2020-11-03, 14:54
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Inga vaccin kommer sätta punkt för detta.
Sorry

Jodå, ett bra vaccin kommer att sätta punkt för pandemin men det återstår att se om vi får ett sådant.
Citera
2020-11-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dessa 2 under 49 måste haft underliggande sjukdom?

Den hidtil eneste under 50 år der er død i Danmark havde ingen kendte sygdomme. Derimod en del patientkontakt.

"Det var en tragisk nyhed, fagforeningen FOA tidligere i dag kom ud med: En 36-årig mand, der var ansat som sosu-assistent med patientkontakt til coronasmittede på Bispebjerg Hospital, er afgået ved døden efter at være blevet smittet med coronavirus."

https://www.dr.dk/nyheder/indland/efter-36-aarigs-doed-det-er-trist-men-det-er-heldigvis-ikke-noget-der-sker-ofte
Citera
2020-11-03, 14:55
Medlem
Intressant att folk inte kan bära munskydd bara för att staten inte säger åt dem att de ska göra det, det är uppenbart att FHM målade in sig tidigt i hörnet med munskyddsfrågan.
Citera
2020-11-03, 14:56
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
FRÅGA:

Hur ser läget ut när det gäller vaccin? Jag vill minnas att minst två vaccin kommer att bli tillgängliga för vårdpersonal och riskgrupper runt årsskiftet men stämmer det? Det enda som kan sätta punkt för denna pandemi är ju ett vaccin.
De första resultaten från fas 3-studier väntas komma nu i november. Visar de positiva resultat kan man nog börja i mindre skala inom sjukvården till årsskiftet, ja.
Citera
2020-11-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja och man får se till att det inte blir kaos, så att alla patienter får bra vård. Genom att till exempel stänga gym.
Tyvärr.

Med stängda gym under längre tid försämras folkhälsan.
En bra folkhälsa kommer inte av sig själv.
Den kommer av bra kost och bra träning på gym t.ex.
Citera
2020-11-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilate
Jag brukar också träna på gym men du får försöka vara lite kreativ hemma. Lyft en TV, lyft garderoben el. hallskåpet. Sen kand du sätta på lite musik.

Du har rätt i att man kan skapa kreativ träning.
Men tyvärr inte i gymklass.
Citera
2020-11-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Tror inte ett laglöst samhälle utan regler och riktlinjer blir särskilt trevligt att leva i oavsett politisk ståndpunkt. Högern är ju för fler lagar och hårdare fängelsestraff, liksom jag själv.

Om en majoritet människor inte vill tvingas till inskränkningar är det fel.
Sedan vet jag ej exakt hur fördelningen ser ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Den effekten är nog inte lika stor som effekten av dålig covid-vård. Många får ju postinfektösa problem. De kan bli ett större ännu störra problem om patienter inte får god vård i tid.

Aja du trollar. Grattis, du fick några av oss att nappa . . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där var minsann en matnyttig länk (ja, jag bumpar den en smula). Tur att vi har japaner som tänker åt oss. Rimligtvis borde detta döda munskyddsfrågan en gång för alla.

Det där är i kontrollerad miljö. Helt annan sak än ute i vardags.
Det finns en studie som är gjord i vanlig miljö, i Danmark, på just covid19. Men den är inte publicerad än, ingen tidskrift vill. Antagligen för att den visar att det inte gör någon skillnad, eller gör det värre.
Citera
2020-11-03, 15:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jag var inte så kritisk när de tog bort helgredovisningen, utan mest måndagssiffrorna. Tycker det är viktigt att rapportera så kontinuerligt som möjligt.
Det är bra om Stockholm nu åter redovisar på måndag. Åtminstone gjorde det igår.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/2-november-dagslage-covid-19/

Men det blir stökigt i statistiken när man ändrar hur man rapporterar. T ex igår rapporterade Stockholm 3147 nya fall (tre dagar). Men det har enligt FHM bara tillkommit 170 nya fall sedan igår!?

Framgår här:
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day

Visst, jag kan jämföra 3317 (3147 + 170) nya fall med förra tisdagens 1678 och konstatera att det har dubblats på en vecka, men att ändra rapportering blir stökigt och gör det svårare att detektera ökad eller minskad smittspridning, dödlighet, IVA-beläggning etc.
Citera
2020-11-03, 15:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Strategin är att passivt vänta tills det är för sent.

Sveriges Television rapporterar från regeringens presskonferens:
- En bärande del av den svenska strategin är att vi tar rätt åtgärder vid rätt tidpunkt och vid rätt plats.
Med andra ord, för sent och för klent.

Det börjar bli väldigt uppenbart hur de tänker. Regeringen vägrar ta ansvar och bollar över till FHM. FHM vägrar ta ansvar och bollar över till befolkningen. För att försäkra sig om att ingen skuld hamnar hos beslutsfattarna så ser man alltså till att allt är ditt och mitt fel om det går åt helvete! Svenska folket höll inte avstånd och det var därför tiotusentals dog och samhället lamslogs vintern 2020-21...

Sverige är sannerligen fantastiskt!
Citera
2020-11-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla

De/Vi som besökt gymet regelbundet senaste månaderna är nog inte de som drabbas hälsomässigt. Det finns andra sätt att träna på, utegym i de flesta städer, osv.
De som vanligtvis knappt går till gymet (men som kanske hade behövt) gör det nog inte under pandemin ändå, oavsett om det är öppet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in