Citat:
Ursprungligen postat av
z-z-z
Vitne 2:
(23.06.2020)
I det hun skulle krysse veien utenfor huset sitt, la hun merke til en rødfarget bil som kom mot henne. Det satt to personer foran og en kvinne i baksetet.
– Jeg la merke til sjåføren. Han hadde maske på, eller en slags hette, slik at hele ansiktet var dekket, bortsett fra øynene og munnen. Jeg så ham rett i øynene, forteller hun.
Men det var synet av kvinnen i baksetet som gjorde sterkest inntrykk på Eriksen.
– Damen stirret veldig på meg, og jeg lurte på hvorfor hun gjorde det. Hun var blek, og jeg opplevde at hun hadde et alvorlig og desperat blikk. De øynene glemmer jeg ikke, forteller vitnet.
– Kan det ha vært noen andre enn Anne-Elisabeth Hagen du så?
– Jeg har veldig vondt for å tro det, blant annet på grunn hårfasongen, rødskjæret i håret og det bleke ansiktet.
https://www.tv2.no/a/11513128/
Edit: Om vitne 1: Jeg forstår det også slik (som du skrev) at bilen ble stående en stund, ettersom vitnet rakk å gjøre så mange observasjoner av detaljer.
Det var det publiserte passbildet av AE som gjorde at vitne 1 kjente henne igjen:
(15.06.2020)
9. januar 2019 går politiet offentlig ut og forteller at Anne Elisabeth Hagen er antatt bortført. Saken dominerer nyhetsbildet, men Irene reagerer ikke umiddelbart når hun leser om det.
– Jeg hadde jo nærmest fortrengt denne opplevelsen, så det var først et par dager senere jeg så dette passbildet av Anne Elisabeth Hagen at alt kom tilbake til meg.
https://www.tv2.no/a/11499053/
Ja, när det gäller vittne 1, så hade det blivit trängsel med två eller tre bilar som blev stående nära
varandra några sekunder, som jag minns att jag läst. Då hann vittne 1 se in i bilen.
Om vittne 2 stod stilla ett ögonblick då hon just kommit ut från sitt hus och den röda bilen passerade förbi nära henne, hade hon nog möjlighet att uppfatta personerna i bilen.
Om detta var AEH uppstår frågan:
Är det möjligt att hon ramlat eller skuffats nedför trappan och skadats så att det uppstått blod och släpspår och därefter tvingats in i en bil för transport bort?
Att hennes kläder låg ihopvikta på en stol: Kan hon ha varit påklädd då hon överfölls och fått fläckar på kläderna - och de tvingade henne byta kläder före avfärd?