2020-11-03, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Skitsnack.

AAA spel kommer inte köra i varken 8K eller 120 fps i sitt normala mode. Vissa spel kommer kunna köras i något av dessa lägen men kommer antingen vara enklare spel eller ta rejält med stryk grafiskt. Tex Devil May Cry 5 körs i 1080p för att nå 120 fps. Spel som körs i 8K + 120 fps kommer vara typ Tetris.

Har du en 4K/60 fps tv så räcker det och du behöver inte uppgradera.

Tack
Citera
2020-11-03, 21:17
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Det viktigaste när du köper en ny tv nu är att den har HDMI 2.1, sen om du har förstärkare tex så måste ju även den ha HDMI 2.1...

Det är faktiskt riktigt dåligt att Playstation 5 inte har en optisk utgång. Köper man en ny tv med HDMI 2.1 så måste man välja om man vill använda den fullt ut med 120 fps, eller om man kopplar den genom förstärkaren som är begränsad till 2.0. Den enda räddningen vore ifall ens nya tv kan skicka vidare signalen via Audio Return Channel, men då måste tvn stödja ARC som kommer från en HDMI-ingång. Det blir mycket rörigt, och mycket att kolla upp.
Citera
2020-11-03, 22:16
Medlem
dumbaZs avatar
Finns det någon större anledning till att köpa CX framför C9 om man inte ska använda den till PC, utan till vanligt tv-tittande och ps5?
Citera
2020-11-03, 22:38
Medlem
Netonnet verkar inte ha tagit emot några förhandsbokningar, däremot står det på deras sida att dom startar försäljningen den 19/11 och endast över deras webshop, kan va värt att kolla upp för er som inte förhandsbokat men ändå vill ha en enhet omgående.
Citera
2020-11-03, 22:39
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brazillionaire
Det är faktiskt riktigt dåligt att Playstation 5 inte har en optisk utgång. Köper man en ny tv med HDMI 2.1 så måste man välja om man vill använda den fullt ut med 120 fps, eller om man kopplar den genom förstärkaren som är begränsad till 2.0. Den enda räddningen vore ifall ens nya tv kan skicka vidare signalen via Audio Return Channel, men då måste tvn stödja ARC som kommer från en HDMI-ingång. Det blir mycket rörigt, och mycket att kolla upp.

Optiskt är ju en antik lösning så bra de tagit bort det. ARC varit standard på tv sedan 2013 typ så det minsta man behöver bekymra sig om
Citera
2020-11-03, 23:00
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Optiskt är ju en antik lösning så bra de tagit bort det. ARC varit standard på tv sedan 2013 typ så det minsta man behöver bekymra sig om

Jag testade det och det går att få ut ARC-ljud även om källan är en annan HDMI-kabel kopplad i tvn. Det är ju bra, då får man koppla så ifall man skaffar en HDMI 2.1 tv och ett PS5. Då gör det ju inte så mycket att de plockat bort den optiska utgången.
Citera
2020-11-04, 00:43
Bannlyst
Citat:
https://www.netonnet.se/sub/ljud-bild/tv/55-60tum/lg-55nano866na/1012789.9118/?showSubscriptionModal=false&pTab=standard

"Nästa generations spelstandard
De senaste funktionerna från LG med snabb svarstid och låg ingångslag kan du ta ditt spelande till nästa nivå. Med Högre bildhastighet, 48 Gbps bandbredd, VRR, ALLM och eARC-stöd på HDMI 2.1 får du även den bästa grafiken med minimalt hackande på de snabbaste hastigheterna."

Den där tvn duger för den prisklass du söker. Inte den bästa tvn, men den klarar iaf av ps5ans alla krav.
(Förutom 8K då, men det kommer inte vara några spel som kommer renderas i 8K/60fps ändå)

Det viktigaste när du köper en ny tv nu är att den har HDMI 2.1, sen om du har förstärkare tex så måste ju även den ha HDMI 2.1...

har du råd skulle jag rekommendera en OLED,
ex: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24385/lg-55-c9-4k-oled-tv-oled55c9

Den där OLED tv för 13 990 är det flera som rekomenderat. Fasen så sugen jag blev på den nu.
Citera
2020-11-04, 01:17
Bannlyst
Citat:
https://www.netonnet.se/sub/ljud-bild/tv/55-60tum/lg-55nano866na/1012789.9118/?showSubscriptionModal=false&pTab=standard

"Nästa generations spelstandard
De senaste funktionerna från LG med snabb svarstid och låg ingångslag kan du ta ditt spelande till nästa nivå. Med Högre bildhastighet, 48 Gbps bandbredd, VRR, ALLM och eARC-stöd på HDMI 2.1 får du även den bästa grafiken med minimalt hackande på de snabbaste hastigheterna."

Den där tvn duger för den prisklass du söker. Inte den bästa tvn, men den klarar iaf av ps5ans alla krav.
(Förutom 8K då, men det kommer inte vara några spel som kommer renderas i 8K/60fps ändå)

har du råd skulle jag rekommendera en OLED,
ex: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24385/lg-55-c9-4k-oled-tv-oled55c9

en kompis skrev att man inte kan se C more appen på lg tv, vet du något om det?
VI har C more och viasat kanalerna och Telia play i Tven, där vi har playtjänsetr som:
C more, Viasat,HBO nordric, osv osv, de måste väl finnas även på LG tv? Fattar inte vad han menar för App, jag har ingen app till C more, det ingår i vårat utbud
Citera
2020-11-04, 02:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Den där OLED tv för 13 990 är det flera som rekomenderat. Fasen så sugen jag blev på den nu.
Denna verkar vara liknande men lite billigare (står att den har CMore app) ...QLED finns också men kanske är sämre
Senast redigerad av frank_pe 2020-11-04 kl. 02:04.
Citera
2020-11-04, 02:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Denna verkar vara liknande men lite billigare (står att den har CMore app) ...QLED finns också men kanske är sämre

Hmm det är ju också en LG. Då kanske den tidigare nämnda också går att kolla på c more på play i

Jag är så dålig på sånt här, så fattar inte riktigt. Tack, har nu lagt till denna i favoriter också
Citera
2020-11-04, 05:23
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Har en 4K LED Samsung och jag blev shockad när jag såg en OLED LG i butik, färgerna var helt otroliga. Hade definitivt köpt en OLED LG om jag skulle köpa ny TV idag.

Black Friday är ju snart så kanske du kan hitta ett billigare pris då.
Citera
2020-11-04, 05:45
Medlem
Citat:
https://spela.aftonbladet.se/2020/11/nya-konsolerna-kostar-6000-kronor-men-det-slutar-inte-dar/
stämmer detta?

Måste man verkligen punga ut 10-15 tusen för en tv för att konsollen ska leverera till max? Jag har tänkt att köpa en ny tv till lanseringen , men inte för 10-15 tusen. Snarare 5-7 tusen, omöjligt hitta en tv till det priset??:/

"För det första behöver du en väldigt ny tv (i alla fall från 2019, helst 2020) vars bildskärm har stöd för 120hz. Annars går du miste om snabbheten som är tongivande för hela nästa generations spelupplevelse."

Den som skriver den där texten har nog väldigt lite koll. Jag gissar att det kommer vara extremt få spel som tar vara på 120fps. Ska det se snyggt ut blir det 30fps och ska det gå fort så 60fps. Äldre spel får 120fps läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in