2020-11-03, 18:57
Bannlyst
11 000 smittade idag (och självklart lite från helgen) men siffran är ju astronomisk. Bara dagens skörd kommer sätta sjukvården på defcon5.

Hur många långtidssjuka får vi från 11 000 tusen infekterade.. ? 2000K? 4000k?

Hoppas alla kollat på Svt-dokun igår...

https://www.svtplay.se/video/28901414/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-33-corona-vaccinen-ar-har-och-de-langtidssjuka?start=auto
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-11-03 kl. 18:59.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, Sverige hade kunnat använda samma strategi som Finland, men för att göra nytta, så skulle det helst ha gjorts lite tidigare än i Finland.

I så fall hade övriga Norden haft resurser att ge hjälp till Danmark.

Jag misstänker att Sveriges regering har varit förutseende beträffande en viktig detalj. Jag tror att dom i förväg har planerat vem som ska få skulden för det oundvikliga misslyckandet.

Jo Löfven duckar ju i allt och blir hanteringen en katastrof och till och med stugorna vaknar så kommer han skylla på FHM. Löfven har 'köpt' sig fri från ansvar. Väldigt bekvämt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skrev inte något annat om du läser lite noggrannare. Jag använde krig som exempel på kris, inte kris som exempel på krig. Andra sitationer är om du är misstänkt för brott då polisen får avlyssna dig och snart även om du inte är misstänkt för brott.
Problemet är att krig är den enda krissituation för att regeringen kan få mer befogenheter. Så är läget inte i andra länder som t.ex. Finland. Man får använda sig av smittskyddslagen där regionernas smittskyddsläkare har befogenheter för att utfärda åtgärder eller begränsningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En stor del handlar om LAGSTIFTNING. Det är olagligt att göra omfattande intrång i privatlivet. det är är abret med vår librala demokrati vi ska vara tacksamma för, att staten inte har rätt att inskränka på vårat privatliv, lika lite som staten ska lagstifta oss från att röka ihjäl oss som 12000människro gör varje år. Det är er rättighet att göra. Visst kan vi införa appar som kineserna gör och såfå total kontoll över alla individer, raka spåret til 1984 och storebror ser dig samhället.

Det är är och förblir INDIVIDENS ansvar att inte ta en fullsatt buss. Det är inte staten ska ska diktera varje sån detalj. Ska vi slå sönder samhället för en sjukdom som inte ens kommer i närheten i skadeverkningar som många andra sjukdomar och folkhälsofrågor gör? Varför ska Covid ha fribiljett till att staten ska kunna göra precis vad som helst?

Inte ens Tyskland klarar av att smittspåra längre, där har antal fall rusat i höjden precis som över allt annars.

Nähä, du slingrar dig. Det finns ingen lagstiftning som säger att munskydd är farliga som Tegnell påstår. Det finns grader. Han kan låta bli att förtala munskydd. Då hade de som velat bära munskydd kunnat göra det. När det gäller vårdinstitutioner så där ska de ha munskydd när det är pandemi. Det är för att skydda både de anställda och patienterna/gamla. Det ska inte vara frivilligt. Men nu är det frivilligt och används inte så resultatet är att folk går inte till doktorn, tandläkaren, ögonläkaren etc.

Finnarna har en app som halva befolkningen frivilligt laddat i sina telefoner och även använder. Om vi tar bort gamla och dibarn som inte har smartphones så kan vi räkna med att en överväldigande majoritet av finnar har appen. De verkar lita på Sanna Marins försäkringar om att Finland inte blir Kina i och med det.

Nu säger man att man får vara max 8 i sällskap på restaurang. Jag vet inte om det har några konsekvenser om det sitter 9 vid ett bord. Men inspektörerna har i alla fall stängt krogar här i Stockholm tills de skärpt sig tidigare. Det finns även utan virus en massa regler som kan leda till stängning av ställen och indraget sprittillstånd. Och då är det inte fråga om dödligt virus ens.

Om vi har ett virus som är både handikappande och dödlig så då måste det sättas upp regler som hindrar spridningen. Att köra med halvtomma bussar går att ersätta bussbolaget för. Det går inte att ersätta morfar och mormor, mammor och pappor, eller ge det gamla livet åter till en person som blivit handikappad av viruset. Långcovidfallen är riktigt besynnerliga och drabbar skattebetalare. Det är varken humant eller gratis.
Citera
2020-11-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Lojaliteten mot FHM och Tegnell kan bara förklaras med rädsla. Rädsla gör oss stendumma.

Det tror jag nog inte. Jag tror det finns en genuin uppskattning i större delen av populationen att vi inte behövt sitta instängda och sedermera levt ett någorlunda normalt liv under denna vår.
Att det finns en rädsla för Covid-19 känner jag inte heller igen. Möjligen var så fallet i Mars. Men inte just nu. Just att denna faktor inte längre finns är såklart ett problem när det kommer till folks benägenhet att hålla avstånd etc.
Covid-19 har blivit en del av det svenska samhället.
Citera
2020-11-03, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det tror jag nog inte. Jag tror det finns en genuin uppskattning i större delen av populationen att vi inte behövt sitta instängda och sedermera levt ett någorlunda normalt liv under denna vår.
Att det finns en rädsla för Covid-19 känner jag inte heller igen. Möjligen var så fallet i Mars. Men inte just nu. Just att denna faktor inte längre finns är såklart ett problem när det kommer till folks benägenhet att hålla avstånd etc.
Covid-19 har blivit en del av det svenska samhället.

Pratade nyss med några kollegor på Yammer som jobbar i Kista, dom säger alla att senaste 48 timmarna så har allt ändrats.

Det är helt tyst på stockholms gator. Bara pundare och afghaner ute.
Citera
2020-11-03, 19:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
I mars var det fullt på uteserveringarna pga fint väder. Och det har visat sig att träffas ute är tämligen riskfritt. Jag tror att det fina vädret bidrog till minskad smittspridning. I alla fall jag och mina vänner har nästan bara träffats utomhus. Nu är det oktober och träffar sker inomhus. Så det krävs mer insatser än i mars för att dämpa smittan, men vi gör mindre.
Det kanske inte hade så mycket med vädret och årstiden att göra som man trodde? Det kan ju vara första respektive andra vågen som bara råkade komma när de kom. En på våren, en på hösten. Kanske kommer det börja klinga av allt tidigare för varje våg, allteftersom motståndskraft byggs upp i befolkningen. Fast en andra våg av det slaget borde kanske bero på en mutation, och så verkar inte vara fallet.
Citera
2020-11-03, 19:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så här skriver puckona på Aftonbladet nu:

"Antalet smittade har fördubblats på två veckor."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KKJoK/hogsta-dodssiffrorna-sedan-i-somras

Det har dubblats på 1 vecka. Är de blinda och döva på aftonbladet? Idag rapporterades 10171 nya fall. Förra måndagen rapporterades 5199 nya fall.

https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum

Lyssnade inte AB på dagens presskonferens!? Flera regioner sa att det dubblats på en vecka. Jönköping sa att det tripplats på en vecka.
De senaste 7 dagarna (4 rapportdagar) har FHM rapporterat 18 756 nya fall.

De föregående 7 dagarna (4 rapportdagar) har FHM rapporterat 9 429 nya fall.

https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum

Alltså en dubbling på EN vecka! Inte på två veckor. Det är en enorm skillnad. Det är upprörande hur inkompetenta de är på Aftonbladet.
Citera
2020-11-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Pratade nyss med några kollegor på Yammer som jobbar i Kista, dom säger alla att senaste 48 timmarna så har allt ändrats.

Det är helt tyst på stockholms gator. Bara pundare och afghaner ute.
Jag var i centrala delen idag och allt verkade oförändrad. Folk var ute och shoppa som vanligt.
Citera
2020-11-03, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Precis!
Det är ju inte så att staten kan bestämma att man inte får röka på en uteservering, köpa vin på ICA, röka cannabis eller skippa bilbältet. Tur att vi har eget ansvar i detta land så vi slipper onödiga lagar och förbud!
Ja nån gång går väl ni förbudsivrare på pumpen.
Citera
2020-11-03, 19:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
[b]
– Vi har positiva prover på tio-femton procent, vilket är dubbelt så mycket som när vi diskuterade att införa restriktioner. Så tyvärr ser vi ingen effekt av dem, säger Fredrik Sund.”

Frivilliga råd funkar uppenbarligen inte i Uppsala iallafall. Efter två veckor med åtgärder brukar man ju börja se effekt. Iallafall när det är en tvingande lockdown.
Citera
2020-11-03, 19:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har rätt. Det är egentligen en liten detalj i sammanhanget. Men det är en indikator på hur fel Anders Tegnells strategi har gått.

Riktigt. Men ifall Folkhälsomyndigheten hade skött sina egentliga uppgifter, så hade jag haft större möjlighet att fira jul i Norge eller Danmark.

Det handlar inte enbart om regelverket. Det handlar även om risken att ta med sig smitta. Även såvida det blir tillåtet att resa, så planerar jag att avstå, så länge det finns risk att jag utsätter lokalbefolkningen för smitta.

Strategin håller på att kollapsa från grunden. Smittspridningen i Belgien och Spanien visar att immunitet genom infektion var en usel strategi.

En sak som hade kunnat vara värdefull, hade varit att ge medborgarna semester från restiktionerna under sommaren. Men det hade krävt att epidemin hade kvästs under våren. Under sommaren hade det varit värdefullt med seriös smittspårning och familjekarantän, för att ha så få smittbärare som möjligt i samhället när hösten kom. Anders Tegnell har misslyckats med allt. Nu får vi betala priset för misslyckandet. Jag räknar med både kraftiga restriktioner, och fullproppade bårhus. Både restriktioner och dödsfall hade kunnat lindras med en mer förutseende strategi. Vi har allt att förlora, och inget att vinna, på Anders Tegnells strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är det mest motsägelsefulla inlägg jag läst i tråden.

"Motsägelsen" ligger i att det är skillnad på vad man vill göra, och vad man gör i verkligeheten.

Man behöver även tänka på vad man får göra, och vad man kan göra.

Citat från SJ:
Resor till Danmark
SJ-resor till/från Köpenhamn ställs in tills vidare. Våra tåg kommer därför vända i Malmö.
Läs mer om resor till Danmarks regler på coronasmitte.dk (på danska)

Resor till Norge
SJ-resor till/från Kongsvinger, Oslo och Narvik ställs in tills vidare.
Läs mer om resor till Norge på regjeringen.no (på norska)
Även ifall jag hade fått och kunnat resa, så hade det inte varit ansvarsfullt att resa från ett land med mycket smitta, till ett land med lite smitta. Jag vill resa, men jag vill inte utsätta lokalbefolkningen för sjukdom. Därför stannar jag hemma.

Har du nu förstått bakgrunden till "motsägelsen"?

Citat:
Du är sur för att det inte varit nån strikt nedstängning ...

Nej, jag är inte entusiastisk anhängare av strikt nedstängning. Men någonting behöver göras för att hejda epidemin. Helst ser jag att epidemin hejdas utan alltför smärtsamma åtgärder.

Citat:
... men du vill själv kunna resa utomlands när det passar dig, under kommande jul. Tror du allt cirkulerar kring dig?

Nej, jag tror inte att allt cirkulerar kring mig. Men jag tror inte att jag är ensam med önskemålet att kunna resa till andra länder.

Citat:
Du kan alltid leka nedstängning med strikta restriktioner i jul om du tror det är lösningen på allt.

Det är ungefär så julen kommer att se ut för mig, och för många andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in