2020-10-26, 09:23
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Absolut, även fast man jobbar på en myndighet exempelvis så kan man givetvis vara en väldigt duktig jurist. Det styrker ju bara faktumet att det är ''viktigt'' att klara sig igenom utbildingen med goda betyg för att kunna slå sig in ordentligt redan från tidig start.

Förstår samtidigt inte allt detta fokus på betyg. Har börjat smått med att söka heltidstjänster lagom till att jag är klar i sommar och noterade att det är förvånansvärt många arbetsgivare som INTE efterfrågar betyg om man bortser från större byråer. Såklart finns det myndighetstjänster och företag som vill ha detta, men de hör absolut inte till majoriteten.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2020-10-26 kl. 09:25.
Citera
2020-10-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Förstår samtidigt inte allt detta fokus på betyg. Har börjat smått med att söka heltidstjänster lagom till att jag är klar i sommar och noterade att det är förvånansvärt många arbetsgivare som INTE efterfrågar betyg om man bortser från större byråer. Såklart finns det myndighetstjänster och företag som vill ha detta, men de hör absolut inte till majoriteten.

Har en helt annan erfarenhet än dig men är det judiska byråer eller advokfirmor som inte bryr sig om betygen?På de flesta mer kvalificerade tjänster är betygen enormt viktiga ( inom staten kan du exempelvis överklaga tillsättningsbeslut).

Aldrig varit med om att söka en juristtjänst när de inte varit intresserade av betyg.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-10-26 kl. 10:26.
Citera
2020-10-26, 10:21
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Har en helt annan erfarenhet än dig men är det judiska byråer eller advokfirmor som inte bryr sig om betygen?På de flesta mer kvalificerade tjänster är betygen enormt viktiga ( inom staten kan du exempelvis överklaga tillsättningsbeslut).

Aldrig varit med om att söka en juristtjänst när de inte varit intresserade av betygen.

Jag vågar emellertid inte svara på om de kollar betyg längre fram, har enbart haft telefonintervjuer / inväntar svar från de tjänster jag sökt. Ska också tilläggas att jag själv var förvånad, framför allt på de tjänster som multinationella storföretag önskar tillsätta.

Med det sagt så tror jag ett stort engagemang krävs under juritprogrammet, typ meriterande extrajobb.
Citera
2020-10-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Jag vågar emellertid inte svara på om de kollar betyg längre fram, har enbart haft telefonintervjuer / inväntar svar från de tjänster jag sökt. Ska också tilläggas att jag själv var förvånad, framför allt på de tjänster som multinationella storföretag önskar tillsätta.

Med det sagt så tror jag ett stort engagemang krävs under juritprogrammet, typ meriterande extrajobb.

Jo det är alltid bra med meriterande extrajobb. Flytande språkkunskaper i typ arabiska, persiska (utöver engelska) osv är också positivt på många ställen.

PS, hoppas det går kanon med jobbsöket.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-10-26 kl. 10:32.
Citera
2020-10-26, 11:14
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik4fun
FEK I Innehåller:
Organisation I (7.5P)
Redovisning I (7.5P)
Marknadsföring I (7.5P)
Finansiering I (7.5P)
Organisation och Redovisning ges på höstterminen, Marknadsföring och Finansiering ges på vårterminen om man vill läsa på halvfart. Sökte bara på de två första inför våren då jag tänkte att man borde läsa kurserna i ''rätt'' ordning.
Kan ge ett praktiskt tips om att Finansieringskurserna går att gå i princip när som helst (svårighetsgraden motsvarar max 1 HP på JP). Lär du dig formlerna och kör en helg med ex-tentor är det en "gratis" kurs om du inte är intresserad av att faktiskt lära dig finans, på den fysiska tentamen fick man ett formelhäfte varmed det går att lösa ut alla svaren om du gjort ex-tentorna.

Kul att höra om jobbsökandet ovan, det stämmer överens med min uppfattning efter att ha följt jobbannoner på Linkedin. Är man villig att flytta verkar kraven på kvalificerade tjänster i mindre orter vara väldigt överkomliga dessutom (t.ex. efterfrågar vissa kommunaljurist tjänster enbart x års erfarenhet, detsamma gäller vissa tjänster som föredragande; men då på myndighet, de jag sett på domstol fordrar notariemeritering).

Edit: Såg inlägget gällande språkkunskaper ovan, vilka ytterligare språk skulle kunna vara meriterande? Har läst latin tidigare och har därigenom lätt att ta till mig språk samt har gått i tankarna att fylla på med ett 4e språk ett tag. Jag har däremot 0 intresse av att lära mig de språken som nämndes (mest för att de är "oeleganta"). Hur ser det ut med asiatiska språk, ger det någon fördel?
Senast redigerad av Sandtag 2020-10-26 kl. 11:17.
Citera
2020-10-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Kan ge ett praktiskt tips om att Finansieringskurserna går att gå i princip när som helst (svårighetsgraden motsvarar max 1 HP på JP). Lär du dig formlerna och kör en helg med ex-tentor är det en "gratis" kurs om du inte är intresserad av att faktiskt lära dig finans, på den fysiska tentamen fick man ett formelhäfte varmed det går att lösa ut alla svaren om du gjort ex-tentorna.

Kul att höra om jobbsökandet ovan, det stämmer överens med min uppfattning efter att ha följt jobbannoner på Linkedin. Är man villig att flytta verkar kraven på kvalificerade tjänster i mindre orter vara väldigt överkomliga dessutom (t.ex. efterfrågar vissa kommunaljurist tjänster enbart x års erfarenhet, detsamma gäller vissa tjänster som föredragande; men då på myndighet, de jag sett på domstol fordrar notariemeritering).

Edit: Såg inlägget gällande språkkunskaper ovan, vilka ytterligare språk skulle kunna vara meriterande? Har läst latin tidigare och har därigenom lätt att ta till mig språk samt har gått i tankarna att fylla på med ett 4e språk ett tag. Jag har däremot 0 intresse av att lära mig de språken som nämndes (mest för att de är "oeleganta"). Hur ser det ut med asiatiska språk, ger det någon fördel?

Nej tvivlar på det. Däremot de språk som många av de som kommit till Sverige på senaste år pratar (arabiska, tigranji, turkiska, somaliska, pashtu, persiska, ibo, ryska för att nämna några exempel).

Arabiska och persiska är dessutom väldigt vackra språk med enormt många som talar dem (framförallt arabiska).
Citera
2020-10-26, 14:48
Medlem
Citat:

Spanska kan vara meriterande om du vill jobba med migrationsrätt. Många som kommer hit från Latinamerika fortfarande. Inte så svårt att lära sig för en svensk.

Arabiska, kinesiska och andra asiatiska språk på en användbar nivå är väldigt ambitiöst om du frågar mig. Lär ta några år.
Citera
2020-10-26, 14:59
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Spanska kan vara meriterande om du vill jobba med migrationsrätt. Många som kommer hit från Latinamerika fortfarande. Inte så svårt att lära sig för en svensk.

Arabiska, kinesiska och andra asiatiska språk på en användbar nivå är väldigt ambitiöst om du frågar mig. Lär ta några år.

För att få användbar kinesiska eller säg japanska så måste du bo där minst 2+ år (och då studera på heltid) för att du ska liksom komma upp på den nivån. Det kommer du aldrig göra i Sverige om du är inte någon språksavant. Ta 30 hp i kinesiska i Sverige och du kommer kunna beställa nudlar liksom. Är det meriterande i arbetssammanhang?
Citera
2020-10-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
För att få användbar kinesiska eller säg japanska så måste du bo där minst 2+ år (och då studera på heltid) för att du ska liksom komma upp på den nivån. Det kommer du aldrig göra i Sverige om du är inte någon språksavant. Ta 30 hp i kinesiska i Sverige och du kommer kunna beställa nudlar liksom. Är det meriterande i arbetssammanhang?
Haha ja ungefär det jag misstänkte, låter mer som läten för mig och man måste ju lära sig helt nytt skriftspråk.

Bara att lära sig ett inte så främmande språk typ franska, tyska eller spanska tar tid. Man kan nog lära sig på mindre än ett år om man lägger ner mycket tid och har fallenhet. För att det ska vara meriterande måste man ju kunna prata flytande, skriva och läsa.
Citera
2020-10-26, 15:24
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Haha ja ungefär det jag misstänkte, låter mer som läten för mig och man måste ju lära sig helt nytt skriftspråk.

Bara att lära sig ett inte så främmande språk typ franska, tyska eller spanska tar tid. Man kan nog lära sig på mindre än ett år om man lägger ner mycket tid och har fallenhet. För att det ska vara meriterande måste man ju kunna prata flytande, skriva och läsa.

Exakt du måste kunna använda det hyffsat obehindrat i arbetssammanhang. Att komma till den nivån krävs MINST 2 års heltidsstudier i landet ifråga om vi pratar om ett asiatiskt språk. Då gäller det även att plugga hårt.
Citera
2020-10-26, 16:21
Medlem
Citat:

Tack för tipsen! Är det någon delkurs i FEK I eller FEK II som är lite mer krävande? Hur ser det ut med obligatorier? Risk för krock med JP?
Citera
2020-10-26, 16:38
Medlem
Citat:

Kraven kan vara lågt satta men sedan är det ju frågan vilka kvalifikationer den hade som fick jobbet. Sedan har man väl lyckats skaffa arbetslivserfarenhet så är man ju inne i systemet. Det svåraste är ju att fixa första riktiga juristjobbet.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-10-26 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in