2020-11-03, 18:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror att du missade en bokstav.
De kan göra detta i Krigssituationer, inte krissituationer

Jag skrev inte något annat om du läser lite noggrannare. Jag använde krig som exempel på kris, inte kris som exempel på krig. Andra sitationer är om du är misstänkt för brott då polisen får avlyssna dig och snart även om du inte är misstänkt för brott.
Citera
2020-11-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Är det inte uppenbart? En nedstängning minskar smittspridningen, ganska drastiskt om den görs på rätt sätt under tillräckligt lång tid. När man kommer ur nedstängningen så har man betydligt färre smittade ute i samhället. Smittspridningen kommer att ta fart igen, men på en betydligt lägre nivå. Om man stänger ned samhället regelbundet kan man med andra ord hålla ut tills vaccinet kommer (eller våren om det inte kommer ett vaccin, men det skulle nog kännas rätt snopet att behöva göra om allt igen nästa vinter).

Det verkar ju ta fart igen så fort man öppnar upp. Och smittspridningen verkar ju gå i ett rasande tempo. Snabbare än man tidigare spekulerat i. Ska U.K vara i lockdown tills dess att ett effektivt vaccin finns på marknaden? Annars ser jag framför mig scenario Lockdown - Öppning - Lockdown i te.x U.K,Frankrike,Tjeckien etc.
Grejen med att den dagen man lite försiktigt "öppnar samhället" igen, är den dag man i något avseende blåser faran över. Tro fan att folk kommer bete sig därefter varvid kraftigt tilltagen smitta kommer som ett brev på posten.
Senast redigerad av karlkula12 2020-11-03 kl. 18:48.
Citera
2020-11-03, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yeah, this is going to snowball into something pretty fucking ugly now. Lockdown or bust at this point, people are going to start dying in droves shortly. This is the type of societal spread that will end up collapsing hospitals if sustained for months and something impossible to limit to age demographics. If this begins to accelerate further we’ll probably be looking at more infections a day than in spring.

Inte sett dig mycket senaste tiden, men välkommen tebax...

Vad anser du om att det idag har rapporterats in nästan 11k nysmittade på C.19.se ?
Citera
2020-11-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tror inte "lockdown" är nödvändigt, i våras vände smittspridningen så fort åtgärderna var på plats. Synd bara att detta var kring 25:e Mars och inte 11:e Mars...

Det som behövs är ett mål/en strategi som syftar till att begränsa smittan. Alltså kontinuerligt försöka pressar R till runt 1, där det inte kan eskalera. Något för folk att ta åt sig, något att solidariskt sträva efter.
I mars var det fullt på uteserveringarna pga fint väder. Och det har visat sig att träffas ute är tämligen riskfritt. Jag tror att det fina vädret bidrog till minskad smittspridning. I alla fall jag och mina vänner har nästan bara träffats utomhus. Nu är det oktober och träffar sker inomhus. Så det krävs mer insatser än i mars för att dämpa smittan, men vi gör mindre.
Citera
2020-11-03, 18:49
Medlem
Madagascars avatar
Så här skriver puckona på Aftonbladet nu:

"Antalet smittade har fördubblats på två veckor."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KKJoK/hogsta-dodssiffrorna-sedan-i-somras

Det har dubblats på 1 vecka. Är de blinda och döva på aftonbladet? Idag rapporterades 10171 nya fall. Förra måndagen rapporterades 5199 nya fall.

https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum

Lyssnade inte AB på dagens presskonferens!? Flera regioner sa att det dubblats på en vecka. Jönköping sa att det tripplats på en vecka.
Citera
2020-11-03, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det verkar ju ta fart igen så fort man öppnar upp. Och smittspridningen verkar ju gå i ett rasande tempo. Snabbare än man tidigare spekulerat i. Ska U.K vara i lockdown tills dess att ett effektivt vaccin finns på marknaden? Annars ser jag framför mig scenario Lockdown - Öppning - Lockdown i te.x U.K,Frankrike,Tjeckien etc.
Grejen med att den dagen man lite försiktigt "öppnar samhället" igen, är den dag man i något avseende blåser faran över. Tro fan att folk kommer bete sig därefter varvid kraftigt tilltagen smitta kommer som ett brev på posten.

Men vad är alternativet? Om vi släpper på allt så kommer sjukvården sätta upp lappar i slutet på november att sjukhuset är stängt. Då blir det social oro och upplopp i våra no-go zoner...

Vi måste ju helt enkelt göra så här...ungefär som man gör med en Pet-flaska som nån klantskalle tappat på golvet.
Citera
2020-11-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
– Nej, vi har så mycket bättre förutsättningar att klara en ökning, vi har testning på plats, vi har en sjukvård som fungerar bra [...]

Tegnell ljuger obehindrat, som vilken politiker som helst.
Vi har inte en vård som fungerar bra. Och det vet Tegnell.
Sanningen är att coronakrisen var katastrofal för vården.
Finns inte på kartan att vården klarar en andra våg...
Tegnell och FHM blir läskigare för varje dag som går.
Vad röker de? Har de gått över till svamp ... meta?
Vi har inte bra förutsättningar och Tegnell är knäpp.
Citera
2020-11-03, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så här skriver puckona på Aftonbladet nu:

"Antalet smittade har fördubblats på två veckor."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KKJoK/hogsta-dodssiffrorna-sedan-i-somras

Det har dubblats på 1 vecka. Är de blinda och döva på aftonbladet? Idag rapporterades 10171 nya fall. Förra måndagen rapporterades 5199 nya fall.

https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum

Lyssnade inte AB på dagens presskonferens!? Flera regioner sa att det dubblats på en vecka. Jönköping sa att det tripplats på en vecka.

Dom är livrädda just nu...flyger skytteltrafik just nu till storsjukhuset jag bor nära. I vanliga fall brukar ju ej påålisen flyga men även dom gör det nu till akutinsläppet.

Vi håller nog på gå under just nu.
Citera
2020-11-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo men Tegnell har haft fel hela vägen! Gång på gång!!! Vi skulle aldrig få nån allmän smittspridning hävdade han i våras.

Och han bara fortsätter. Så sent som i förra veckan sa han att smittspridningen hade kulminerat i Uppsala. Idag gick Akademiska Sjukhuset i Uppsala upp i stabsläge pga en lavin av svårt sjuka som söker vård. Han är en idiot! FHM har varit helt värdelösa i hanteringen av pandemin.

Jag kan inte begripa varför så många hyllar en hantering som kan leda till att vi drabbas en katastrof i vinter och som definitivt kommer att leda till en lockdown även här. Strategin borde rimligtvis ha som mål att vi ska slippa det, men istället så tappar man kontrollen fullständigt och då kan vad som helst bli följden.

Lojaliteten mot FHM och Tegnell kan bara förklaras med rädsla. Rädsla gör oss stendumma.
Citera
2020-11-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror att du missade en bokstav.
De kan göra detta i Krigssituationer, inte krissituationer

Nog tror jag att det kan tvingas i krissituationer. Förr fick i vart fall brandkåren tvinga folk att släcka skogsbränder om de så bara råkade passera branden med ex. bilen. De kunde stoppas och tvingas ut i brandbekämpning.
Citera
2020-11-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så här står det i artikeln

"Bilden, som togs fredagen 23 oktober, lades upp på restaurangens Facebooksida förra veckan."

Länge sedan det var ok att inte hålla social distans.
Han borde erkänt att det var mycket dumt gjort och att han ångrade vad han gjorde så hade han återfått lite förtroende av mig och säkert många andra. Mänsklighet uppskattas.
Att ljuga är aldrig ok.

Att ljuga är AT inte alls rädd för och han gör det inte ens bra.
"Jag står långt fram" påstår han, medan tre personer står precis bredvid honom.
Resten står väl nån meter bakom. Bilden ser illa ut och han kan inte bortförklara.
Citera
2020-11-03, 18:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Det känns som fritt fall på IVA på Akademiska, om någon inte har begripit det ännu så är det allvar nu.

”Dubbelt så många inlagda på IVA – trots hårdare restriktioner
UPPDATERAD IDAG 16:24PUBLICERAD IDAG 15:48
När beskedet om skärpta lokala råd i Uppsala län kom vårdades sex covidpatienter på intensiven. Två veckor senare är siffran tolv.
– Känns som att det är fritt fall, säger Fredrik Sund, verksamhetschef för infektionskliniken på Akademiska sjukhuset.
För två veckor sedan blev Uppsala län först ut i landet att införa lokala skärpta råd. Därefter att antalet patienter som behöver sjukvård ökat, inte minst på intensiven för dem som är allra mest sjukast.

– Vi har positiva prover på tio-femton procent, vilket är dubbelt så mycket som när vi diskuterade att införa restriktioner. Så tyvärr ser vi ingen effekt av dem, säger Fredrik Sund.”
Sista chansen”
På grund av det ökande trycket på sjukvården har Region Uppsala återigen gått upp i stabsläge, ett sätt att snabbt kunna ställa om vården och kraftsamla där det behövs. Personal har redan flyttats mellan avdelningar, men nu öppnar man även en tredje covidavdelning.

– Om någon inte har förstått att det är allvar nu; det är allvar nu. Vi kommer att hamna i en situation som i våras, så det här är sista chansen att stoppa det här. Håll avstånd, säger Fredrik Sund.”

svt.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in