Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Når det gjelder intervjuet med Tom Hagen.
Han forteller at de to drakk kaffe sammen like før han dro til jobb ca 09:00. Men ifølge politiet hadde iallfall AEH vært oppe fra ca 07:00. AEH hadde nærmere 2 klokketimer på seg til å lufte hunden og dusje/gjøre morgentoalett. Og så samtalen med lønningsansvarlig. Og så frokost og morgenkaffe. Det er veldig lang tid, etter min mening.
Og hva gjorde Tom Hagen selv i disse morgentimene? Morgentoalett, og leste avisen og leste avisen og frokost og leste avisene og leste avisene igjen?
Og hva gjorde Tom Hagen etter at han kom hjem 13:30?
Han sier han først lette i andre etasjen, så i kjelleren, (pleide forresten AEH å oppholde seg i kjelleren, var ikke kjelleren THs etasje, han sto til og med for renholdet der selv?), og så i garasjen, og etter garasjen så gikk han inn og oppdaget brevet på den røde stolen i inngangspartiet. Det skurrer. Når oppdaget han slepesporet da? Nei, det skurrer.
Han tok innkommende anrop på fasttelefon 13:40, og ringte AEHs mobil 13:46. Uten å høre at mobilen hennes ringte.
Og alle de 8 anropene til AEH han hadde gjort i løpet av dagen, var alle til mobilen og ingen til fasttelefon? Mens altså HHB1 forsøkte å nå sin mor på fasttelefon, iallfall én gang, anropet hun gjorde 13:40 og som TH besvarte. Men uten å si noe til datteren om at han fryktet det hadde tilstøtt AEH noe alvorlig, kanskje hjerteinfarkt. Det er i det hele tatt uklart om TH hadde funnet trusselbrevet da datteren ringte.
Vi ser på intervjuet at han enten ikke husker når han ringte AEH i løpet av dagen, eller han later som han ikke husker. Telefonaktivitet som er lett å tidfeste nøyaktig.
Tom Hagen bryr seg ikke. Han lyver i vei. Han lyver der det er nødvendig og der det er unødvendig.
Slik gjør han jobben for politiet vanskeligere. Vanligvis vil folk være sannferdige og kun lyve når de har noe å skjule, når det er helt nødvendig. Men slik er ikke Tom Hagen. Han lyver over hele linjen. For å oppnå maksimal forvirring?
Hvordan oppleves det å avhøre et menneske som forklarer én ting først, og så én annen ting, enten senere i samme avhøret, eller i nye avhør ved senere anledninger, og tilsynelatende forventer å bli tatt alvorlig hver eneste gang, hele tiden?
Men det er vel strategien hans, å fastholde at alt han har sagt er sant, og at det muligens er feil på politiets opptaksutstyr som er årsaken til selvmotsigelsene hans.
Det er vel toppen på bortforklaringer av egne løgner.
Hun sto opp kl 7. Men det har ikke vært sagt når han sto opp. Hadde de samme soverom. Og sov han litt frempå?
Det var veldig trangt i gangen. To skritt så var en forbi stolen. Jeg tenker det går an å suse forbi stolen og ikke se på den. Sporene i gangen var tydelig sa politiet. En vil vel skli rett i det når en går med sko på. Han hadde sko på intervjuet og sa han gikk inn med sko på, så det virker sannsynlig. Det er ikke plass til annet enn å skli rett i det.
Gulvet så plommefarget ut, ser en blodfargen så godt da. Men vi så lite av gangen, var ikke mye plass til slepespor der. Tenker gangen må være større enn det vi så. Slepesporene må ha vært i en annen farge.
Telefonoppringningene var det vanskelig å få styr på, han mente han bare hadde ringt noen ganger. Han ringte faktisk dobbelt så mange ganger, men nå husket han ti samtalene og avtale om å ringe kl 10. Det gjorde han ikke i avhørene. Men ellers var det surr.
Også hva han tenkte da han gikk inn. Han har sagt litt ulikt.
Det sies at katastrofe opplevelser huskes og oppleves i sakte fart og detaljene brennes inn for all tid. Det er min opplevelse også. Jeg husker i detalj sånne samtaler. De vil alltid være brent fast hos meg. Verden stopper opp. En glemmer aldri katastrofeøyeblikkene i livet.
Og alle solemerker tilsier at han skulle hørt mobilen hennes, den lå på bordet der han var vant til å høre lyden. Han burde fanget opp lyden for det var et velkjent signal fra et velkjent bord. Det lurer jeg veldig på. Da må han nesten ha for vane å koble ut lyden av mobilen hennes. Det er som å ikke høre ringeklokken fra gatedøren.
Han svarer utypisk på spørsmålet om han gjorde det. Hodebevegelser og mimikk er ulik når han svarer negativt på andre spørsmål, så det står litt ut i intervjuet. Også det med at hele underleppen forsvinner inn i munnen.
I følge Vidar Hansen og andre utenlandske etterforskere så kan en lese løgn. Han sier det selv at selv om forskning sier nei, så viser han og andre eksperter, og da mener jeg en håndfull anerkjente forhørseksperter, at en kan plukke løgn. Først må de ha en baseline der den anholdte svarer feil på gitte ting. Og så ser en på totaliteten. Og et tegn hos en trenger ikke gjelde en annen. Der er ikke ett tegn som alltid avslører. Han sa han kanskje går tilbake til politiet, håper det. Problemet var,sa han, at de kriminelle nektet å bli avhørt av han. Alle skydde han for han ble for kjent. De har gode kår når de kan peke på hvem som får avhøre dem. Ikke noe pluss å være den foretrukne, for da er en den dårligste.
Jeg synes det virker påtatt når han leser brevet. Det er en stund siden han leste brevet. Hm. Og det består av løse ark, så han må ta i alle arkene. Skifter ark og legger under. Så har vi fått det demonstrert
Ellers vil jeg si han er opptatt av seg selv.