2020-11-04, 14:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Om vi får en liknande ökning av antal döda i Sverige som vi såg i början på mars så är vi uppe i 70-80 döda redan nästnästa helg. Kanske rentav 100 döda.

Fan vad jag är less på detta!

Du är inte ensam om att vara less. I våras hade vi lyxen att våren och sommaren kom och räddade oss. Nu har vi 7 månader fram till maj. När man suger på den karamellen så känns det som att totalt kaos väntar oss, kollaps i sjukvården och eventuellt en flockimmunitet på slutet som gör att det klingar av naturligt. Men först kaos och panik. Om de inte gör något dvs. Arma svenska folk.
Citera
2020-11-04, 14:44
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ja, det är en ackumulerad siffra sen igår så det innefattar flera olika datum. Ej så att alla 31 avled 3/11 utan de ligger mellan 21/10 och 3/11 enligt graf.

Så egentligen har Sverige aldrig haft så låga siffror i höst som FHM basunerat ut.
Man fyller på siffrorna i efterhand till avliden datum men vanligt folk tänker inte och lever i tron att siffrorna var låga.

Sverige skulle ha världens bästa rapportering men rapporterar endast fyra dagar i veckan. Det är inte bra eftersom de flesta länderna klarar av att rapportera varje dag.
Citera
2020-11-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det ju IVA kopplade till Covid19 jag pratar om så klart. Nej, antalet på IVA ökar inte vid den här tiden varje år.

Jo det är ungefär den här tiden det brukar öka på IVA och annan vård för influensa.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
I region Västerbotten har dom infört krav på munskydd därför att vårdpersonal börjat smitta varandra. Hela sommaren har jag och anhöriga i riskgrupp som besökt hälsocentraler mötts av läkare utan munskydd. Klokt nog anade jag på förhand att vården inte hade skyddsutrustning och skaffade egen. Bevisar att Sverige är ett U-land och att landstinget inte bryr sig om äldre.
Ja, det är fullkomligt vansinne, hur tänker de? Som du säger, personalen smittar varandra och då går det ut över personalen själva samt ledningen som får hålla på och fixa och trixa för att täcka upp vakanserna. Det talar sitt tydliga språk att det är först när ledningen begriper att det går ut över dem själva och personalen som de ändrar inställning. Ingen tanke om att de faktiskt smittat patienter under hela den här tiden. Hjälp!!!🤦🏼‍♀️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Helgardering BR Donut...
Tror du att det kommer gå upp och ner fram till april eller tror du det går stadigt uppåt nu i många veckor till?

I länder med total lockdown har antalet smittade ändå ökat i flera veckor efter de trädde i kraft (för att sedan sjunka). Min gissning är att situationen nu kommer att förvärras till, den grad att vanliga människor själva kommer att leva som i en "partiell" lockdown (Jobb,hem repeat). Det tror jag inträffar inom några veckor, att antalet nya fall/dödsfall gör människor medvetna igen.

För att svara på din fråga med en motfråga: Varför skulle antalet smittade gå ned?

edit: Gissar det baserat på att det var helt tomt på t.ex barer i mars.
Senast redigerad av Vitalejonet 2020-11-04 kl. 14:50.
Citera
2020-11-04, 14:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 29
Nya fall: 3202

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror nya avlidna: 9, 7, 8, 9, 3.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 2131, 979, 681, 533, 397.
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
29 avlidna?? Är det sen igår?
Visst rapporterade dom 31 st avlidna igår?
Nu börjar ju siffrorna på avlidna skena iväg rätt fort. Trist.

Nu är det inte bara antal IVA-vårdade som ökar kraftigt utan nu börjar även antal dödsfall öka i en allt högre takt.

Det känns som att vi fortsätter där vi slutade i våras. Sommaren var bara en "periodpaus". Nu fortsätter matchen.

Igår rapporterades 31 avlidna.
Idag rapporterades 29 avlidna.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hmm intressant fråga. Framgick inte men man hoppas ju att sjukvården hajar till om de börjar se återkommande fall...

Det där med flockimmunitet och att vi skulle ha det i maj och det skulle rädda oss under hösten osv, kan man ju blankt avskriva iaf. Det gjorde jag redan i våras iofs. Men om nu någon fortf. hoppades på det...
Kul att du är tillbaks!

Ja, om många nu smittas en andra gång bör de ju reagera och sprida ut informationen. Jag svarade samma användare att de flesta som blev sjuka i våras fick ju inte testa sig men de känner ju såklart igen symptomen och kan vara relativt säkra på att de haft covid ( om de nu inte bara fick mycket lätta symptom )? Jag tänker att om de nu får samma symptom igen och de testar positivt i höst bör de ju gå ut med detta till media eller liknande?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jo det är ungefär den här tiden det brukar öka på IVA och annan vård för influensa.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Finns inget som pekar på att fler vårdas på IVA för influensa det här året. Det kommer vara färre. Allt annat vore jättekonstigt. Kommer antagligen vara rekordlågt detta år. Dessutom görs en åtskillnad på diagnos, så ingen osäkerhet på den punkten.
Citera
2020-11-04, 14:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vi får nöja oss med flockstupiditet i vissa centrala kluster, det borde väl vara bevisat vid det här laget. Det är dock ingen större tillgång när man skall hantera en pandemi, tvärtom.

Även om 50% är immuna så räcker det inte om R0 är 3 för COVID-19, vilket det mycket väl kan vara. 2-6 enligt expertisen.
Ja, CovidKorkad är numera ett begrepp som innefattar flera miljontals invånare, inte bara de stackare som fått kognitiva problem efter sin covid-19 infektion.
Citera
2020-11-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du är inte ensam om att vara less. I våras hade vi lyxen att våren och sommaren kom och räddade oss. Nu har vi 7 månader fram till maj. När man suger på den karamellen så känns det som att totalt kaos väntar oss, kollaps i sjukvården och eventuellt en flockimmunitet på slutet som gör att det klingar av naturligt. Men först kaos och panik. Om de inte gör något dvs. Arma svenska folk.

Snacket om vårdkollaps, kaos och panik hörde vi ju hela våren. När kommer denna kollaps egentligen? Detta tjat om systemkollaps här på flashback börjar bli genuint tröttsam. Läget kommer bli sämre innan det blir bättre, det är vi överens om, men lägg ner hysterin.
Bara en sådan sak att det går att testa sig mer generellt i samhället som privatperson gör idag att läget känns 10 omgångar bättre än i Mars.
Citera
2020-11-04, 14:58
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Snacket om vårdkollaps, kaos och panik hörde vi ju hela våren. När kommer denna kollaps egentligen?

Varför tror du så många äldre dog i våras samtidigt som vårdkapaciteten var på max?
Citera
2020-11-04, 14:59
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det är inte det minsta förvånande!

Dödssiffrorna släpar efter lite och med tanke på hur stor ökningen av smittade och inlagda på sjukhus är så kommer dödssiffrorna skjuta i höjden de närmsta veckorna. Frågan är bara var den peakar/dygn? Kurvan för smittspridningen och vårdade på sjukhus pekar fortfarande uppåt. I våras så peakade den på drygt 100 döda/dygn. Kan bli lägre och kan bli högre.

Vad vi vet är att smittspridningen lär pågå i stor omfattning mycket längre än i våras.

Jag är inte förvånad. Smittan kommer att ta sig in på äldreboenden och då kommer vi få se högre siffror. Jag hoppas och räknar dock med att vi inte ska komma upp i vårens värsta dödssiffror/dag. Av den anledningen att Europas dödssiffror tycks ligga lägre nu än i våras och vi har bättre läkemedel och kunskap nu. Men det kan vara helt fel. Det är redan illa det vi nu ser.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-04 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in