Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Du har rätt. Det är egentligen en liten detalj i sammanhanget. Men det är en indikator på hur fel Anders Tegnells strategi har gått.
Riktigt. Men ifall Folkhälsomyndigheten hade skött sina egentliga uppgifter, så hade jag haft större möjlighet att fira jul i Norge eller Danmark.
Det handlar inte enbart om regelverket. Det handlar även om risken att ta med sig smitta. Även såvida det blir tillåtet att resa, så planerar jag att avstå, så länge det finns risk att jag utsätter lokalbefolkningen för smitta.
Strategin håller på att kollapsa från grunden. Smittspridningen i Belgien och Spanien visar att immunitet genom infektion var en usel strategi.
En sak som hade kunnat vara värdefull, hade varit att ge medborgarna semester från restiktionerna under sommaren. Men det hade krävt att epidemin hade kvästs under våren. Under sommaren hade det varit värdefullt med seriös smittspårning och familjekarantän, för att ha så få smittbärare som möjligt i samhället när hösten kom. Anders Tegnell har misslyckats med allt. Nu får vi betala priset för misslyckandet. Jag räknar med både kraftiga restriktioner, och fullproppade bårhus. Både restriktioner och dödsfall hade kunnat lindras med en mer förutseende strategi. Vi har allt att förlora, och inget att vinna, på Anders Tegnells strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Det är det mest motsägelsefulla inlägg jag läst i tråden.
"Motsägelsen" ligger i att det är skillnad på vad man vill göra, och vad man gör i verkligeheten.
Man behöver även tänka på vad man får göra, och vad man kan göra.
Citat från SJ:Resor till Danmark
SJ-resor till/från Köpenhamn ställs in tills vidare. Våra tåg kommer därför vända i Malmö.
Läs mer om resor till Danmarks regler på coronasmitte.dk (på danska)
Resor till Norge
SJ-resor till/från Kongsvinger, Oslo och Narvik ställs in tills vidare.
Läs mer om resor till Norge på regjeringen.no (på norska)
Även ifall jag hade fått och kunnat resa, så hade det inte varit ansvarsfullt att resa från ett land med mycket smitta, till ett land med lite smitta. Jag vill resa, men jag vill inte utsätta lokalbefolkningen för sjukdom. Därför stannar jag hemma.
Har du nu förstått bakgrunden till "motsägelsen"?
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Du är sur för att det inte varit nån strikt nedstängning ...
Nej, jag är inte entusiastisk anhängare av strikt nedstängning. Men någonting behöver göras för att hejda epidemin. Helst ser jag att epidemin hejdas utan alltför smärtsamma åtgärder.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
... men du vill själv kunna resa utomlands när det passar dig, under kommande jul. Tror du allt cirkulerar kring dig?
Nej, jag tror inte att allt cirkulerar kring mig. Men jag tror inte att jag är ensam med önskemålet att kunna resa till andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Du kan alltid leka nedstängning med strikta restriktioner i jul om du tror det är lösningen på allt.
Det är ungefär så julen kommer att se ut för mig, och för många andra.