Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Känner du dig trygg med att ta ett Covid vaccin? Tycker de där relativt oprövade vectorvaccinen känns lite obehagliga, då man bara får en chans. Går det åt helvete går det inte att vaccinera sig igen. Vad händer om det kommer ett ännu värre virus? Visst obehag känner jag. Ska inte sticka under stol med det, men å andra sidan är ju inte sjukdomen direkt trevlig den heller. Vad är värst?
OK, du mer eller mindre erkänner direkt. I månader har du sagt att vaccin blir räddningen, och att du är optimistisk att det kommer någorlunda snart etc., och nu skriver du detta. Vad är du ute efter egentligen?
Och, för att svara på din fråga till mig. Självklart finns det risker med vaccin, men den här covid-situationen är så exceptionell att vaccination, i vart fall om det finns innan väldigt stor immunitet, är att föredra alla dagar i veckan. Skulle ett covid-vaccin, som skyddar mot sjukdomen i säg 70% av fallen, få samma biverkningar som vaccinet mot svininfluensan, så är det fortfarande värt att ta vaccinent. Även ett par snäpp värre biverkningar är värt att acceptera. Därmed inte sagt att jag är odelat positiv till massvaccineringen mot svininfluensan, då den pandemin, som det faktikst också var, ändå var oerhört mycket mer lindrig än covid.