2020-11-02, 22:54
Medlem
Göran Rosenberg så klart.
Citera
2020-11-02, 22:55
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Göran Rosengren
Varför?
Citera
2020-11-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Varför?

En extrem Sverigehatare. Stor makt åtminstone 90-2010.

Läskig hat-liberal.
Citera
2020-11-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Goodson var ingen jude.

Så vad har du själv för källor på dina påståenden?

Jag sade inte att han nödvändigtvis var jude - men pga ämnet är komplicerat måste man förlita sig på andra källor.

Kan ta några exempel. En av de främsta kritikerna av centralbankssystemet är Murray Rothbard. Läser man hans bok framgår det att han är något så udda som en anarkokapitalist och egentligen bara företräder en annan aspekt av judenheten.

Några andra exempel på "internkritiker" av centralbankssystemet är Milton Friedman, Bill Still, Detlev Schlichter. Ja listan kan göras i stort sett hur lång som helst.

Många som skriver om centralbankeriet vill återinföra guldmyntfoten. Men tittar man närmare på det ser man att judarna manipulerade finansvärlden med hjälp av just guldet innan guldmyntfoten avskaffades.

Jag har studerat ämnet ingående och den mest trovärdiga personen jag funnit är Richard A. Werner. Han har inte rätt i allt. Till exempel har inte jag funnit några verkliga belägg för att Kennedy verkligen utfärdade en exekutiv order med syftet att avskaffa FEDS makt. Något som Werner påstått.

Hedges Brown Bankerna och skuldnätet är rätt ok. I övrigt vill jag främst rekommendera Michael Stathis i ekonomiska spörsmål. Han har en egen hemsida med mycket intressant information.

/Johan
Citera
2020-11-02, 23:37
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jag sade inte att han nödvändigtvis var jude - men pga ämnet är komplicerat måste man förlita sig på andra källor.

Kan ta några exempel. En av de främsta kritikerna av centralbankssystemet är Murray Rothbard. Läser man hans bok framgår det att han är något så udda som en anarkokapitalist och egentligen bara företräder en annan aspekt av judenheten.

Några andra exempel på "internkritiker" av centralbankssystemet är Milton Friedman, Bill Still, Detlev Schlichter. Ja listan kan göras i stort sett hur lång som helst.

Många som skriver om centralbankeriet vill återinföra guldmyntfoten. Men tittar man närmare på det ser man att judarna manipulerade finansvärlden med hjälp av just guldet innan guldmyntfoten avskaffades.

Jag har studerat ämnet ingående och den mest trovärdiga personen jag funnit är Richard A. Werner. Han har inte rätt i allt. Till exempel har inte jag funnit några verkliga belägg för att Kennedy verkligen utfärdade en exekutiv order med syftet att avskaffa FEDS makt. Något som Werner påstått.

Hedges Brown Bankerna och skuldnätet är rätt ok. I övrigt vill jag främst rekommendera Michael Stathis i ekonomiska spörsmål. Han har en egen hemsida med mycket intressant information.

/Johan

Ok. Då förstår jag. Kände inte till Werner. Märkligt det inte står att han är "nazist" på Wikipedia (om det nu är rätt person). Det brukar vara så ifall man yttrar något negativt om det judiska imperiet.

Jag tror du hade funnit Goodsons bok intressant faktiskt. Han var chef på Sydafrikas centralbank men hoppade sedan av och blev ledare för "Abolition of Income Tax and Usury Party", vilket baserade sina ekonomiska policies efter Hjalmar Schacht, alltså samma person som influerade Hitler. Dog mystiskt kort efter boken kom ut.
Citera
2020-11-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vad har Göran Rosenberg ställt till med?

En av mångkulturens banérförare i svensk media. Framför sina svenskhatande krönikor i P1 med en fruktansvärd fräckhet och arrogans. Han är bara en klassisk jude, förmögen till de mest halsbrytande intellektuella krumbukter. Han har till exempel uppfunnit begrepp som "yttrandefrihetsfundamentalism". Han ska genast vara framme och beskriva vad svensken ska tycka och tänka och känna. Ovanpå detta en riktigt otrevlig och hätsk person. Men det ska medgivas att han har skrivit en och annan bok som är rätt bra. Men det hör till sakens natur att det med sina vassa armbågar och effektiva nätverk tränger ut alla begåvade svenskar och ser till att de enda svenskar som kommer fram är moraliskt korrupta och lata. På så viss något decennium senare så framträder de själva som förnuftets försvarare och balanserade röster. Vi har börjat se det nu också då uppenbara kulturradikaler som Hynek Pallas eller Ola Wong framträder som "konservativa" etablissemangsröster som kritiserar den yttersta vänstern eller islamism.

/Johan
Citera
2020-11-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Ok. Då förstår jag. Kände inte till Werner. Märkligt det inte står att han är "nazist" på Wikipedia (om det nu är rätt person). Det brukar vara så ifall man yttrar något negativt om det judiska imperiet.

Jag tror du hade funnit Goodsons bok intressant faktiskt. Han var chef på Sydafrikas centralbank men hoppade sedan av och blev ledare för "Abolition of Income Tax and Usury Party", vilket baserade sina ekonomiska policies efter Hjalmar Schacht, alltså samma person som influerade Hitler. Dog mystiskt kort efter boken kom ut.

Ok jag ska kolla upp honom! Tack!

Jag har läst Schacht och han distanserade sig mycket från Hitler (så klart) efter kriget. Jag är inte heller säker på att Schacht hade full koll på vad av alla deras policyändringar som gav det önskade resultatet. Han verkar ha varit oense med Hitler i många frågor. Hitler insisterade exempelvis på att den ekonomiska makten alltid skulle underordnas folkets väl - eftersom folkets produktivitet i slutänden var ekonomins grund.

Werner är väldigt marginaliserad och har faktiskt kritiserat migrationen och menat att den rätta lösningen är att ge bidrag för barnafödande i Tyskland. Vilket är väldigt avvikande i ekonomikretsar. Hans bok Mammons furstar finns på svenska. men jag tror inte han är helt jew-wise tyvärr...

/Johan
Citera
2020-11-03, 06:46
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Det var en sekt inom judendomen som trodde att den psykiskt störde profeten Sabbatai Sevi var deras Messias. Han utgav sig för att vara guds son och gjorde en massa knasiga saker. Till slut blev han ställd inför valet att omvända sig till islam av den turkiske sultanen - eller dö. Han valde att omvända sig år 1666 då en stor del av alla då levande judar trodde han var messias.

Observera nu att det handlar om ett folk som vägrade att tro att jesus var deras messias och såg till att han blev korsfäst. Medan de istället glatt accepterade en psyksjuk wifeswapper som guds son! Man bör förstå att något är väldigt skevt i huvudet på en sådan samling individer.

Nå hursomhelst för att rättfärdiga att deras messias konverterade till islam började de lusläsa sina heliga skrifter för att hitta olika invecklade "bevis" för att Sabbatai Sevi ändå hade gjort rätt. Och det de kom fram till var att det judiska folket skulle kunna få messias att återkomma om de bröt mot så många gudomliga bud och tabun som möjligt. För då skulle gud bli så förtvivlad att han skulle återkomma till jorden av ren förtvivlan.

En rad olika sekter utvecklade tankar på detta område och sysslade mycket med sexuella riter, incest, ekonomiska brott och liknande och deras företrädare kom att nästla sig in i och påverka judendomens utveckling under 1800-talet. De var särskilt mäktiga i Österrike och exempelvis Freud var inspirerad av hans läror. De emigrerade till USA och startade filmindustrin i Hollywood och går där under beteckningen "Illuminati". De sista raderna något förenklat beskrivet.

Det mesta jag nämnt ovan finns att tillgå i judiska källor - som exempelvis Gershom Scholems böcker.

Till kandidaterna i Sverige som gjort störst skada skulle jag vilja nämna Göran Rosenberg samt tidigare nämnda Aschbergarna. Men det finns så oerhört många fula fiskar. Ja vi har ju Sarnecki så klart. Och Ted Goldberg som var först med att lobba för liberalisering av narkotikapolitiken.

/Johan

Begreppet Tikkun olam har påvisade rötter sen ca 2000 år tillbaka. Sabbatai Sevi levde på 1600-talet. Hans lära är inte på något sätt synonym med begreppet Tikkun olam utan tvärtom har den en tämligen avvikande tolkning.
Citera
2020-11-03, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Begreppet Tikkun olam har påvisade rötter sen ca 2000 år tillbaka. Sabbatai Sevi levde på 1600-talet. Hans lära är inte på något sätt synonym med begreppet Tikkun olam utan tvärtom har den en tämligen avvikande tolkning.

Själva begreppet ja. Men frågan är vad tolkningen varit. Enligt Gershom Scholem så var det först Luria och sedan Sabbataianerna som omtolkade Kabbalan steg för steg till den fick den här senare helt galna betydelsen.

Nu är det ju omöjligt för både dig och mig att veta om Gershom Scholem verkligen har rätt eller inte - men hans böcker ger ett gediget intryck.

Nu menar jag att judarna hade destruktiva tendenser även före Luria och Sabbatai - men det är inte säkert att de var centrerade runt samma ideologi och samma begrepp.

Jag är inte heller säker men jag TROR att det här att Tikkun Olam och Kabbalan har 2000 år gamla rötter mest är deras egna fantasier och önskningar. Det mesta tyder på att dessa läror uppstod i Spanien på 1300-talet. Dvs när Zohar skrevs.

Har sett att Adam Green och Jon Christopher Bjorknes har snackat mycet om Kabbalan, Luria och Tikkun Olam på sistone. Det är bra men det gäller att komma ihåg att detta bara är en mycket liten och sekteristisk aspekt av judendomen. Leonard Cohen tillhörde exempelvis den här sekten och sjunger om deras läror i sina sånger. Den övriga judendomen verkar efter helt andra läror - men är också destruktiv men utifrån andra grunder.

/Johan
Citera
2020-11-03, 07:25
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Själva begreppet ja. Men frågan är vad tolkningen varit. Enligt Gershom Scholem så var det först Luria och sedan Sabbataianerna som omtolkade Kabbalan steg för steg till den fick den här senare helt galna betydelsen.

Nu är det ju omöjligt för både dig och mig att veta om Gershom Scholem verkligen har rätt eller inte - men hans böcker ger ett gediget intryck.

Nu menar jag att judarna hade destruktiva tendenser även före Luria och Sabbatai - men det är inte säkert att de var centrerade runt samma ideologi och samma begrepp.

Jag är inte heller säker men jag TROR att det här att Tikkun Olam och Kabbalan har 2000 år gamla rötter mest är deras egna fantasier och önskningar. Det mesta tyder på att dessa läror uppstod i Spanien på 1300-talet. Dvs när Zohar skrevs.

Har sett att Adam Green och Jon Christopher Bjorknes har snackat mycet om Kabbalan, Luria och Tikkun Olam på sistone. Det är bra men det gäller att komma ihåg att detta bara är en mycket liten och sekteristisk aspekt av judendomen. Leonard Cohen tillhörde exempelvis den här sekten och sjunger om deras läror i sina sånger. Den övriga judendomen verkar efter helt andra läror - men är också destruktiv men utifrån andra grunder.

/Johan

Tikkun olam anknyter ursprungligen till väldigt gamla judisk-messianska föreställningar som återfinns i torahn och GT. En fallen eller trasig värld som judar är utvalda av Gud att reparera. Den föreställningen är central hos alla typer av judar. Religiösa såväl som sekulära. Kabbalistiska sekter som Sevis drog det här några varv till och landade i en mer nihilistisk tolkning av begreppet. Jag kan mycket väl tänka mig att maktjudar på högre nivå ansluter sig till en kabbalistisk tolkning men näpperligen judar generellt. Att judar sen utövar ett skadligt och destruktivt inflytande oavsett är en annan sak.
Citera
2020-11-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Tikkun olam anknyter ursprungligen till väldigt gamla judisk-messianska föreställningar som återfinns i torahn och GT. En fallen eller trasig värld som judar är utvalda av Gud att reparera. Den föreställningen är central hos alla typer av judar. Religiösa såväl som sekulära. Kabbalistiska sekter som Sevis drog det här några varv till och landade i en mer nihilistisk tolkning av begreppet. Jag kan mycket väl tänka mig att maktjudar på högre nivå ansluter sig till en kabbalistisk tolkning men näpperligen judar generellt. Att judar sen utövar ett skadligt och destruktivt inflytande oavsett är en annan sak.

Jag skulle säga att konceptet att världen inte är perfekt är gemensam för alla judiska inriktningar. Guds syfte med detta är att människan ska känna mening med sin tillvaro genom att kunna förbättra saker. Men kopplingen av detta till konceptet "tikkun olam" är inte alls lika stark i alla inriktningar. Kopplingen är stark i liberala inriktningar (reform, vänster, progressiva, sekulära) medan den är svag eller mycket svag i ortodoxa och ultra-ortodoxa kretsar.
Citera
2020-11-03, 14:36
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Jag skulle säga att konceptet att världen inte är perfekt är gemensam för alla judiska inriktningar. Guds syfte med detta är att människan ska känna mening med sin tillvaro genom att kunna förbättra saker. Men kopplingen av detta till konceptet "tikkun olam" är inte alls lika stark i alla inriktningar. Kopplingen är stark i liberala inriktningar (reform, vänster, progressiva, sekulära) medan den är svag eller mycket svag i ortodoxa och ultra-ortodoxa kretsar.

Fast det är mycket värre än vad du hävdar. Judar betraktar enbart skaparen som god medan själva skapelsen är ond, trasig och kontaminerad. Man kan lätt se hur den här föreställningsvärlden kan slå över i ren nihilism. De mer religiöst lagda judarna må göra en något annorlunda tolkning av Tikkun olam men bakgrunden är densamma som för sekulära judar. Det judiska sättet att betrakta världen skiljer sig i sin tur helt från det traditionella indoeuropeiska synsättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in