2020-11-05, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vägrar gå in i konspirationsteorier. Men det ligger något i det du säger.

Jag vill egentligen inte heller tro på någon konspiration, även om jag medger att jag tänkt tanken. Mer troligt är att det helt enkelt är en mindre lyckad hantering. Man vågade inte ta bort förbudet, men fick mer och mer påtryckningar från anhöriga etc. Till slut gav man med sig, vilket blev vid en väldigt olycklig tidpunkt, och med minnet av den kritik man fick när man hade förbud, så drar man sig i det längsta för att införa det igen. Ungefär så tror och hoppas jag att det ligger till.
Citera
2020-11-05, 01:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Tänk att det alltså finns människor som tycker att vi ska offra unga människors hela framtid för att dementa 90-åringar på äldreboenden ska få leva en kvart extra.

Vi måste för helvete kunna skydda äldreboenden utan att stänga ner hela samhället. Om inte, ja då är priset inte värt att betala. Tyvärr, men ingen vettig människa kan tycka att det är det.

Äldrevården har i Sverige varit usel i åratal - det är det som gjort att Sverige har höga dödstal på äldreboenden (inte någon annanstans). Inte Sveriges strategi och bristen på restriktioner. Tar du bort äldreboenden, misskötseln av denna och den paliativa vården som sätts in där (mord/dödshjälp) har Sverige knappt några dödsfall alls. Detta alltså utan en samhällsförstörande lockdown. Tar du bort den stora andelen mörkhyade med för lågt D-vitaminvärde som inte är anpassade för dessa breddgrader blir det ännu lägre.

Seriöst, hur jävla dum i huvudet är man om man förespråkar lockdown?

"Men vi måste ju rädda liiiv "

Ja, precis. Lockdown dödar fler än vad viruset gör, det begriper varenda femåring.

Rädda liv - avbryt lockdowns.

Fortsätt skriv i tråden, din inställning visar ju tydligt vad som är fel på oss. Hur tar man bort den stora andelen mörkhyade med för lågt d-vitaminvärde?
Citera
2020-11-05, 01:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Många permitterade skulle också kunna bli smittspårare (även om det ökar rejält, så är smittspårning man aldrig slutar med i alla fall), och få in dessa i arbete att ringa upp och kartlägga vår smittspridning som kommer vara mycket värdefullt framöver.

Ja, självklart borde smittspårningen ha byggts ut redan när epidemin blev känd. Precis som du nämner, så hade man under våren kunnat utbilda permiterad personal från andra yrkesgrupper.

Från Sveriges Television:
Smittspårarna är överbelastade – hinner inte med alla samtal i tid

Antalet smittade av coronaviruset har ökat explosionsartat sedan Region Uppsala började smittspåra. Nu vittnar de som har i uppdrag att ringa in smittan om en pressad arbetssituation och att man behöver bli fler.
...
Telefonerna går med andra ord varma. Den första veckan när regionen började smittspåra var det 34 nya fall att kolla upp. För någon vecka sedan var den siffran uppe i 347 stycken, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten.

– Det viktiga är att vi hinner ringa alla inom den smittsamma fasen, säger Jenny Johansen.

Hinner ni med det?

– Inte i den utsträckning vi hade velat, nej.
I Sveriges Televisions inslag sägs att smittspårningen inleddes först i augusti. Då hade epidemin redan pågått i många månader. Det är en enorm skandal. Jag kan inte se någon annan anledning till detta, än att Folkhälsomyndigheten ville att viruset skulle spridas, för att bygga upp immunitet genom infektion.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Men om man som FoHM jobbar med ögonblicksbilder får vi nog avancerad smittspårning när nästa pandemi kommer?

När nästa stora epidemi kommer, så måste Anders Tegnell vara borta. Anders Tegnells kumpaner måste också bort. Hela Folkhälsomyndigheten behöver avskaffas.
Citera
2020-11-05, 01:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag vill egentligen inte heller tro på någon konspiration, även om jag medger att jag tänkt tanken. Mer troligt är att det helt enkelt är en mindre lyckad hantering. Man vågade inte ta bort förbudet, men fick mer och mer påtryckningar från anhöriga etc. Till slut gav man med sig, vilket blev vid en väldigt olycklig tidpunkt, och med minnet av den kritik man fick när man hade förbud, så drar man sig i det längsta för att införa det igen. Ungefär så tror och hoppas jag att det ligger till.

Det vore ju oerhört kortsiktigt tänkande. Jag lider säkert av det själv. Men what the fuck liksom
Citera
2020-11-05, 01:30
Medlem
Citat:
Jo, det finns många aspekter av allt kring detta, och det finns inget som är bra, bara olika grad av dåligt. Men hanteringen av äldreboenden är ändå märklig. I somras, när smittspridningen var väldigt låg, då hade man kvar förbudet. Och behöll det till 1 oktober, då det fanns en klar tendens till ökning, om än från låga nivåer. Och man ändrar inte det nu när det exploderar.
Bättre hade varit att ta bort förbudet i somras, och återinföra det 1-2 månader när smittan är som värst. Nu har man i princip gjort tvärtom, förbud när det var låg smitta, och ej förbud när det är hög smitta.

Många åldringar på boenden har säkerligen mått allt sämre psykiskt/själsligt av att inte fysiskt få träffa sina nära under sina sista månader/sista år i livet. Därav hävde man förbudet efter att ha haft detta under ett halvår.
Citera
2020-11-05, 01:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, självklart borde smittspårningen ha byggts ut redan när epidemin blev känd. Precis som du nämner, så hade man under våren kunnat utbilda permiterad personal från andra yrkesgrupper.

Från Sveriges Television:
Smittspårarna är överbelastade – hinner inte med alla samtal i tid

Antalet smittade av coronaviruset har ökat explosionsartat sedan Region Uppsala började smittspåra. Nu vittnar de som har i uppdrag att ringa in smittan om en pressad arbetssituation och att man behöver bli fler.
...
Telefonerna går med andra ord varma. Den första veckan när regionen började smittspåra var det 34 nya fall att kolla upp. För någon vecka sedan var den siffran uppe i 347 stycken, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten.

– Det viktiga är att vi hinner ringa alla inom den smittsamma fasen, säger Jenny Johansen.

Hinner ni med det?

– Inte i den utsträckning vi hade velat, nej.
I Sveriges Televisions inslag sägs att smittspårningen inleddes först i augusti. Då hade epidemin redan pågått i många månader. Det är en enorm skandal. Jag kan inte se någon annan anledning till detta, än att Folkhälsomyndigheten ville att viruset skulle spridas, för att bygga upp immunitet genom infektion.

När nästa stora epidemi kommer, så måste Anders Tegnell vara borta. Anders Tegnells kumpaner måste också bort. Hela Folkhälsomyndigheten behöver avskaffas.
`
Det finns massor med lyktstolpar för dem, även om jag inte tycker om det!
Citera
2020-11-05, 01:41
Medlem
Jag blir ärligt talat orolig för många av er i tråden, er överdrivna oro är inte nyttig för er.
Självklart, covid-19 är en allvarlig sjukdom och människor dör utav den. Vi ska självklart ta den på fullt allvar.

Men fan ni måste skaffa perspektiv i det hela, vad är risken att du kommer att dö i Covid?
Är du inte en 70+ med underliggande sjukdomar så är risken, statistiskt sett, så liten att du ska vara mer rädd för att halka i badrummet.

Varje dag - året om, så får typ 170 personer i Sverige en cancer-diagnos. DET är något ni ska vara oroliga för

Varje dag, året om, så får typ 70 personer i Sverige en hjärtinfarkt där många dör utav den direkt. DET är något ni ska vara oroliga för

Hade ni vart lika jävla livrädda om Aftonhoran visat dödsfall av Cancer istället? Den mätaren hade i så fall bara i år hittills visat typ 22,000 döda Svenskar av Cancer i olika åldrar. Sen hade den tickat på orubbat med minst 65 cancerdöda per dag.

Respektera sjukdomen så som ni respekterar andra faror i livet, följ råden och använt sunt förnuft. Sluta att maniskt googla forskningsrapporter, följa dödskurvor eller annat som inte gör annat än förpestar era liv och långsamt förvandlar er till tråkiga j-a pessimister som ingen vill ha med att göra.

Använd munskydd om du vill, gör inte det om du inte vill. Var glad att du bor i ett land där du relativt mot större delen av världen kan ha ett jävla bra och tryggt liv.

Den här jävla pandemin kommer att ta slut, det är ett faktum. Passa på att göra något produktivt av all extratid vi alla helt plötsligt fått, och börja se fram mot att livet så sakta framöver kommer att återvända till det normala.
Citera
2020-11-05, 01:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Det är något seriöst fel med våra politiker som ger efter för påtryckningar. Jag ger inte efter, jo möjligtvis om ni ger mig 700 miljoner. Allt har sitt pris, eller?
Citera
2020-11-05, 01:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Menar du DN när du skriver ”rapportering”? Tja, de rapporterar ju vad UL säger, citatet är ju ULs.
Eller menar du UL? Tja, de delger ju bara fakta, dvs att det är trångt.
Väx upp!
Vad då väx upp? Ditt svar är lika meningslöst som ULs kommentar om mycket folk som åker buss, utan att de sätter det i relation till normala variationer i bussåkandet. Var det kanske ändå färre än vad som är normalt under rådande omständigheter? Som tid på året, väder de aktuella dagarna etc. Vad har det med corona att göra? Uppsala är rätt stort (och UL täcker ett mycket större område än så). Dessutom har många i storstäder inte egen bil (Uppsala är Sverige 4e största stad) och där finns drösvis av studenter varav de flesta inte har bil. Så även om det är fullt på bussarna så kan det ju vara bara de som måste som åker buss. Folk kanske har en timmes promenad från arbetsplatsen o dyl, och har kanske barn att laga middag åt, och då har man inte tid att, trött efter jobbet, promenera hem bara för att man om möjligt bör undvika kollektivtrafik. Väx upp själv och var lite realistisk. ULs kommentar är helt menlös och tycks bara vara larvigt alarmistisk. Varför tror de folk åker buss i vanliga fall då? Ren nöjesåkning för att det är så kul? Larvpottor!

Så hur många i en storstad kan egentligen skippa bussen på grund av pandemin? Förmodligen inte särskilt många alls av de som i normala fall tar buss.
Citera
2020-11-05, 01:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Jag blir ärligt talat orolig för många av er i tråden, er överdrivna oro är inte nyttig för er.
Självklart, covid-19 är en allvarlig sjukdom och människor dör utav den. Vi ska självklart ta den på fullt allvar.

Men fan ni måste skaffa perspektiv i det hela, vad är risken att du kommer att dö i Covid?
Är du inte en 70+ med underliggande sjukdomar så är risken, statistiskt sett, så liten att du ska vara mer rädd för att halka i badrummet.

Varje dag - året om, så får typ 170 personer i Sverige en cancer-diagnos. DET är något ni ska vara oroliga för

Varje dag, året om, så får typ 70 personer i Sverige en hjärtinfarkt där många dör utav den direkt. DET är något ni ska vara oroliga för

Hade ni vart lika jävla livrädda om Aftonhoran visat dödsfall av Cancer istället? Den mätaren hade i så fall bara i år hittills visat typ 22,000 döda Svenskar av Cancer i olika åldrar. Sen hade den tickat på orubbat med minst 65 cancerdöda per dag.

Respektera sjukdomen så som ni respekterar andra faror i livet, följ råden och använt sunt förnuft. Sluta att maniskt googla forskningsrapporter, följa dödskurvor eller annat som inte gör annat än förpestar era liv och långsamt förvandlar er till tråkiga j-a pessimister som ingen vill ha med att göra.

Använd munskydd om du vill, gör inte det om du inte vill. Var glad att du bor i ett land där du relativt mot större delen av världen kan ha ett jävla bra och tryggt liv.

Den här jävla pandemin kommer att ta slut, det är ett faktum. Passa på att göra något produktivt av all extratid vi alla helt plötsligt fått, och börja se fram mot att livet så sakta framöver kommer att återvända till det normala.

Vi är oroliga för cancer också, men det är ett personligt problem som inte drabbar dig! Pandemin är ett kollektivt problem, det är synd att vi inte har något kollektiv i Sverige! Du vet det som kallas nationalism, det som är så hemskt!
Citera
2020-11-05, 02:00
Medlem
Citat:
Det är något seriöst fel med våra politiker som ger efter för påtryckningar. Jag ger inte efter, jo möjligtvis om ni ger mig 700 miljoner. Allt har sitt pris, eller?

Det är givetvis inte rätt. Exakt hur tankegångarna har varit kring detta vet vi inte, men det har inte blivit bra.
Citera
2020-11-05, 02:04
Medlem
Citat:
Vi är oroliga för cancer också, men det är ett personligt problem som inte drabbar dig! Pandemin är ett kollektivt problem, det är synd att vi inte har något kollektiv i Sverige! Du vet det som kallas nationalism, det som är så hemskt!

Personligt problem som "inte drabbar dig"? Vad snackar du om?
Cancer är väl i allra högsta grad något som någon gång kommer att drabba alla? Oftast många gånger värre än vad det här jävla viruset någonsin är kapabel till.

"Inget kollektiv i Sverige", nähe, så alla sjukhus och all vård är något som bedrivs helt i egenintresse utan syfte för kollektivet? Alla skolor, allt rättsväsende, brandkår. Allt det är bara privata egoistiska organisationer som skiter i "kollektivet"?
Om du inte ser dig som "en i kollektivet" och skiter i dina medmänniskor är upp till dig. Som tur är så är vi en majoritet i det här landet som bryr oss om varandra.

Vem har sagt att nationalism är hemskt och vadf-n har det att göra med en virus-sjukdom???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in