2020-11-04, 10:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Förvisso delvis sant, men för närvarande har Sverige lägre antal döda/capita per dag än de allra flesta länderna i Europa, så våra siffror totalt sett jämfört med andra kommer förbättras och inte försämras åtminstone ett par veckor framåt.

Jag har lite svårt att tro att våra siffror kommer förbättras gentemot andra länder i Europa i och med att vi inte kommer se effekter i form av dödstal förrän om några veckor. Enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/ är vi 12:e dödligaste landet av totalt 48 europeiska länder. Motsvarande placering räknat per miljoner invånare är (föga hedrande) nr 7.
Citera
2020-11-04, 10:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Ja, det som är slående med Sverige just nu är att man är livrädd för att ens ge sken av att stänga ner samhället. Läser man råden/ restriktionerna, framförallt de utökade, så säger de mer eller mindre "stanna hemma förutom för skola, arbete som inte kan göras hemifrån o införskaffande av förnödenheter."

Konspiratorikern i mig säger att sossarna absolut inte vill ge någon form av statligt stöd till klassiskt "svarta" branscher som restaurang o bygg.
Ja, de utökade restriktionerna borde få en rimlig effekt om folk tog dem på allvar. Tyvärr så gör ju många inte det, de intervjuade två tjejer 25? på nyhetetna igår som sa att i Stockholm lever de flesta helt som vanligt.

Det luriga med covid är att det verkar som om en stor del av spridningen sker utan symptom, därav tycker jag att munskydd måste på.

Det hela är ett astronomiskt felslut i både Regeringens och FHMs hjärnor.
Citera
2020-11-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Och jag tror också så är fallet och har varit det hela tiden. Då passar de istället på att ljuga för svenska folket.

Så är det.
Jag har sagt det gång på gång sedan i våras.

Det är klart som fan att Tegnell inte kommer rekommendera munskydd när sjuksjöterskor och läkare går runt med kaffefilter..
Men, då får man tame fan erkänna det istället för att ljuga.

Riktigt vidrigt det som sker här.
Citera
2020-11-04, 10:39
Medlem
Smittspridningen i Skåne ökar just nu i alla åldrar. Omkring tio procent av alla som provtestas har konstaterad covid-19, rapporterar TT.

https://omni.se/smittspridningen-i-skane-okar-i-alla-aldersgrupper/a/GaaJnx
Citera
2020-11-04, 10:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dessvärre delar jag inte riktigt samma erfarenheter. En del är det, andra inte. Sedan är det förstås en skala, men att ha väntrum fyllt med patienter känns inte bra i tider som dessa. Att behandlade personal inte bär munskydd och visir känns inte heller bra. Att sjukvårdspersonal inte bär riktigt utrustning på rätt sätt kan jag tycka är rätt anmärkningsvärt. Vill inte peka ut någon, men tycker framförallt den gruppen borde ta sig i kragen. De som inte gör det. De om några borde ju känna till vikten av att skydda både sig själva och andra.

Jag kan bara hålla med. Jag har besökt VC ett par gånger under pandemin och där har allting varit som vanligt. Ingen stor och synlig skylt om avstånd, handsprit tror jag fanns men jag är osäker. Inga visir eller munskydd på varesig läkare eller annan personal. Jag tog flertalet blodprov och sköterskan hade inget munskydd på sig. Situationen var likadan då en person i riskgrupp var och tog prover på ett annat ställe, inga munskydd. Det kanske har ändrats de senaste dagarna efter att Skåne infört strängare restriktioner, jag vet inte. Själv hade jag naturligtvis ett ffp2.

Vi får se hur det går. Själv börjar jag känna mig ganska uppgiven ärligt talat.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-04 kl. 10:45.
Citera
2020-11-04, 10:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Felaktig info om svenskars benägenhet att följa de tre R:en.
Detta enligt enligt Markus Balázs Göransson, biträdande lektor vid Försvarshögskolan och fil. dr i internationell politik. Krönikör på VLT:s ledarsida.
Citat:
Nej, svenskarna följer inte smittskyddsråden
Citat:
Studier om allmänhetens efterlevnad av myndigheternas smittskyddsråd visar inte att svenskar har varit duktiga på att följa råden under pandemin. Det är viktigt att vi inte invaggar människor i en falsk trygghet om att råden efterlevs. Det kan leda till felaktiga beslut i hanteringen av smittan.
Ministrar, media och FHM har talat om att 80 % och att en stor majoritet följer råden.
Det fetade tyder på en medveten förvanskning och mörkande av fakta.
Citat:
Veckorna innan presskonferensen hade FHM i samarbete med Novus undersökt svenskars efterlevnad av råden. Underlaget som samlades in klassades som internt arbetsmaterial och lämnades till en början inte ut. Men efter tålmodig mejlväxling och en varning om att pröva ärendet i rätten fick jag slutligen ut underlaget.
Av underlaget framgick inte alls att en ”väldigt stor majoritet (…) verkligen” följde råden. Underlaget angav att endast 35 procent hade uppgett att de följde råden helt.
En statsepidemiolog borde känna till att 35 procent inte är en väldigt stor majoritet.
Resultat från enkätstudie som mätt ändrade beteende har presenterats som definitiva beteenden.
Citat:
Faktum är att studien inte alls mäter efterlevnaden av råden. Vad den mäter är om människor har ändrat sitt beteende under pandemin. Den tittar till exempel på om människor har tvättat händerna oftare än tidigare, inte om de följer råden om handtvätt, vilket är en avgörande skillnad.
Att göra någonting oftare innebär inte att man gör det tillräckligt ofta, precis som att röka mindre inte innebär att man slutar röka eller räddar lungorna från skada.
Andra studier påvisar att efterlevnaden inte är så bra.
Citat:
Andra undersökningar har givit en dystrare bild. I maj fann Novus att hela 36 procent av svenskar som hade förkylningssymptom gick till jobbet. I juli konstaterade en sammanställning av lägesrapporter från 19 av Sveriges 21 Länsstyrelser att ”ett stort antal kommuner har identifierat allvarliga brister i efterlevnaden” av råden.
Detta rimmar illa med påståenden om en hög grad av efterlevnad av råden.

Att man har trumpetat ut glädjefakta kan ha såväl invaggat folk i falsk trygghet som att ha lett till felaktiga åtgärder.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kRRXyB/nej-svenskarna-foljer-inte-smittskyddsraden
Citera
2020-11-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Kan vi det tror du?

Klart vi kan!
Om vi inte tror det, så kan vi ju lika gärna blåsa skallen av oss direkt.
Frågan är hur långt det måste gå innan tillräckligt många inser allvaret
Citera
2020-11-04, 10:45
Avstängd
Smittspridningen börjar nu märkas dessvärre i min vardag. Inom loppet av några dagar har 3 grannar testats positivt samt även 4 kollegor. Det lär ju inte vara någon fråga om klustersmitta i Stockholm längre utan snarare okontrollerad och allmän smitta.
Citera
2020-11-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Felaktig info om svenskars benägenhet att följa de tre R:en.
Detta enligt enligt Markus Balázs Göransson, biträdande lektor vid Försvarshögskolan och fil. dr i internationell politik. Krönikör på VLT:s ledarsida.

Ministrar, media och FHM har talat om att 80 % och att en stor majoritet följer råden.
Det fetade tyder på en medveten förvanskning och mörkande av fakta.

Resultat från enkätstudie som mätt ändrade beteende har presenterats som definitiva beteenden.

Andra studier påvisar att efterlevnaden inte är så bra.

Att man har trumpetat ut glädjefakta kan ha såväl invaggat folk i falsk trygghet som att ha lett till felaktiga åtgärder.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kRRXyB/nej-svenskarna-foljer-inte-smittskyddsraden

Tom Mr Corona har ju svårt med sina egna råd. Gruppbilden från oktober är redan en klassiker.
"Jag står långt fram" påstår han. Ge mig styrka.

Går bra nu..
Citera
2020-11-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Smittspridningen börjar nu märkas dessvärre i min vardag. Inom loppet av några dagar har 3 grannar testats positivt samt även 4 kollegor. Det lär ju inte vara någon fråga om klustersmitta i Stockholm längre utan snarare okontrollerad och allmän smitta.

Finns inga kluster.
Kluster är bara en verbal snuttefilt.
Viruset är var som helst..
Citera
2020-11-04, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
VAD VAD DET JAG SA - ANLEDNING TILL VARFÖR FHM OCH TEGNELL ÄR KRITISKA TILL ANVÄNDING AV MUNSKYDD ÄR PÅ BRIST

Dessutom rapporterar Skåne om risk för brist på skyddshandskar inom sex månader samt munskydd inom 3 månader enligt den senaste prognosen.

Smittspridningen ökar i samtliga regioner i landet.

Nu varnar flera länsstyrelser i rapporter till regeringen om att bristen på skyddsmaterial kan vara på väg tillbaka i vinter.

Kräks av hans oärlighet och att man INTE har fyllt på lagrena....

Någonstans i bakgrunden hör jag fortfarande ekot från sossemantrat om att vi har världens bästa sjukvård.

Hur fan kan ett västland sakna skyddsutrustning ett halvår efter att dom fått massor av kritik för att ha saknat skyddsutrustning?

Man kan ju tro att vi bor i tredje världen. Epidemier i tredje världen verkar ju vara vara Tegnells paradgren så om vi nu är en fattig bananrepublik kanske han faktiskt är rätt man på rätt plats.
Citera
2020-11-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Någonstans i bakgrunden hör jag fortfarande ekot från sossemantrat om att vi har världens bästa sjukvård.

Hur fan kan ett västland sakna skyddsutrustning ett halvår efter att dom fått massor av kritik för att ha saknat skyddsutrustning?

Man kan ju tro att vi bor i tredje världen. Epidemier i tredje världen verkar ju vara vara Tegnells paradgren så om vi nu är en fattig bananrepublik kanske han faktiskt är rätt man på rätt plats.

Tegnell är svaret på allt.
Han avskaffade lagret och FHM har ju varit så kritiska till munskydd trots att 42 av deras 44 underlagsstudier tydde på tvärtom. Hade de tvärtom varit öppna så hade antagligen regeringen blivit tvungen att beställa massor efter 1:a vågen.

Jadå. Vården får 10 miljarder hit, 10 miljarder dit.. men vart går det egentligen?
Möjligt att Tegnell ville att vi skulle bli ett Afrika-land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in