2020-11-04, 15:12
Medlem
Dbloodss avatar
Det snackas mycket på presskonferenser om så omfattande testning som nu görs och gjorts i Sverige. Vi är fortfarande långt ner, plats 51 i världen över antal tester per invånare. Hack i häl har vi Kuwait, Georgien och Mauritius på plats 52-54... Känns mycket dåligt för ett så pass utvecklad land som Sverige.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
]Snacket om vårdkollaps, kaos och panik hörde vi ju hela våren. När kommer denna kollaps egentligen?[/b] Detta tjat om systemkollaps här på flashback börjar bli genuint tröttsam. Läget kommer bli sämre innan det blir bättre, det är vi överens om, men lägg ner hysterin.
Bara en sådan sak att det går att testa sig mer generellt i samhället som privatperson gör idag att läget känns 10 omgångar bättre än i Mars.
Otroligt många som fått viktiga operationer och behandlingar uppskjutna.
Många dog i våras utan att få en chans till vård.
Sjukskrivningar och uppsägningar bland vårdpersonal ökar.

Vad lägger du själv för innebörd i ordet kollaps?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja den ligger något senare om du tänker kurvans utseende, men det var inte det jag skrev. Jag skrev att det är ungefär vid den här tiden det börjar öka.
Inte riktigt, du skrev:
Citat:
Jo det är ungefär den här tiden det brukar öka på IVA och annan vård för influensa.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
IVA nämns inte ens i ditt länkade dokument, vad jag kunde finna.
Citera
2020-11-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Paus i hemtester i Stockholm o lång kö i Skåne. Så svårt uttala sig om R sjunkit när folk med symptom inte kan testa sig snabbt.
Fhm vill väl minska på testerna för att få bättre siffror på smittade.
Citera
2020-11-04, 15:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag är inte förvånad. Smittan kommer att ta sig in på äldreboenden och då kommer vi få se högre siffror. Jag hoppas och räknar dock med att vi inte ska komma upp i vårens värsta dödssiffror/dag. Av den anledningen att Europas dödssiffror tycks ligga lägre nu än i våras och vi har bättre läkemedel och kunskap nu. Men det kan vara helt fel. Det är redan illa det vi nu ser.

Jag hoppas verkligen (verkligen) du har rätt. Men skillnaden är att vi har större chans att få in detta på äldreboenden tyvärr (pga munskydd). Att massor med människor inom äldrevård och hemtjänst åker omkring till sina arbeten helt utan skydd för att sen arbeta endast med visir i många många regionen gör ju att det är större risk för oss att få in i äldrevård än våra grannländer (EU) som faktiskt har reglering på munskydd i kollektivtrafik som kan minska risken att få in smittan - om (?) - smittan är luftburen. Vilket i alla fall jag misstänker starkt att den är.
Citera
2020-11-04, 15:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det ju IVA kopplade till Covid19 jag pratar om så klart. Nej, antalet på IVA ökar inte vid den här tiden varje år. Inga test som fungerar? Spännande. Berätta det för alla länder som masstester och på så vis lyckats hålla smittan under kontroll.
Smittalen som dödstalen åker i höjden -klart det är en andra våg.
Citat:
Jo det är ungefär den här tiden det brukar öka på IVA och annan vård för influensa.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

IMBILDEN har rätt. Så här års brukar i stort sett ingen ligga på IVA pga influensa.

Se sidan 17 i detta dokument, som tar upp den svåra influensasäsongen 2017-2018:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Vecka 45 ligger 0 st på IVA pga influensa. Vecka 44 är det 2 st. Vecka 46 är det 0 st. Vecka 47 är det 2 st.

Och idag? Idag så ligger det 85 stycken på IVA pga corona:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-11-04, 15:16
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Finland: 293 nya fall av coronasmitta

Finland kämpar på och några planer på att sprida smittan bland befolkningen har man inte.

Citat:
Institutet för hälsa och välfärd rapporterar 293 konstaterats ha coronasmitta det senaste dygnet.
De flesta nya fallen finns inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt, meddelar THL - 188 fall.
Egentliga Finland har 34 nya fall och Vasa sjukvårdsdistrikt 15.
Det är fortfarande rätt unga människor som insjuknar i covid-19. Av alla de personer som konstaterats smittade det senaste dygnet är 70 procent under 40 år.

Lugnare spridning av coronaviruset – ”Vi är nu i inbromsningsfasen”
Citat:
Med sjunkande siffror för antalet smittade, inga covidpatienter på sjukhuset och få positiva tester kan Österbottens coronasamordningsgrupp konstatera att Österbotten nu inte längre befinner i den värsta fasen av epidemin.
På onsdagen den 4 november uppgick incidenstalet för de 14 senaste dygnen till 61 konstaterade fall per 100 000 invånare. För knappt tre veckor sen, torsdagen den 15 oktober var sjukvårdsdistriktets incidenstal 333.
Accelerationsfasen heter egentligen den näst högsta nivån på epidemiskalan, infektionsöverläkaren Juha Salonen talar hellre om inbromsningsfasen nu när läget lugnar ner sig.
- Läget är det att vi har ett mycket lägre incidenstal i området. I Vasa är incidenstalet under 30, så det ser mycket bra ut.
Trots att läget just nu ser ljusare ut i distriktet i stort finns det kommuner där viruset sprids snabbt. Det här gäller enligt coronasamordningsgruppen Larsmo, Pedersöre, Jakobstad och Närpes.
Incidenstalet är inte det enda som bestämmer i vilken fas av epidemin ett område befinner sig. Hur andel av de tagna coronatesterna har varit positiva och hur många patienter med covid-19 som vårdas på sjukhus är också ett kriterium.
- Just nu vårdas ingen på sjukhus, vi har inte haft någon covid-patient på hela veckan. Under hösten har ingen patient vårdats på intensiven.

källa yle
Citera
2020-11-04, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Käkar du samma teflon som Tegnell?

Ha, knappast! Snarare när jag skriver något och någon inte läst vad det står innan de svarar på inlägget brukar jag påpeka detta.
Citera
2020-11-04, 15:18
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Snacket om vårdkollaps, kaos och panik hörde vi ju hela våren. När kommer denna kollaps egentligen? Detta tjat om systemkollaps här på flashback börjar bli genuint tröttsam. Läget kommer bli sämre innan det blir bättre, det är vi överens om, men lägg ner hysterin.
Bara en sådan sak att det går att testa sig mer generellt i samhället som privatperson gör idag att läget känns 10 omgångar bättre än i Mars.

70.0000 inställda operationer från Mars till Juli, läkarförbundet befarar nu 200.000 inställda operationer till årsskiftet. Är inte detta en kollaps inom sjukvården? Något vi betalar skatt för skall fungera och ge adekvat vård vid behov. Har du någon koll på hur vårdskulden ser ut nu och även innan pandemin?

Tror aldrig någon påtalat om systemkollaps eller samhällskollaps
Citera
2020-11-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
IMBILDEN har rätt. Så här års brukar i stort sett ingen ligga på IVA pga influensa.

Se sidan 17 i detta dokument, som tar upp den svåra influensasäsongen 2017-2018:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Vecka 45 ligger 0 st på IVA pga influensa. Vecka 44 är det 2 st. Vecka 46 är det 0 st. Vecka 47 är det 2 st.

Och idag? Idag så ligger det 85 stycken på IVA pga corona:

Återigen. Det är vid den här ungefär vid den här tiden det brukar öka. Jag har inte sagt att det brukar ligga 85 på IVA i influensa i november. Läs vad jag skriver, eller gå en svenskakurs.
Citera
2020-11-04, 15:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
2. Sjuka och IVA ökar varje år vid den här tiden.

Du är helt ute och cyklar.

Den svåra influensasäsongen 2017-2018 så var antal personer på IVA så här års 0 till 2 st per vecka.
Just vecka 45 var det 0:

Se sidan 17:

Idag är vi uppe i 85 st:

Och det ökar i en hög takt.
Senast redigerad av -Info- 2020-11-04 kl. 15:23.
Citera
2020-11-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
På IVA brukar det bara komma in några enstaka fall i veckan vid den här tiden på året. Det brukar ta fart i december enligt SIR.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/veckovis

Om du kikar på alla säsonger så ser du att det börjar öka från vecka 45-46 och framåt, även om det är börjar med få fall. Att det börjar med få fall är verkligen inget märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in