2020-11-04, 12:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Äldreboendens personal har numera munskydd/visir vid all nära kontakt oavsett om smitta finns eller ej. Åtminstone i Stockholm.

Det låter helt perfekt. Tack för info.

Det fanns ett reportage från Uppsala tror jag det var för cirka 1 vecka sen på Aktuellt där de visade deras nya hygienrutiner med endast visir och handsprit.

Vet du om alla äldreboenden har så i Stockholm? Är det smittskydd som varit på och arbetat för att personalen ska ha munskydd? Visir är ju standard vid nära kontakt med äldre enligt FoHM.
Citera
2020-11-04, 12:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Socialstyrelsen sa ju igår att lagren var fulla, de ljög alltså.

Nej de sa att lagret var gott - just exakt nu.

Det kan ju ändras under kort tid när alla regioner skriker efter skyddsmaterial när både testning och antal smittade går upp. Jag tänkte just på att socialstyrelsen sa just nu. Det kom ingen följdfråga.
Citera
2020-11-04, 12:15
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Smittan skenar i Sthlm

Rekordspridning av coronaviruset sker nu i Stockholm.

Under förra veckan analyserades sammanlagt 38 207 tester för pågående infektion av covid-19. Av dessa var 16,3 procent positiva. Aldrig tidigare, inte sedan masstestning av personer med symtom infördes i slutet av sommaren, har så många testats positivt. Andelen positiva provsvar veckan dessförinnan, vecka 43, var 8,4 procent.
(AB live för en stund sen, mer info där).

Kan inte säga att man är förvånad....
Hur många av dem testar positivt för andra gången och blev alltså inte immuna efter första gången?
Citera
2020-11-04, 12:16
Medlem
Citat:
Smittan skenar i Sthlm

Rekordspridning av coronaviruset sker nu i Stockholm.

Under förra veckan analyserades sammanlagt 38 207 tester för pågående infektion av covid-19. Av dessa var 16,3 procent positiva. Aldrig tidigare, inte sedan masstestning av personer med symtom infördes i slutet av sommaren, har så många testats positivt. Andelen positiva provsvar veckan dessförinnan, vecka 43, var 8,4 procent.
(AB live för en stund sen, mer info där).

Kan inte säga att man är förvånad....

Nej, det stämmer rätt bra med ett R-tal som ligger runt 1.5 för tillfället.

Ökad smittspridning (R>1) har vi ju haft sedan i September. Då bygger smittfallen på hela tiden. Man borde givetvis ha agerat tidigare. Istället lättade man på restriktioner när man borde stramat åt.

Det gav om inte annat helt fel signaler till folket som inte klarar av att ha två tankar i huvudet samtidigt. En grav kommunikationsmiss av FHM och Regeringen.

Same old story...

FHM:s scenarier verkar dessutom ha slagit helt fel och bara skymt sikten.

Något jullov för stackarna inom vården lär det inte bli.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-04 kl. 12:22.
Citera
2020-11-04, 12:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej de sa att lagret var gott - just exakt nu.

Det kan ju ändras under kort tid när alla regioner skriker efter skyddsmaterial när både testning och antal smittade går upp. Jag tänkte just på att socialstyrelsen sa just nu. Det kom ingen följdfråga.

Tja ögonblicksbilder är ju helt värdelösa när man måste vara proaktiv i en pandemi. Är Sverige verkligen så här uselt? Kan vi inte bättre än så här?
Citera
2020-11-04, 12:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomeline
Precis just så. Detta ständiga självförhärligande om att svenskar är så fantastiskt duktiga på att ta till sig information, följa råd och rekommendationer etc etc. Det blir en självuppfyllande profetia, gemene man går omkring och tror och tycker sig vara liiiite bättre på att efterleva råd och regler än folk i andra länder... fattar inte detta ständiga positionerande, det är verkligen så man tror att propagandan och Sverigebilden- den interna såväl externa- är prio ett ?

Nu spammar jag tråden men blir så upprörd. Det är just därför som vi fått denna utveckling. För att Anders Tegnell skulle stå som en mysgubbe för cirka 2 veckor sen och högtidligt och andäktigt säga ;

- Vi har mycket lägre smittade än både Norge och Danmark (som har en allvarlig situation) och framförallt alla europeiska länder.

Samma sak sa han när det började i England i mars, han var så lycklig och övermodig och pekade på Sveriges siffror som absolut inte var lika allvarliga.

Inte en gång tog han upp att vi i Sverige skulle hamna i samma situation som övriga Europa och Norden. Bara det säger ju att vi har en myndighet som rent är farlig för befolkningen. + regering och opposition.
Citera
2020-11-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag kan bara hålla med. Jag har besökt VC ett par gånger under pandemin och där har allting varit som vanligt. Ingen stor och synlig skylt om avstånd, handsprit tror jag fanns men jag är osäker. Inga visir eller munskydd på varesig läkare eller annan personal. Jag tog flertalet blodprov och sköterskan hade inget munskydd på sig. Situationen var likadan då en person i riskgrupp var och tog prover på ett annat ställe, inga munskydd. Det kanske har ändrats de senaste dagarna efter att Skåne infört strängare restriktioner, jag vet inte. Själv hade jag naturligtvis ett ffp2.

Vi får se hur det går. Själv börjar jag känna mig ganska uppgiven ärligt talat.

I region Västerbotten har dom infört krav på munskydd därför att vårdpersonal börjat smitta varandra. Hela sommaren har jag och anhöriga i riskgrupp som besökt hälsocentraler mötts av läkare utan munskydd. Klokt nog anade jag på förhand att vården inte hade skyddsutrustning och skaffade egen. Bevisar att Sverige är ett U-land och att landstinget inte bryr sig om äldre.
Citera
2020-11-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hur många av dem testar positivt för andra gången och blev alltså inte immuna efter första gången?

Hmm intressant fråga. Framgick inte men man hoppas ju att sjukvården hajar till om de börjar se återkommande fall...

Det där med flockimmunitet och att vi skulle ha det i maj och det skulle rädda oss under hösten osv, kan man ju blankt avskriva iaf. Det gjorde jag redan i våras iofs. Men om nu någon fortf. hoppades på det...
Citera
2020-11-04, 12:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914

Ja intressant frågeställning. Tror vi aldrig kommer få veta det. Finns grupper på facebook där man rapporterat vissa som blivit smittade 2 ggr.

Om FoHM går ut med detta tror jag det blir kaos i Stockholm. Alla tror dem har antikroppar om de genomgått covid19.
Citera
2020-11-04, 12:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fast det har ju inte funkat i långa loppet i många länder, Tjeckien är kardinalexemplet, men även Tyskland, Polen, Ungern, Schweiz, Österrike m.fl. Nu ökar det även i Danmark och Norge.

Tjeckien är ett väldigt bra exempel. Lock down o hårda restriktioner funkade alldeles utmärkt. Sen kom en politisk majoritet o tog bort munskydd mm samt firade att corona var borta.

Nu visar Tjeckien igen hur effektivt lockdown är för att få ner smittan snabbt. Kurvan vänder tvärt neråt... Här hemma kan vi titta på Uppsala som haft "lockdown råd" i ett par veckor o smittan bara fortsätter att öka. Dvs lockdown behöver vara tvingande för att ha bra effekt.
Citera
2020-11-04, 12:30
Medlem
Citat:
Hmm intressant fråga. Framgick inte men man hoppas ju att sjukvården hajar till om de börjar se återkommande fall...

Det där med flockimmunitet och att vi skulle ha det i maj och det skulle rädda oss under hösten osv, kan man ju blankt avskriva iaf. Det gjorde jag redan i våras iofs. Men om nu någon fortf. hoppades på det...

Vi får nöja oss med flockstupiditet i vissa centrala kluster, det borde väl vara bevisat vid det här laget. Det är dock ingen större tillgång när man skall hantera en pandemi, tvärtom.

Även om 50% är immuna så räcker det inte om R0 är 3 för COVID-19, vilket det mycket väl kan vara. 2-6 enligt expertisen.
Citera
2020-11-04, 12:32
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Även jag arbetar i sjukvården. Ville egentligen bara bekräfta att dina inlägg stämmer till punkt och pricka. Vården kraschade långt innan Covid-19 dök upp på scenen, och precis som du beskriver klarar knappt vården i VGregionen av en vanlig vardag. Människor utan insyn har i allmänhet icke den minsta aning om hur illa det de facto är.
Tack för att du orkar berätta och föra fram sanningen!

Ni som har insyn i vården typ du och Ermona.2, är det en trådsanning/humbug, eller finns det någon substans i påståendet att ingen av "alkisarna i parken" har insjuknat i Covid-19, efter c:a 7 mån borde detta gamla rykte kollas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in