2020-11-03, 19:58
Medlem
På onsdag förväntas Region Västerbotten fatta beslut om munskydd för alla anställda.

Citat:
När Västerbottens-Kuriren når Anders Johansson säger han att ingenting är beslutat ännu och att det än så länge bara är några få inom organisationen som har fått informationen. Han säger också att det inte är någon dramatisk åtgärd.

– Att införa munskydd inom vården är något som har diskuterats på nationell nivå länge och i nästan hela världen ser det ut så här. Vi började förbereda oss inför det här för sex veckor sedan, men då var det inte så många covid-19-fall. Nu har vi sett att antalet bekräftade fall har ökat i framför allt Umeå- och Skellefteåområdet så då vill vi införa den här extra åtgärden.
Citera
2020-11-03, 20:03
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att ljuga är AT inte alls rädd för och han gör det inte ens bra.
"Jag står långt fram" påstår han, medan tre personer står precis bredvid honom.
Resten står väl nån meter bakom. Bilden ser illa ut och han kan inte bortförklara.

Restaurangen tog bort bilden från sin Facebooksida efter kritikstormen.
Precis som om bilden skulle försvinna från nätet på det sättet 🙈

PS. Mer än 50% av det han säger är förvrängning av sanningen.
Citera
2020-11-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad tror ni om influensavaccin?

Kan det vara någon risk med att ta influensasprutan vad gäller risk att råka illa ut för Covid?

Har hört lite sådana rykten. Att vaccinet mot influensa kan förstöra immunförsvaret tillfälligt och om man då samtidigt råkar ut för Covid19, skulle utfallet kunna bli sämre. Jag vet inte vad jag ska tro. Tänker ni vaccinera er mot influensan?

Då skulle väl knappast sjukvården rekommendera alla över 65 år och de i riskgrupper att ta vaccinet. De är dessutom kostnadsfritt för den enskilde tror jag.

Rykten sprids säkert av konspirationsteoretiker och av spruträdda. Jag tänker ta sprutan nästa vecka. Jag längtar efter covidvaccinationen.
Citera
2020-11-03, 20:12
Medlem
Det kanske räcker med att dricka urin från det utrotningshotade djuret myrkotten för att bli frisk.
Citera
2020-11-03, 20:12
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De senaste 7 dagarna (4 rapportdagar) har FHM rapporterat 18 756 nya fall.

De föregående 7 dagarna (4 rapportdagar) har FHM rapporterat 9 429 nya fall.

https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum

Alltså en dubbling på EN vecka! Inte på två veckor. Det är en enorm skillnad. Det är upprörande hur inkompetenta de är på Aftonbladet.

Har du mejlat till AB och påpekat detta?
Jag tycker att media borde ge korrekt information till läsarna istället för att förvränga sanningen.
Citera
2020-11-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I trafiken handlar det också om liv och död men där hade det inte funkat med rekommendationer bara.

Sant ! Men det funkar inte ens med lagstiftning och lagföring . Många överträder hastighetsbegränsningen.
Citera
2020-11-03, 20:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag är singel, inga barn.
Om jag inte kan göra de saker jag tycker om så skulle jag få psykiska problem.
Jag dör förmidligen inte av Corona heller.
Och om jag gör det så ska jag leva fullt ut till den dagen.

Blir svårt när du ligger nedsövd i respirator i två veckor först... Och då har du ändå tur, om du FÅR bli nedsövd och tilldelas en respirator...
Citera
2020-11-03, 20:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Har du mejlat till AB och påpekat detta?
Jag tycker att media borde ge korrekt information till läsarna istället för att förvränga sanningen.
En dubbling av det kumulativa antalet fall är inte detsamma som en dubbling av nya fall per dag. Det kumulativa antalet fall är dessutom förmodligen ett stabilare mått. Säger de att antalet fall fördubblats på 2 veckor, vad menar de då egentligen? Kumulativa fall, aktiva fall eller dagsrapporter?
Citera
2020-11-03, 20:33
Medlem
tjallepetters avatar
Fan vilken jävla nitlott att förlora smak och lukt för resten av livet. Vad är meningen med att leva då? Kan någon förklara det för mig?
Citera
2020-11-03, 20:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Idealiskt är förstås om man kan först stoppa smittspridningen helt, vilket med nödvändighet måste ske med någon form av nedstängning, för att sedan hålla R-talet stabilt strax under 1, tillräckligt för att smittspridningen aldrig ska ta fart igen. Att göra detta i praktiken verkar dock väldigt svårt. Sverige har ju som bekant misslyckats kapitalt, trots att vi egentligen aldrig avskaffade vårens restriktioner.

Kan man inte hitta en stabil icke-smittspridande nivå så blir det med nödvändighet så att man måste växla mellan gasen och bromsen och omväxlande stänga ned och öppna upp. Allt handlar egentligen om R-talet. Om man inte vill döda av en halv procent av befolkningen, som i Bergamo, så måste man förr eller senare få ner det. Kan man göra det mjukt, utan nedstängning, är det utmärkt. Lyckas man inte med det så måste man göra det hårt, med nedstängning.
Glöm det där med att stoppa smittspridningen helt. Ingen har lyckats med det. Du kan lika gärna försöka stoppa en orkan.
Citera
2020-11-03, 20:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Fan vilken jävla nitlott att förlora smak och lukt för resten av livet. Vad är meningen med att leva då? Kan någon förklara det för mig?

Det skulle i alla fall bli lättare att hålla vikten. Om inget smakar gott.
Citera
2020-11-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad tror ni om influensavaccin?

Kan det vara någon risk med att ta influensasprutan vad gäller risk att råka illa ut för Covid?

Har hört lite sådana rykten. Att vaccinet mot influensa kan förstöra immunförsvaret tillfälligt och om man då samtidigt råkar ut för Covid19, skulle utfallet kunna bli sämre. Jag vet inte vad jag ska tro. Tänker ni vaccinera er mot influensan?

De rekommenderar att man tar den. Vore segt att få influensa och korråna samtidigt. Jag tog influensasprutan igår, den var mindre smärtsam än vanligt i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in