Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
USA-börsens påverkan på Stockholmsbörsen är nästan total. Någon annan som noterat den gradvisa förskjutningen från "Trump har ordnat världens bästa börsklimat med skatteesänkningar" till "Om Joe Biden (skattehöjare) blir USA-president blir det lugnare i USA och det är bra för börsen". När så ologiska motsatser både presenteras som sanningar så är det något som inte stämmer.
Jag har också frågat mig vad som driver de senaste dagarnas uppgång i USA. Det är för stora uppgångar för att vara oberoende av någon speciell händelse. Händelsen som är i fokus nu är såklart valet.
Men vilken bedömning görs av valet? Det tycks mig som uppgångarna gick hand i hand med att det blev klarare och klarare att Biden är favorit. Frågan är då hur man värderar att Trump, i fallet av en Bidenvinst, skulle löpa amok i sin lame duck-period. Om man ser Biden som stabilitet borde uppgången i så fall komma efter januari när Trump är borta. Det känns väl riskabelt att gå händelserna i förväg och redan försöka prisa in vad Trump kommer göra under perioden.
Sen får man ta i beaktande att covid går lös totalt i USA återigen och det är inte osannolikt att Biden inför restriktioner olikt Trump. I det fallet får man anta att börsen skulle ta stryk.
Sammantaget håller jag med om att utvecklingen just nu är ganska osammanhängande.