2020-11-04, 09:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sverige agerar de facto mycket kraftigt nu! Läget är mycket allvarligt enligt statsminister Löfven så nu slår Sverige till med storsläggan och inför regler på att åtta personer får sitta vid samma bord på restauranger!!!

Någon som vet vad maxantalet gäster var vid samma bord innan de nya reglerna igår? 9? 10? 12? Det verkar som FHM har arbetat dag och natt i flera veckor för att införa denna kraftiga åtgärd vid exakt rätt tidpunkt för maximal effekt. Jag känner mig mycket tryggare nu och jag tror hela svenska folket sover bättre om nätterna när 8 personer får sitta vid samma bord på restauranger! Smittbekämpningsarbete i världsklass, FHM!
När jag hörde detta på presskonferensen så tänkte jag oj så strängt bara 8 personer åt gången på en restaurang. För jag kunde inte fatta att det var 8 pers per bord! Det gick ju upp för mig ganska snabbt att jag missförstått. Men en max gräns på 8 personer som får samlas hade varit mer logiskt vid detta tillfälle.
Citera
2020-11-04, 09:41
Medlem
Mitt under strikta covid-restriktioner så varslar nu Handels om strejk. Är det självmord att göra detta nu i detta läget? Motparten har det ju väldigt svårt ekonomiskt redan som det är. Är inte detta en situation där bägge parter blir förlorare?

Flera fackföreningar har ju kommit överens om att inte ta förhandlingarna förrän det lugnat ned sig med Covid. Detta blir intressant att följa.
Citera
2020-11-04, 09:49
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja så är det ju. Hela världen - inkl coronakrisen - blir bara likes, länkar och pixlar.
Bilden på AT är iaf i omlopp och ska aldrig glömmas bort.
Jag har ju fattat att han inte tar sig själv på allvar, att han bara är en överbetald skitfångare vars konstiga hjärna gör honom lämplig, men det är ändå lite chockerande att se honom pissa på sina egna nationella råd. Ung en vecka senare avrådde han från exakt samma beteende som han uppvisar på bilden ... "Absolut inte lämpligt med många okända människor" eller dyl kläckte han ur sig, i DN, om jag minns rätt. Hå hå ja ja. Man kan lugnt säga att Sveriges "mjuka" linje har kraschat.
Nu väntar vi bara på vaccin och superklirr i läkemedelsbolagens kassor ...
Jag skulle kunna betala för att få se vilka aktier som Tegnell och de andra FHM-anställda har...

Ja allt det där äcklar mig. Tyckte faktiskt att världen var härligare och folk verkade må bättre när jag var yngre. Det var en annan känsla på 80- och 90-talet.
Nu är alla som tickande bomber.
Ska nog köpa lite Astra aktier så man får ut någon skit på detta iallafall.
Citera
2020-11-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hör skyttetrafik med helikoptrar..så då vet vi läget är kaotiskt.

Ja, det är ju inte subtilt precis - jag har själv märkt ökat antal ambulanser i mitt närområde.

Jag har iaf covidtestat mig, för säkerhets skull, och jag har duckat denna gång också, ta i trä.

Svar: negativt.

Jag börjar undra om jag är en av få som inte kan insjukna allvarligt.

Jag hade attackyrsel i våras, det är allt. Trodde det var mild sjukdom.

Jag röntgade lungorna också - inga infektionstecken.

Med tanke på miljöerna jag varit i, är det j-igt märkligt.
Citera
2020-11-04, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja allt det där äcklar mig. Tyckte faktiskt att världen var härligare och folk verkade må bättre när jag var yngre. Det var en annan känsla på 80- och 90-talet.
Nu är alla som tickande bomber.
Ska nog köpa lite Astra aktier så man får ut någon skit på detta iallafall.

Det tycker jag låter vettigt Du kan iaf lita på att eliten kommer att tjäna grovt på pandemin.
De tätaste (som aldrig berörs av några kriser) kommer att profitera längs hela kedjan: läkemedel, rehab, mediciner, maskiner osv. Giesecke kan man hålla ögonen på tex. Han fru är väl insyltad?
Jag har redan satsat på annat, men hade jag pengar skulle jag satsa på läkemedel nu.
Citera
2020-11-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, det är ju inte subtilt precis - jag har själv märkt ökat antal ambulanser i mitt närområde.

Jag har iaf covidtestat mig, för säkerhets skull, och jag har duckat denna gång också, ta i trä.

Svar: negativt.

Jag börjar undra om jag är en av få som inte kan insjukna allvarligt.

Jag hade attackyrsel i våras, det är allt. Trodde det var mild sjukdom.

Jag röntgade lungorna också - inga infektionstecken.

Med tanke på miljöerna jag varit i, är det j-igt märkligt.
Har du blodgrupp 0, de sägs ju klara sig bättre..jag är en nolla..så vi får se då hur det går.
Citera
2020-11-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hör skyttetrafik med helikoptrar..så då vet vi läget är kaotiskt.

Du menar nog skytteltrafik. Men är man mitt i en hagelskur kan naturligtvis inte skyttetrafik uteslutas. Hagelgevär kan vara luriga.
Citera
2020-11-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du menar nog skytteltrafik. Men är man mitt i en hagelskur kan naturligtvis inte skyttetrafik uteslutas. Hagelgevär kan vara luriga.
Du har tydligen aldrig varit med om en hagelskur, det kan göra j_vligt ont mot huden när det kommer mängder.
Citera
2020-11-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mitt under strikta covid-restriktioner så varslar nu Handels om strejk. Är det självmord att göra detta nu i detta läget? Motparten har det ju väldigt svårt ekonomiskt redan som det är. Är inte detta en situation där bägge parter blir förlorare?

Flera fackföreningar har ju kommit överens om att inte ta förhandlingarna förrän det lugnat ned sig med Covid. Detta blir intressant att följa.

Du har nog missat en del. En hel del förhandlingar är klara.
Citera
2020-11-04, 10:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Läste ett äldre inlägg från dig då du frågade om det var riskabelt att vaccinera sig mot influensan nu. Min morbror är överläkare på Sahlgrenska och han rekommenderade och skulle själv ta vaccin mot influensa och pneumokocker. Om detta ger dig någon vägledning i frågan.

Tack! Många säger så olika. Frånsett själva vaccinet, får man ju hoppas att vaccineringen i sig sker på ett smittsäkert sätt vårdcentraler ute i landet.
Citera
2020-11-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du har nog missat en del. En hel del förhandlingar är klara.
Jo jag vet att många är klara, inklusive min. I min förhandling så tog man bort alla löneökningsanspråk för detta året pga Covid.

Poängen är att om man inte kan komma överens så är det bättre att skjuta på det än att dra strejkkortet just nu, det kan bara leda till förlorare på bägge sidor i detta läget. Med den situationen som många företag (särskilt inom Handels) har just nu så kan detta vara det som tippar över så att de går omkull och det förlorar både arbetsgivare och anställda på. Det är väl det som Handels försöker utnyttja, men det är väldigt riskabelt.
Citera
2020-11-04, 10:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför skenar siffrorna i Sverige tror ni?

Är det Folkhälsomyndigetens råd som är otillräckliga?
De är otillräckliga eftersom folk struntar i dem, hade majoriteten följt dem så skulle de fungerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in