lokala råd, säger Anna Gillman, biträdande smittskyddsläkare i Region Uppsala till tidningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektör Michael Köhler säger till DN att det behövs mer för att hindra smittspridningen.
Enligt Anders Tegnell är det lite för tidigt att utvärdera huruvida råden varit effektiva.
– Det tar säkert ett par till tre veckor innan man får ett genomslag i smittspridningen. Vi tror och hoppas att det ska fungera.
Citera
2020-11-05, 08:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är givetvis inte rätt. Exakt hur tankegångarna har varit kring detta vet vi inte, men det har inte blivit bra.

Jag får ff betala för att läsa artiklar om corona, så jag undrar vad pengarna var till för, det är en legitim fråga som fordrar ett svar.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
FHM, Tegnell och Löfven är verkligen en förfärlig kombination. Rena skräckfilmen.

Tegnell ljuger och klantar sig helt obehindrat, FHM verkar totalt impotent och Löfven bara gömmer sig, fegisen.

Danskarna hae precis börjat massavliva minkar.

Har FHM nämnt djurproblemet en enda gång?

Tegnell var med på Morgonstudion för en stund sen.

Smittan sprids främst på privata sammankomster.

Smittan sprids inte på kollektivtrafiken och besökare på äldreboenden har inte med sig smittan dit.

Inte ett ord om minkar med programledarna frågade inte heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vi vet att FHM och svensk media är kompletta amatörer.

Någon som vet vilka samhällen i Sverige som har minkfarmer så att allmänheten varnas?

Dessa samhällen måste sättas under strikt karantän, helst igår.

USA, Holland, Spanien och Danmark har tagit tag i detta snabbt. Man varnar Polen och Kina, jag tar för givet att Kina och Polen agerar. Vad gör Sverige? Jag tar för givet att svensk media och FHM inte gör någonting.

Jag håller med till 100%.

Finns det en ny mutation, som förs från minkfarmare till samhället i stort, är det total katastrof.

Jag tror inte heller att vi gör någonting. Ansvarig minister uttryckte sig nyligen på klassiskt svenskt vis ...
"Vi gör inget särskilt nu, utan litar på att vi är trygga och kompetenta, men går det åt h-e agerar vi kraftfullt.." Ungefär så lät det.

Dvs: "Vi har 0 koll, och när det oundvikligen skiter sig, kommer vi att kasta in låtsasåtgärder, som i våras, alldeles för sent, och sen sopar vi hela skiten under mattan".

Man kan inte luta sig mot gårdagens trygghet och regler, när hotet är helt nytt och okänt.

Och sen när har minkfarmare god djurhållning?

Gud giv mig styrka.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-11-05 kl. 09:17.
Citera
2020-11-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell var med på Morgonstudion för en stund sen.

Smittan sprids främst på privata sammankomster.

Smittan sprids inte på kollektivtrafiken och besökare på äldreboenden har inte med sig smittan dit.

Inte ett ord om minkar med programledarna frågade inte heller.

Fantastiskt. Men frågor om minkarna kommer, och troligen för sent.
Citera
2020-11-05, 08:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Personligt problem som "inte drabbar dig"? Vad snackar du om?
Cancer är väl i allra högsta grad något som någon gång kommer att drabba alla? Oftast många gånger värre än vad det här jävla viruset någonsin är kapabel till.

"Inget kollektiv i Sverige", nähe, så alla sjukhus och all vård är något som bedrivs helt i egenintresse utan syfte för kollektivet? Alla skolor, allt rättsväsende, brandkår. Allt det är bara privata egoistiska organisationer som skiter i "kollektivet"?
Om du inte ser dig som "en i kollektivet" och skiter i dina medmänniskor är upp till dig. Som tur är så är vi en majoritet i det här landet som bryr oss om varandra.

Vem har sagt att nationalism är hemskt och vadf-n har det att göra med en virus-sjukdom???

Det är ju inte så att cancer smittar precis. Var det svårt att förstå det?
Citera
2020-11-05, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Tidningarna rapporterar idag att de utökade restriktionerna i Uppsala inte verkar fungera. Saxat från Aftonbladet:
För två veckor sedan infördes skärpta allmänna råd i Region Uppsala. Det eftersom smittan liksom antalet inlagda på sjukhus ökade snabbt.
Men smittspridningen har inte minskat, rapporterar DN. Tvärtom.
– På ett sätt har det inte fungerat alls som tänkt. Smittspridningen har dubblerats på en vecka. Åtminstone vad det gäller antalet fall. Det fyller på sig på sjukhuset, både på intensivvårdssidan och på vanliga vårdavdelningar, säger sjukvårdsdirektör Michael Köhler, till tidningen.
Anna Gillman, smittskyddsläkare i regionen, drar slutsatsen att de lokala råden inte verkar ha fungerat.
– Om de lokala allmänna råden hade stoppat smittspridningen skulle vi ha sett effekten av det nu. Slutsatsen är att spridningen fortsatte de första dagarna. Men det kan ha effekt framåt. Vi var ett pilottest för den här typen av lokala råd, säger Anna Gillman, biträdande smittskyddsläkare i Region Uppsala till tidningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektör Michael Köhler säger till DN att det behövs mer för att hindra smittspridningen.
Enligt Anders Tegnell är det lite för tidigt att utvärdera huruvida råden varit effektiva.
– Det tar säkert ett par till tre veckor innan man får ett genomslag i smittspridningen. Vi tror och hoppas att det ska fungera.

Har annars kan man reagera på Tegnells uttalande?
- Vi tror och hoppas att det ska fungera.

Och om det inte gör det då? Man ser att det fungerat dåligt hittills, men när folk inser det - då kommer de att skärpa till sig? Folk kommer inte att skärpa till sig förrän någon de känner blir ordentligt sjuk. Det är så folk i allmänhet fungerar.
Citera
2020-11-05, 09:02
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Har annars kan man reagera på Tegnells uttalande?
- Vi tror och hoppas att det ska fungera.

Och om det inte gör det då? Man ser att det fungerat dåligt hittills, men när folk inser det - då kommer de att skärpa till sig? Folk kommer inte att skärpa till sig förrän någon de känner blir ordentligt sjuk. Det är så folk i allmänhet fungerar.

När Adam Alsing tragiskt gick bort såg vi en sådan effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in