2020-11-03, 19:14
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itq
Problemet är att krig är den enda krissituation för att regeringen kan få mer befogenheter. Så är läget inte i andra länder som t.ex. Finland. Man får använda sig av smittskyddslagen där regionernas smittskyddsläkare har befogenheter för att utfärda åtgärder eller begränsningar.

Beror väl på vad du menar med befogenheter. Smittskyddet gäller ju även för icke dödliga sjukdomar som klamydia så jag fattar inte riktigt vad du greppar efter nu.
Citera
2020-11-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det känns som fritt fall på IVA på Akademiska, om någon inte har begripit det ännu så är det allvar nu.

”Dubbelt så många inlagda på IVA – trots hårdare restriktioner
UPPDATERAD IDAG 16:24PUBLICERAD IDAG 15:48
När beskedet om skärpta lokala råd i Uppsala län kom vårdades sex covidpatienter på intensiven. Två veckor senare är siffran tolv.
– Känns som att det är fritt fall, säger Fredrik Sund, verksamhetschef för infektionskliniken på Akademiska sjukhuset.
För två veckor sedan blev Uppsala län först ut i landet att införa lokala skärpta råd. Därefter att antalet patienter som behöver sjukvård ökat, inte minst på intensiven för dem som är allra mest sjukast.

– Vi har positiva prover på tio-femton procent, vilket är dubbelt så mycket som när vi diskuterade att införa restriktioner. Så tyvärr ser vi ingen effekt av dem, säger Fredrik Sund.”
Sista chansen”
På grund av det ökande trycket på sjukvården har Region Uppsala återigen gått upp i stabsläge, ett sätt att snabbt kunna ställa om vården och kraftsamla där det behövs. Personal har redan flyttats mellan avdelningar, men nu öppnar man även en tredje covidavdelning.

– Om någon inte har förstått att det är allvar nu; det är allvar nu. Vi kommer att hamna i en situation som i våras, så det här är sista chansen att stoppa det här. Håll avstånd, säger Fredrik Sund.”

svt.se
Det finns inga restriktioner. Det finns bara goda råd.
Det är klart det hjälper inte.
Citera
2020-11-03, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja vad F-N är felet med svenskar!
Inget fel alls faktiskt. Vi svenskar är ett trevligt och civiliserat folk. Håll dig till ditt eget folk om det faller dig bättre i smaken.
Citera
2020-11-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Inget fel alls faktiskt. Vi svenskar är ett trevligt och civiliserat folk. Håll dig till ditt eget folk om det faller dig bättre i smaken.
Är svensk själv, men önskar jag inte vore.
Citera
2020-11-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror väl på vad du menar med befogenheter. Smittskyddet gäller ju även för icke dödliga sjukdomar som klamydia så jag fattar inte riktigt vad du greppar efter nu.
Nu är ju inte klamydia en samhällsfarlig sjukdom, men det jag ursprungligen menade var att man inte kan klassa corona (eller någon annan pandemi) som krissituation (=krisberedskap).
Citera
2020-11-03, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag var i centrala delen idag och allt verkade oförändrad. Folk var ute och shoppa som vanligt.

Ok. Jag sitter 40 mil bort så vet inte vad jag skall tro på.

På mitt jobb har t.o.m knullapps 28 åringarna börjat med engångshandskar vid tangentbordet.
Citera
2020-11-03, 19:45
Medlem
I trafiken handlar det också om liv och död men där hade det inte funkat med rekommendationer bara.
Citera
2020-11-03, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag var i centrala delen idag och allt verkade oförändrad. Folk var ute och shoppa som vanligt.
Jag är på apoteket i ett shoppingcenter nu, förvånansvärt mycket folk här fortfarande. Jag trodde jag skulle kunna vara ensam på shoppingcentret vid denna tiden, men jag var åtminstone ensam på apoteket.
Citera
2020-11-03, 19:52
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itq
Nu är ju inte klamydia en samhällsfarlig sjukdom, men det jag ursprungligen menade var att man inte kan klassa corona (eller någon annan pandemi) som krissituation (=krisberedskap).

Hänger inte med. Om smittskyddet får luska i vem du haft sex med för att du kan ha spritt klamydia, varför skulle inte smittskyddet få kräva att du håller fysiskt avstånd på bussen om det rör en sjukdom du faktiskt kan dö av eller orsaka permanenta skador? Vi säger att 10% av befolkningen har såpass nedsatt kognitiv förmåga att de inte kan köra bil nästa år vad tror du det betyder för den svenska ekonomin? Är det viktigare att din favoritrestaurant har öppet i november än att det blir en ekonomisk depression?
Citera
2020-11-03, 19:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad tror ni om influensavaccin?

Kan det vara någon risk med att ta influensasprutan vad gäller risk att råka illa ut för Covid?

Har hört lite sådana rykten. Att vaccinet mot influensa kan förstöra immunförsvaret tillfälligt och om man då samtidigt råkar ut för Covid19, skulle utfallet kunna bli sämre. Jag vet inte vad jag ska tro. Tänker ni vaccinera er mot influensan?
Citera
2020-11-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad tror ni om influensavaccin?

Kan det vara någon risk med att ta influensasprutan vad gäller risk att råka illa ut för Covid?

Har hört lite sådana rykten. Att vaccinet mot influensa kan förstöra immunförsvaret tillfälligt och om man då samtidigt råkar ut för Covid19, skulle utfallet kunna bli sämre. Jag vet inte vad jag ska tro. Tänker ni vaccinera er mot influensan?

Jag låter riskgrupperna få influensavaccinet. De behöver det mest. De orkar inte med båda sjukdomarna på kort tid.
Citera
2020-11-03, 19:56
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det verkar ju ta fart igen så fort man öppnar upp. Och smittspridningen verkar ju gå i ett rasande tempo. Snabbare än man tidigare spekulerat i. Ska U.K vara i lockdown tills dess att ett effektivt vaccin finns på marknaden? Annars ser jag framför mig scenario Lockdown - Öppning - Lockdown i te.x U.K,Frankrike,Tjeckien etc.
Grejen med att den dagen man lite försiktigt "öppnar samhället" igen, är den dag man i något avseende blåser faran över. Tro fan att folk kommer bete sig därefter varvid kraftigt tilltagen smitta kommer som ett brev på posten.

Idealiskt är förstås om man kan först stoppa smittspridningen helt, vilket med nödvändighet måste ske med någon form av nedstängning, för att sedan hålla R-talet stabilt strax under 1, tillräckligt för att smittspridningen aldrig ska ta fart igen. Att göra detta i praktiken verkar dock väldigt svårt. Sverige har ju som bekant misslyckats kapitalt, trots att vi egentligen aldrig avskaffade vårens restriktioner.

Kan man inte hitta en stabil icke-smittspridande nivå så blir det med nödvändighet så att man måste växla mellan gasen och bromsen och omväxlande stänga ned och öppna upp. Allt handlar egentligen om R-talet. Om man inte vill döda av en halv procent av befolkningen, som i Bergamo, så måste man förr eller senare få ner det. Kan man göra det mjukt, utan nedstängning, är det utmärkt. Lyckas man inte med det så måste man göra det hårt, med nedstängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in