2020-11-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Dessutom Halland har ökat extremt mycket.

Speciellt bland äldre. Jag håller mig inne så mycker det går och håller avstånd osv. Jag tar detta seriöst. Men ibland måste man faktiskt handla mat. Hela affären var BARA gamla 30 stycken i 70+ åldern går runt där.

Min vän jobbar på ett café i halmstad BARA gamla som sitter där och hostar rakt ut och fnyser och äcklar sig.

Och normalt sätt är det blandat där. Både ungdomar, barnfamiljer osv.
Köp maten online, har du inte den möjligheten så bor du på en väldig liten ort och då är det knappast någon trängsel i butiken!
Citera
2020-11-04, 15:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Varför stänger man inte ner fritidsaktiviteter för barn yngre än 2005? Händer det något magiskt på femtonårsdagen förutom att man får knulla runt och köra moppe?

Folk börjar väl ifrågasätta påståendet att barn inte smittar i skolan. Å andra sidan kör man ju med öppna gymnasieskolor också, så det känns ju inte som någon röd tråd direkt.

Det handlar om att förbjuda det roliga och behålla det som betecknas som viktigt i relation till ekonomin. Detsamma gäller borden på restauranger. Händer något speciellt när man blir mer än 8 personer vid SAMMA bord? Drar man isär borden så blir det säkrare? Trodde knappt mina öron när jag hörde nyheten igår. Man undrar hur diskussionen gick när man kom fram till det beslutet. Hade väl varit mer logiskt att förbjuda sittande gäster helt i sådana fall och enbart erbjudit take-away.
Citera
2020-11-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det kommer fortfarande inte vårdas fler för Covid19 på IVA för att vi går in i influensasäsong.
Däremot kommer färre vårdas för influensa, eftersom det är högst rimligt att anta att vi får en mycket mild influensasäsong, då riktlinjer om social distansering osv, även gör att smittan för influensa sprids mindre.

Att allt fler vårdas för Covid19 på intensiven är alltså helt oberoende av influensan.

Som sagt covid-19 fanns inte vid denna tidpunkt förra året, eller någon tidigare år. Då hade vi influensa där vården drabbades mer eller mindre varje säsong.

Att det är covid-19 som kommer dominera denna säsong har jag inga tvivel om, och har heller inte sagt något emot.
Citera
2020-11-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Snacket om vårdkollaps, kaos och panik hörde vi ju hela våren. När kommer denna kollaps egentligen? Detta tjat om systemkollaps här på flashback börjar bli genuint tröttsam. Läget kommer bli sämre innan det blir bättre, det är vi överens om, men lägg ner hysterin.
Bara en sådan sak att det går att testa sig mer generellt i samhället som privatperson gör idag att läget känns 10 omgångar bättre än i Mars.

Ja, enligt domedagsprofeterna här på FB har ju Sverige varit i fritt fall och kollapsat senaste 20 åren. Denna kollaps sitter snarare i deras mer eller mindre schizofrena/paranoida huvuden.

Därmed inte sagt att vi alla närmsta månaderna över vintern behöver hålla i och hålla ut på samma sätt som vi gjorde i våras för att minska smittan och hjälpa vården. Så jävla svårt är det inte!
Citera
2020-11-04, 16:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt covid-19 fanns inte vid denna tidpunkt förra året, eller någon tidigare år. Då hade vi influensa där vården drabbades mer eller mindre varje säsong.

Att det är covid-19 som kommer dominera denna säsong har jag inga tvivel om, och har heller inte sagt något emot.

Men som du redan fått information om var det knappat några influensafall på IVA vid den här tidpunkten förra året heller. Å andra sidan vet jag inte varför vi i överhuvudtaget diskuterar frågan. Det här är en Covid19 tråd och det förs tillförlitlig statistik på hur många som vårdas för Covid19 på landets IVA-enheter. Hur många som vårdas för andra orsaker på våra sjukhus inkl IVA är fullständigt ointressant, både för 2019 och 2020.
Antalet IVA fall avseende Covid 19 har stigit kraftigt senaste tiden. Likaså antalet övriga sjukhusinläggningar pga Covid19, liksom antalet positiva test som relation av totala antalet test. Allt går således åt fel håll.
Citera
2020-11-04, 16:06
Bannlyst
Munskydd är inte farliga.

Om Sverige inte kör en lockdown fram till jul behövs munskydd.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-04 kl. 16:29.
Citera
2020-11-04, 16:10
Medlem
Alla minkar i Danmark ska avlivas berättade statsministern för ett par minuter sedan. Danmark är störst i världen på minkuppfödning till pälsindustrin, och har några miljoner djur. Man uttrycker igen stor oro över att mink-muterat Covid-19 virus just nu sprids bland lokalbefolkningen i vissa delar av landet.
Citera
2020-11-04, 16:14
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finland: 293 nya fall av coronasmitta

Finland kämpar på och några planer på att sprida smittan bland befolkningen har man inte.

Lugnare spridning av coronaviruset – ”Vi är nu i inbromsningsfasen”

källa yle

Hyvä Suomi 🇫🇮
Hoppas att det håller i sig!
Citera
2020-11-04, 16:14
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Vad tror ni? Känns som det laboreras/fingras febrilt med siffror just nu!

700 på "vanliga sjukhus" dvs Inskrivna/Inlagda officiellt.

Mörkertal på folk inne för undersökning/i väntan på läkare/stannat över natten osv.

Mörkertal på barn/ungdomar på "vanliga sjukhus", endast barn/ungdomar 0-9/10-17 på IVA visas på intensivvårdsregistret.

"IVA" Har stannat på 70-80 i snart en vecka. Trots 700+ på "infektionsavdelningar". Något är skumt med IVA rapporteringen.

Frågan är hur pass sjuka de som är inlagda på infektionsavdelningar ÄR.

Puttas de sakta in i IVA statistiken om det "går dåligt för dom".

En fabricerad "latency" i IVA statistiken.

Dödstalen hoppade plötsligt till 6013. +68 st på en vecka!

Sett ett antal helikoptrar/5 st ambulanser på Nynäsvägen, på 5 minuter.

Skiten verkar braka totalt.

Fullt med folk på ICA, 1 meters avstånd, inga med munskydd.

Vet inte vart du bor men jag ser munskydd överallt på Ica osv , Göteborg och Malmö. Ser till och med hela tiden folk som cyklar och kör bil ensam med munskydd .
Citera
2020-11-04, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vet inte vart du bor men jag ser munskydd överallt på Ica osv , Göteborg och Malmö. Ser till och med hela tiden folk som cyklar och kör bil ensam med munskydd .

Stockholm.
Citera
2020-11-04, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Är väl inte så konstigt, är väl lite mer så det ska vara mitt i en pandemi.
Citera
2020-11-04, 16:18
Medlem
Dbloodss avatar
Danmark har fått lite problem.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/mette-f.-det-er-noedvendigt-at-aflive-alle-mink-i-danmark/8354371
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in