2020-11-04, 16:18
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Heja Finland! Med all rätt. Önskar Sverige var lika metodiska men vad kan man vänta sig av Löfven? Vi får göra en utredning efter pandemin typ.

Han väntar på rätt tillfälle!
Citera
2020-11-04, 16:19
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Stockholm.

Rent objektivt menar du att ” ingen” har munskydd och alla skiter i rekommendationer i Stockholm?
Känns märkligt
Citera
2020-11-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
hardusettminapa förnekar ju i vissa av sina inlägg att det överhuvudtaget finns en coronakris och menar att antal vårdade på IVA mm är helt normala säsongssiffror.

Jag ville betona att så är absolut inte fallet. Det här är något exceptionellt.

Inte en enda vecka under den svåra influensäsongen 2017-2018 översteg antal personer på IVA (pga influensa) 55 st. Och vi har redan 85 st på IVA, trots att coronasäsongen hösten/vintern 2020/2021 precis har börjat.

Om man ska använda samma mått enligt SIRI, rapporterade fall på IVA per vecka så var det 60 stycken influensafall inrapporterade vecka 6 2018-2019.

För covid-19 var det 60 fall vecka 44, och vid toppen i våras 382 fall vecka 15.

Så ja, covid-19 genererade 6 gånger fler fall på IVA än influensa i våras. Hur hösten kommer bli i relation till i våras är oklart. Hittills är det klart att ökningen i våras var från 20 till 382 (19,3x) mellan vecka 11 till 15, och nu i höst från 15 till 60 mellan vecka 40-44 (4x).
Senast redigerad av TAD2 2020-11-04 kl. 16:25.
Citera
2020-11-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men som du redan fått information om var det knappat några influensafall på IVA vid den här tidpunkten förra året heller. Å andra sidan vet jag inte varför vi i överhuvudtaget diskuterar frågan. Det här är en Covid19 tråd och det förs tillförlitlig statistik på hur många som vårdas för Covid19 på landets IVA-enheter. Hur många som vårdas för andra orsaker på våra sjukhus inkl IVA är fullständigt ointressant, både för 2019 och 2020.
Antalet IVA fall avseende Covid 19 har stigit kraftigt senaste tiden. Likaså antalet övriga sjukhusinläggningar pga Covid19, liksom antalet positiva test som relation av totala antalet test. Allt går således åt fel håll.

Det var ju du som påstod att det inte var några IVA-fall tidigare. Och det är det inte heller per definition om du ska räkna in covid-19, för sjukdomen fanns inte innan detta året. IVA-fallen som funnits tidigare år har relaterats till influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Vad tror ni? Känns som det laboreras/fingras febrilt med siffror just nu!

700 på "vanliga sjukhus" dvs Inskrivna/Inlagda officiellt.

Mörkertal på folk inne för undersökning/i väntan på läkare/stannat över natten osv.

Mörkertal på barn/ungdomar på "vanliga sjukhus", endast barn/ungdomar 0-9/10-17 på IVA visas på intensivvårdsregistret.

"IVA" Har stannat på 70-80 i snart en vecka. Trots 700+ på "infektionsavdelningar". Något är skumt med IVA rapporteringen.

Frågan är hur pass sjuka de som är inlagda på infektionsavdelningar ÄR.

Puttas de sakta in i IVA statistiken om det "går dåligt för dom".

En fabricerad "latency" i IVA statistiken.

Dvs IVA statistiken "hålls ner" genom att inte uppdateras förrän ett stort antal avlider.

Först då fylls samma IVA statistik på med nya, vilket håller en jämnare statistik.

Dödstalen hoppade plötsligt till 6013. +68 st på en vecka!

På det sättet kan IVA "aldrig bli fullt".

Färre kommer att behöva läggas in på IVA p g a vården har lärt sig mkt om behandling av covid. Men tack för att du delar med dig hur tankarna kan gå i en konspiratorisk och halvparanoid hjärna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Rent objektivt menar du att ” ingen” har munskydd och alla skiter i rekommendationer i Stockholm?
Känns märkligt

Ingen på ICA idag iaf.

Frågar du mig om jag sett folk med munskydd svarar jag, ja.

Av de jag sett uppskattar jag att 1-5% av de som besöker mataffärer har munskydd.

Att ingen har munskydd påstår jag inte.
Citera
2020-11-04, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Färre kommer att behöva läggas in på IVA p g a vården har lärt sig mkt om behandling av covid. Men tack för att du delar med dig hur tankarna kan gå i en konspiratorisk och halvparanoid hjärna.

I see. Du ser kritiskt tänkande som paranoia.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-04 kl. 16:36.
Citera
2020-11-04, 16:24
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
700 på "vanliga sjukhus" dvs Inskrivna/Inlagda officiellt.

Mörkertal på folk inne för undersökning/i väntan på läkare/stannat över natten osv.

Mörkertal på barn/ungdomar på "vanliga sjukhus", endast barn/ungdomar 0-9/10-17 på IVA visas på intensivvårdsregistret.

"IVA" Har stannat på 70-80 i snart en vecka. Trots 700+ på "infektionsavdelningar".

Frågan är hur pass sjuka de som är inlagda på infektionsavdelningar ÄR.

Är den "on hold" för att sen "puttas in" sakta i "inlagda på IVA" -statistiken om det "går dåligt för dom".

En fabricerad "latency" i IVA statistiken.

Dvs IVA statistiken "hålls ner" genom att inte uppdateras förrän ett stort antal avlider.

Först då fylls samma IVA statistik på med nya, vilket håller en jämnare statistik.

På det sättet kan IVA "aldrig bli fullt".

Svårt att veta när man inte kan sitta som en fluga på väggen och se och höra vad som sker.

Kommer någon ihåg när man gick ifrån den dagliga rapporteringen och varför man gjorde det?
Citera
2020-11-04, 16:25
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Alla minkar i Danmark ska avlivas berättade statsministern för ett par minuter sedan. Danmark är störst i världen på minkuppfödning till pälsindustrin, och har några miljoner djur. Man uttrycker igen stor oro över att mink-muterat Covid-19 virus just nu sprids bland lokalbefolkningen i vissa delar av landet.

Kan du länka till källa?
Citera
2020-11-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kan det hända att man sparat lite dödsfall som man släpper i dag och i går då folk och media har fullt upp med valet i USA och därför kanske inte lägger märke till det?
För denna vecka har det ju redan rapporterats 60 dödsfall.
Kan säkert stämma
Citera
2020-11-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ingen på ICA idag iaf.

Frågar du mig om jag sett folk med munskydd svarar jag, ja.

Av de jag sett uppskattar jag att 1-5% av de som besöker mataffärer har munskydd.

Att ingen har munskydd påstår jag inte.
Möjligtvis oftare man ser kineser i sverige med munskydd..har sett några kineser cyklandes med munskydd på.. och några i butiken,..men de kanske var japaner.
Citera
2020-11-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kan det hända att man sparat lite dödsfall som man släpper i dag och i går då folk och media har fullt upp med valet i USA och därför kanske inte lägger märke till det?
För denna vecka har det ju redan rapporterats 60 dödsfall.

Jag förstår inte hur ni orkar med era konspirationsteorier!
Ni är ju sjuka i huvudet.
Man kan ha många synpunkter på strategin, men dödstalen är några av de mest exakta i världen. Det vet ni ju.
Det bästa ni kan komma med är att de väntar med att släppa dom.

Jag säger det igen!
Det är regionerna som rapporterar dödsfallen, inte FHM. Dom sammanställer bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in