2020-11-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nu var inte frågan till mig men några fonder och dess utveckling i år:

SEB Latinamerikafond -42%
Nordea 1 - Latin America -40%
SEB Östeuropa exkl. Ryssland -37%
SEB Östeuropa -36%

Fyll gärna på med bottennapp!
Jag bottenfiskade lite i Latinamerika nyligen, men fick inget napp. Det verkar inte finnas någon botten där. Det bara fortsatte nedåt och jag tappade tålamodet när det samtidigt fanns annat som gick plus.

SEB:s Latinamerikafond ligger inte bara på -40% för året utan också för decenniet:

1 år -40,72 %
3 år -26,87 %
5 år -5,07 %
10 år -40,81 %

Jag skulle vänta tills man ser en tydlig vändning, men inte ens då ha så stora förhoppningar på den Latinamerikanska "tillväxtmarknaden".
Citera
2020-11-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Är det inte en runaway gap igen som kanske sker?

Kanske blir gap fil ändå
Citera
2020-11-04, 22:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Kanske blir gap fil ändå

Mja, det som hände nu mot slutet var att de kortare tidsintervallen fick en reset för saker som RSI mm. Utöver det har en sk 'bull flag' skapats för S&P. En sådan kan givetvis bryta både upp och ned, men att det går ned är som sagt inte alltid dåligt. I just detta fall krävdes det i princip nedgång för senare uppgång (pga oscillatorerna som RSI m fl, dessa går liksom aldrig upp till 100 på 30 min, 1h etc).

Bull flag:
https://www.forex.academy/wp-content/uploads/2020/03/2E61D519-80CE-4F74-A7ED-0A9A4E6A2686.png

Skärmdump, SPX @ 15 min:
https://i.imgur.com/bRgmptp.png

Men du kanske bara pratade om tysken? Jag tenderar att titta mer på den marknad som är öppen. :)
Citera
2020-11-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mja, det som hände nu mot slutet var att de kortare tidsintervallen fick en reset för saker som RSI mm. Utöver det har en sk 'bull flag' skapats för S&P. En sådan kan givetvis bryta både upp och ned, men att det går ned är som sagt inte alltid dåligt. I just detta fall krävdes det i princip nedgång för senare uppgång (pga oscillatorerna som RSI m fl, dessa går liksom aldrig upp till 100 på 30 min, 1h etc).

Bull flag:
https://www.forex.academy/wp-content/uploads/2020/03/2E61D519-80CE-4F74-A7ED-0A9A4E6A2686.png

Skärmdump, SPX @ 15 min:
https://i.imgur.com/bRgmptp.png

Men du kanske bara pratade om tysken? Jag tenderar att titta mer på den marknad som är öppen.

Kollade på sp future 5 min graf.
På 3435 är det ett typ luft ner till 3428.

Det var nära att gå ner mot 3428, undrar om jag missuppfattat grejen med gap fils
Citera
2020-11-04, 22:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Kollade på sp future 5 min graf.
På 3435 är det ett typ luft ner till 3428.

Det var nära att gå ner mot 3428, undrar om jag missuppfattat grejen med gap fils

Du måste ha tittat på någon CFD som stänger när handeln avslutas eller något.
Citera
2020-11-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag bottenfiskade lite i Latinamerika nyligen, men fick inget napp. Det verkar inte finnas någon botten där. Det bara fortsatte nedåt och jag tappade tålamodet när det samtidigt fanns annat som gick plus.

SEB:s Latinamerikafond ligger inte bara på -40% för året utan också för decenniet:

1 år -40,72 %
3 år -26,87 %
5 år -5,07 %
10 år -40,81 %

Jag skulle vänta tills man ser en tydlig vändning, men inte ens då ha så stora förhoppningar på den Latinamerikanska "tillväxtmarknaden".

Jag håller med. Gjorde det samma och det gick inget vidare. Valde sen Indien som har gått hyfsat och som jag tror har betydligt mer att ge.
Citera
2020-11-05, 10:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
USA-börsens påverkan på Stockholmsbörsen är nästan total. Någon annan som noterat den gradvisa förskjutningen från "Trump har ordnat världens bästa börsklimat med skatteesänkningar" till "Om Joe Biden (skattehöjare) blir USA-president blir det lugnare i USA och det är bra för börsen". När så ologiska motsatser både presenteras som sanningar så är det något som inte stämmer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-05 kl. 10:12.
Citera
2020-11-05, 10:07
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
USA-börsens påverkan på Stockholmsbörsen är nästan total. Någon annan som noterat den gradvisa förskjutningen från "Trump har ordnat världens bästa börsklimat med stakkesänkningar" till "Om Joe Biden (skattehöjare) blir USA-president blir det lugnare i USA och det är bra för börsen". När så ologiska motsatser både presenteras som sanningar så är det något som inte stämmer.

Wall street gillar en president som är en lame duck. Biden kommer inte kunna göra någonting med en republikansk senat. Därför tokrusar bigtech för de riskerar inte längre att drabbas av regleringar. Höjningar av bolagskatter och reavinstskatt på aktier kan vi också glömma. Därför panikköper folk nu sina favoritaktier som de dumpat innan valet.

Det här är bästa scenariot för big tech och andra storföretag med produktion i Kina.
Citera
2020-11-05, 10:14
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Wall street gillar en president som är en lame duck. Biden kommer inte kunna göra någonting med en republikansk senat. Därför tokrusar bigtech för de riskerar inte längre att drabbas av regleringar. Höjningar av bolagskatter och reavinstskatt på aktier kan vi också glömma. Därför panikköper folk nu sina favoritaktier som de dumpat innan valet.

Det här är bästa scenariot för big tech och andra storföretag med produktion i Kina.
Har även du haft åsikten "Trump är bäst för börsen"? Och vad hände sen med de tankarna?

För mig känns din/andras argumentation anpassad efter verkligheten i efterhand. Trump hatade visserligen Amazon, men det är Biden som kommer att stycka Amazon och google, eller ta Bezos miljarder med höga skatter. Om han inte avlider och Kamala Harris blir president. Då blir det ännu värre för USAs företag.

Biden har lovat återställa företagsskatterna, så det kommer han att göra. Bra för börsen? Tydligen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-05 kl. 10:19.
Citera
2020-11-05, 10:22
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Har även du haft åsikten "Trump är bäst för börsen"? Och vad hände sen med de tankarna?

För mig känns din argumentation anpassad efter verkligheten i efterhand. Trump hatade visserligen Amazon, men självklart är det Biden som kommer att stycka Amazon och google. Om han inte avlider och Kamala Harris blir president. Då blir det ännu värre.

Biden har lovat återställa företagsskatterna, så det kommer han att göra. Bra för börsen? Tydligen.

Jag tror fortfarande att Trump är bäst för hela börsen. Notera att det var big tech som tokrusade. Facebook med hela 8% t.ex. Dow Jones laggade efter rejält.

Det är inte Biden som lagstiftar om skattehöjningar. Det är kongressen och då senaten ser ut att bli republikansk kan han glömma skattehöjningar. Det är därför börsen tokrusade. Han måste dessutom kompromissa om han ska stycka big tech och republikaner och demokrater har helt olika syn på hur en sådan styckning ska gå till.

Det som var inprisat var en blue wave. Dvs att demokrater skulle vinna allt.
Citera
2020-11-05, 10:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det som var inprisat var en blue wave. Dvs att demokrater skulle vinna allt.
Den inprisningen, inkluderat corona som är den kostsammaste olycka som någonsin drabbat mänskligheten, är 10% ner mellan januari och november 2020...

Sedan Trump tillträdde har Dow Jones rusat 60% som jämförelse. Sedan kan börsen väl rusa 60% till när han avgår. Jag är dock inte med på logiken.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-05 kl. 10:29.
Citera
2020-11-05, 12:38
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
USA-börsens påverkan på Stockholmsbörsen är nästan total. Någon annan som noterat den gradvisa förskjutningen från "Trump har ordnat världens bästa börsklimat med skatteesänkningar" till "Om Joe Biden (skattehöjare) blir USA-president blir det lugnare i USA och det är bra för börsen". När så ologiska motsatser både presenteras som sanningar så är det något som inte stämmer.

Jag har också frågat mig vad som driver de senaste dagarnas uppgång i USA. Det är för stora uppgångar för att vara oberoende av någon speciell händelse. Händelsen som är i fokus nu är såklart valet.

Men vilken bedömning görs av valet? Det tycks mig som uppgångarna gick hand i hand med att det blev klarare och klarare att Biden är favorit. Frågan är då hur man värderar att Trump, i fallet av en Bidenvinst, skulle löpa amok i sin lame duck-period. Om man ser Biden som stabilitet borde uppgången i så fall komma efter januari när Trump är borta. Det känns väl riskabelt att gå händelserna i förväg och redan försöka prisa in vad Trump kommer göra under perioden.

Sen får man ta i beaktande att covid går lös totalt i USA återigen och det är inte osannolikt att Biden inför restriktioner olikt Trump. I det fallet får man anta att börsen skulle ta stryk.

Sammantaget håller jag med om att utvecklingen just nu är ganska osammanhängande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in