2020-11-03, 17:50
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Var glad i somras då jag tänkte att nu har FHM lärt sig läxan och situationen är god så vi kan fortsätta den vägen med rätt åtgärder, exvis munskydd. Men Tegnell är så prestigebunden att han inte kan ändra sig.
Ett stort tack till våra kompetenta myndigheter och vår regering, som i ett tidigt skede sträckte ut en hand till bolag som SCA Hygiene och gav dem incitament att ställa om produktionen till ffp2-munskydd och annan PPE. Precis som det här bolaget i Kina gjorde
https://www.prnewswire.co.uk/news-releases/daddybaby-protective-masks-certified-by-bsi-contributing-to-the-prevention-and-control-of-the-global -pandemic-823987075.html.

Tack vare vår regerings framförhållning så har vi nu betydande inhemsk produktion och kan börja skicka ut ffp2-munskydd med posten till sårbara grupper, så att deras risk att bli smittade reduceras kraftigt.

Eller vänta... Det är något fel med det jag just skrev.. Det blev tydligen inga incitament till SCA.. Det blev inga extramasker. Det var tydligen viktigare att vi kunde spara några miljarder, och att ständigt uppmana befolkningen att inte använda.
Senast redigerad av JedanProblem 2020-11-03 kl. 17:54. Anledning: inhemsk <> intense
Citera
2020-11-03, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Jag känner mig vuxen, lugn men ändå rädd för beteendet som präglar vardagen.

Att vara "rädd" i Sverige och dela det är tabu, locket ska läggas på. Man ska vara låtsasoroad/känslokall? Är det vuxet?

Har boxats, rädsla var en naturlig del av boxningen.

rädsla var en naturlig del av att växa upp och lära sig hantera rädlsan på ett sätt där den inte kvävdes utan förstogs.

Tror du på att gömma rädsla? Aldrig diskutera utan mest stålsätta och förneka?

Vad gör du av dina rädslor?

Har dom ett metallyttre?

Det finns rätt många grader mellan respekt för fara och att springa runt i cirklar skrikandes med en spann över huvudet.
Citera
2020-11-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Vissa saker går inte att forska på. Totaleffekten av samhälleligt munskyddsanvändande är en sådan. Det går helt enkelt inte att säga åt ett samhälle att använda munskydd och ett annat, likvärdigt, samhälle att inte göra det. Det är omöjligt och man kan därför inte få några vetenskapligt säkra randomiserade studier.

Istället får man nöja sig med det som forskarna kallar naturliga experiment. Naturliga variationer som gör att vissa grupper beter sig annorlunda än andra grupper. Den olika kulturen i Östasien och Västeuropa, där den ena gruppen råkar föredra munskydd av artighetsskäl och den gruppen inte gör det, är ett sådant naturligt experiment.

Ett naturligt experiment ger förstås inte lika säkra resultat som en randomiserad studie hade gjort. Men går det inte att göra randomiserade studier så får man ta det bästa man kan hitta, och i munskyddsfrågan är det definitivt att jämföra länder med en munskyddskultur och länder utan.

Till dig och andra munskyddsförnekare har jag också en sorts tankeövning. Att det finns några ordentliga studier som visar att munskydd fungerar är vi överens om. Men finns det några ordentliga studier som visar att munskydd inte fungerar? Det finns det inte och enligt ovan logik så går man då på det näst bästa, naturliga experiment. Finns det några naturliga experiment som visar att munskydd inte fungerar? Jag kan inte komma på några. Åtminstone inte av samma dignitet som Östasien kontra Västeuropa.
Detta är ett av de bättre inläggen i tråden!
Citera
2020-11-03, 17:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ärligt talat tror jag att alltför många människor inte begriper ordet ”anbefalla”, jag tror vi måste ge order ( även om det blir utan tänder ).
Tror nog folk behöver den flexibilitet som rekommendationer innebär. Alla befinner sig i så olika situationer. Blir det för strikt skapas en hel massa onödigt lidande, men det är kanske det du är ute efter?
Citera
2020-11-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Eviga jävla tjatet om att den stora elaka Sverige ska härda sin befolkning med smitta, vilket man självklart gör genom att ljuga om munskydd.

Vilket västerländskt land menar du har lyckats så jäkla bra i den här pandemin genom att lagstifta om munskydd?

Det är en enorm skillnad på vad kliniska studier kan påvisa, och hur det fungerar ute i praktiken. Tittar jag på avlidna och smittade i Europa så verkar allmänna munskydds-krav helt och totalt verkningslösa.

Vad vet du om hur det skulle sett ut om man inte använt munskydd?

Citera
2020-11-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är inte förrän nästa onsdag, USA valet kommer emellan.
Tack, ja jag hörde det.
Citera
2020-11-03, 17:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Exakt Sverige hade utmärkta förutsättningar. Hela Norden borde ha enats och haft samma restriktioner likt Finland så hade Norden klarat sig väl ...

Ja, Sverige hade kunnat använda samma strategi som Finland, men för att göra nytta, så skulle det helst ha gjorts lite tidigare än i Finland.

Citat:
... eventuellt Danmark lite sämre.

I så fall hade övriga Norden haft resurser att ge hjälp till Danmark.

Citat:
Men Sveriges ledarskap är för svagt och har varit i många år. Nu får vi se hur det kommer att gå när sjukvårdspersonal kommer bli sjuka samtidigt som vi ser överfulla sjukhus. Inte har de snabbutbildat vårdpersonal heller trots att arbetslösheten är stor och de haft tid på sig. Vår regering är allt annat än förutseende.

Jag misstänker att Sveriges regering har varit förutseende beträffande en viktig detalj. Jag tror att dom i förväg har planerat vem som ska få skulden för det oundvikliga misslyckandet.
Citera
2020-11-03, 17:59
Medlem
Citat:

Att vara "rädd" i Sverige och dela det är tabu, locket ska läggas på. Man ska vara låtsasoroad/känslokall? Är det vuxet?

rädsla var en naturlig del av att växa upp och lära sig hantera rädlsan på ett sätt där den inte kvävdes utan förstogs.

Har dom ett metallyttre?

Du får ju sätta saker i sitt perspektiv, det är inte nyttigt för dig att få total panik av det här. Det finns ingen som helst anledning att "vara rädd i Sverige", förutsatt att man inte medvetet vill sätta sig i riskabla situationer.

Du snackar om terrorattentat;
Ja, det sker och är hemskt.
Vad är risken att du skulle drabbas av ett, i Sverige? Du löper en betydligt större risk att få en istapp i huvudet och kola.
Har risken för terror i våra delar va världen förvärrats ur ett historiskt perspektiv? NEJ, tvärt om

Du får panik över den här pandemin;
Du skriver inget om att du är i riskgrupp så jag antar att du inte är det. Så var är då risken att du skulle dö av Corona? Ja du löper troligen även här större risk av att dö av en istapp.

Så med saker i sitt rätta perspektiv, ska du gå omkring och panika över ett virus eller terrorister, eller över istappar som hänger på taken?

Sköt dig efter de råd som gäller, ta vettiga och sunda beslut och sluta överkonsumera nyheter
Citera
2020-11-03, 18:00
Medlem
Citat:

Att vara "rädd" i Sverige och dela det är tabu, locket ska läggas på. Man ska vara låtsasoroad/känslokall? Speciellt som man. Är det vuxet?

Rädsla var en naturlig del av att växa upp, lära sig hantera rädsla på ett sätt där den inte kvävdes aller agerades på hur som helst utan förstogs, andas i den liksom.

Har dom ett metallyttre?
Ja, man får inte visa att man är rädd i sverige och framförallt inte visa fienden rädsla. Det är vi ju nästintill hjärntvättade med.
Citera
2020-11-03, 18:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Eviga jävla tjatet om att den stora elaka Sverige ska härda sin befolkning med smitta, vilket man självklart gör genom att ljuga om munskydd.

Vilket västerländskt land menar du har lyckats så jäkla bra i den här pandemin genom att lagstifta om munskydd?

Det är en enorm skillnad på vad kliniska studier kan påvisa, och hur det fungerar ute i praktiken. Tittar jag på avlidna och smittade i Europa så verkar allmänna munskydds-krav helt och totalt verkningslösa.
I Finland använder över 80% munskydd. Behövs inte ens lagstadgas utan det räcker med rekommendation. I Sverige räcker det inte med rekommendation mera när man i åtta månader från myndighetshåll förklarat att munskydd inte fungerar.

I Finland ses det som en självklarhet att visa solidaritet och bära munskydd för att skydda äldre och riskgrupper. Man vill visa att alla sitter i samma båt och att man gör det tillsammans.
Citera
2020-11-03, 18:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
FHM kan börja med att inte motarbeta masker som han gjort hela tiden. Tegnell borde även dra slutsatser från det material som de har så här långt. Exempelvis transporter.

När det gällde Uppsala så tyckte Tegnell att rådet att inte åka buss var ok och det pga något mummel att smittan kan spridas där. En åtgärd skulle kunna vara att bussen får bara ta hälften eller en tredjedel. Då kan chaffisen avvisa resten med myndighetsstöd. Annars får bussbolaget böta.

Jag tyckte bussmumlet var intressant annars. Det finns olika sätt att analysera spårningsmaterialet. Exvis om man har folk som man vars smitta inte kan spåras till en annan specifik person eller sammankomst så kan man ge upp där. Vilket man verkar göra här i Sverige.

Eller så kan man analysera vidare. Vi har många ensamhushåll i Sverige. Man kan titta på dem. Var har de smittats. På jobbet? Nej. Hemma? Där har de varit ensamma. Har de varit på kalas? Nej. Hur har de rent allmänt rört sig i samhället? Ja, de har tagit bussen till jobbet. Bingo. Några till sådana och då kan vi dra slutsatsen att man inte ska åka överfulla bussar.

Jag har inte sett några uppgifter om hur effektiv den svenska spårningen är. Folk ska ju göra det själva dessutom. Från andra länder så kommer det uppgifter att nu har vi spårat 75% till källa, eller 80% och då brukar de säga att vi inte har samhällssmitta längre. Och då resultatet blir lägre då flaggar man för att nu ser det inte bra ut.

Inte har vi någon app heller utom den som Lund tagit fram. Och appar har Tegnell motarbetat också.

Tegnell är som en distriktsläkare. Han tar prover bara för att motivera en eventuell behandling som redan står i läkarboken. Det är precis som distriktsläkaren ska göra. Men nu har vi pandemi med ett nytt virus. Då räcker inte distriksläkarmetoderna. Det finns ingen manual. Men Tegnell saknar talang att se vad han ska göra. Men han lyfter lön för det. Löneavdrag borde det bli.

En stor del handlar om LAGSTIFTNING. Det är olagligt att göra omfattande intrång i privatlivet. det är är abret med vår librala demokrati vi ska vara tacksamma för, att staten inte har rätt att inskränka på vårat privatliv, lika lite som staten ska lagstifta oss från att röka ihjäl oss som 12000människro gör varje år. Det är er rättighet att göra. Visst kan vi införa appar som kineserna gör och såfå total kontoll över alla individer, raka spåret til 1984 och storebror ser dig samhället.

Det är är och förblir INDIVIDENS ansvar att inte ta en fullsatt buss. Det är inte staten ska ska diktera varje sån detalj. Ska vi slå sönder samhället för en sjukdom som inte ens kommer i närheten i skadeverkningar som många andra sjukdomar och folkhälsofrågor gör? Varför ska Covid ha fribiljett till att staten ska kunna göra precis vad som helst?

Inte ens Tyskland klarar av att smittspåra längre, där har antal fall rusat i höjden precis som över allt annars.
Senast redigerad av raskens 2020-11-03 kl. 18:07.
Citera
2020-11-03, 18:07
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:

Kan ju bero på att folk ska gå runt och kännna sig som små rebeller hela tiden och inte använda munskydden korrekt.

En sak jag stör mig mest på är idioter som tror att munskydden är ljudisolerade, och som tar av sig munskyddet när dom ska prata i mobilen. Precis som att man inte skulle höra p.g.a. en mask eller?

Sen går dom runt bland folkmassor på stan och gormar ut sars genom sin vidriga coronaandedräkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in